Quote (Tjo @ 7 Apr 2017 20:26)
Obekräftade uppgifter än så länge.
Naturligtvis är han gravt sjuk då ingen frisk människa kan göra något sådant, sinnesförvirrad nej, men störd i allra högsta grad. Dessa personer hade inte direkt varit mönstermedborgare om islam inte fanns.
jag vet ju inte i breiviks fall vad läkar/psykiatriska undersökningarna har sagt, men han har ju dömts till fullt ansvar vad jag kan förstå, så psykiskt störd (i lagens mening) är/var han nog inte vid dådet.
Hur som, det som gör att vi inte riktigt verkar vara ense/det vi diskuterar, beror på att vi använder ett inte väl definierat begrepp. Flertalet terrordåd begås av friska individer utan psykisk störning, och ses på som "friska människor". Jag kan anta att psykisk ohälsa dock är vanligt (depression, ångestsyndrom), men det är ett antagande baserat på mina egna subjektiva tankar. Hursomhelst, definierar vi i samhället dessa gärningsmäns beteende så förkastligt, att vi
säger att de inte är friska i huvudet - men det är en helt annan sak än att vara psykiskt störd, eller sinnesförvirrad, eller t.o.m. lida av psykisk ohälsa. Vi menar att det är sjuka jävlar som klarar av / vill göra något sånt. med rätta.
edit: Breivik skulle kunna vara "gravt sjuk" i den smala bemärkelsen att han har psykopatiska drag, dvs låg/omätbar empati - jag är dålig här på de psykiatrisk-medicinska uppdelningarna, om psykopati räknas som psykisk störning. antagligen inte, utan en social/känslomässig störning?
Men hur som, han skulle dessutom kunna ha begått brottet utan att ens vara känslomässigt störd i form av låg empati. Övertygelser/ideologi kan räcka långt för att förmå folk att begå onda gärningar.
This post was edited by SpAz. on Apr 7 2017 12:46pm