d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1401640174018401940204356Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 1,029.08
Apr 7 2017 11:53am
va har ni för tankar - gärningsman(män)? motiv?

IS? islamistiska extremister? nazis? vansinnesdåd av ensam utövare?

Själv tror jag på någon av de förstnämnda (möjligtvis en ensam, sjuklig individ). Sättet det utfört och målet talar för att det skulle kunnna va det
påminner om liknande terrorattentat i europa. Ganska slumpmässiga, främst mot civila

This post was edited by BraSma on Apr 7 2017 11:55am
Member
Gold: 9.00
Apr 7 2017 11:53am
Quote (BraSma @ Apr 7 2017 07:36pm)
märkligt

undrar om det var relaterat , alltså ingick terrorattacken

var en väldigt kort artikel, svårt att få någon bild

Vouch.. Det lär det bli ändå. Kommer förmodligen, som en man uttryckte det i SVT, bli "en ny morgon vi vaknar upp till"

förhoppningsvis har de såpass mycket att gå på, teknisk bevisning (fingeravtryck, dna i lastbilen etc), vittnesmål och även kamerabilder att gå på. Tillräckliga för att gripa det.
jag utesluter dock ingenting. Hade inte förvånats. Polisen visar ofta i trängda situationer att de sjabblar bort viktig bevisföring..

Min största oro är dock att gärningsmannen går bananas och begår ett annat terrordåd. Han vet att han är körd nu, han kan göra vad som helst nu.
Member
Apr 7 2017 12:00pm
Quote (Tjo @ 7 Apr 2017 19:53)
Min största oro är dock att gärningsmannen går bananas och begår ett annat terrordåd. Han vet att han är körd nu, han kan göra vad som helst nu.

mycket möjligt, har inte mycket att förlora

en annan farhåga är ju att de är flera gärningsmän som planerar att begå flera attentat idag. smida medan järnet är varmt så att säga, när det är kaos

känns ju dock som om det skulle ha hänt vid det här laget isåfall
Member
Gold: 457,914.30
Apr 7 2017 12:12pm
Ensam/några få terrorist(er), utan direkt koppling till terrororganisation är min gissning.
Inte uteslutet med vansinnesdåd, dvs utan de motiv till våldet som krävs för beteckningen terrorism, heller. Men det är föga troligt, eftersom att personen inte låtit sig gripas (än). En galning/sinnesförvirrad gärningsman borde varit gripen vid det här laget. Men polisen vill inte benämna det som misstänkt terrordåd, det skulle kunna vara orsaken, att de ännu inte uteslutit det. Men mer troligt är att de tar i i överkant med försiktighet i formuleringar.

Inte så proffsigt gjort att jag tror att det är en välorganiserad terrorattack delegerad av terrororganisation - även om det säkert kmr utspel från sådana om att de tar på sig ansvaret. Då hade vi nog, som nu när GM inte är gripen, fått se upprepade attacker. En mer kontrollerad plan mao.

Samt tillvägagångssättet känns impulsivt/omständighetsbaserat. GM verkar ju tagit lämpligt fordon han kunde i närheten o börjat färden.

Men vi kan ju bara spekulera... min gissning är sjuk individsom agerat enskilt/lösa kopplingar till ideologiska organisationer, med ideologiska förtecken till dådet. Företrädesvis islamistiska sådana.

This post was edited by SpAz. on Apr 7 2017 12:14pm
Member
Apr 7 2017 12:13pm
Quote (SpAz. @ Apr 7 2017 08:12pm)
Ensam/några få terrorist(er), utan direkt koppling till terrororganisation är min gissning.
Inte uteslutet med vansinnesdåd, dvs utan de motiv till våldet som krävs för beteckningen terrorism, heller. Men det är föga troligt, eftersom att personen inte låtit sig gripas (än). En galning/sinnesförvirrade gärningsman borde varit gripen vid det här laget. Men polisen vill inte benämna det som misstänkt terrordåd, det skulle kunna vara orsaken att de ännu inte uteslutit det. Men mer troligt är att de tar i i överkant med försiktighet i formuleringar.

Inte så proffsigt gjort att jag tror att det är en välorganiserad terrorattack delegerad av terrororganisation - även om det säkert kmr utspel från sådana om att de tar på sig ansvaret. Då hade vi nog, som nu när GM inte är gripen, fått se upprepade attacker. En mer kontrollerad plan mao.

Samt tillvägagångssättet känns impulsivt/omständighetsbaserat. GM verkar ju tagit lämpligt fordon han kunde i närheten o börjat färden.

En psykiskt störd individ som påverkats av IS propaganda. Samtidigt får du inte glömma bort att IS har uppmanat dess anhängare att begå småskaliga attacker av det här slaget runtom i Europa, då nu IS trängs tillbaka alltmer.
Member
Gold: 457,914.30
Apr 7 2017 12:16pm
Quote (Tjo @ 7 Apr 2017 20:13)
En psykiskt störd individ som påverkats av IS propaganda. Samtidigt får du inte glömma bort att IS har uppmanat dess anhängare att begå småskaliga attacker av det här slaget runtom i Europa, då nu IS trängs tillbaka alltmer.

Det har jag inte glömt bort.

Psykiskt störd i det här avseendet, kan ju diskuteras om de inte är hela högen, de som begår dylika gärningsr. Beror på hur vetenskapliga, exakta vi är när vi uttrycker oss och vad vi lägger in i begreppet 'psykisk störning'.
Med vansinnesdåd menar jag isf en sinnesförvirrad person. Som pga psykisk störnig (medecinsk, inte socialt) eller en psykos begår ett vansinnesdåd.

Breivik ex, får vi väl enas om kan sägas vara psykiskt störd eller iaf sjuk i ngn mening. Men troligen inte i den meningen att han är sinnesförvirrad/lider av psykos/har vanföreställningar

This post was edited by SpAz. on Apr 7 2017 12:35pm
Member
Apr 7 2017 12:18pm
just nu tv-4: misstänkt man gripen i märsta
- sägs ha erkänt

delar f.ö din bild spaz, verkar rimligt

This post was edited by BraSma on Apr 7 2017 12:21pm
Member
Apr 7 2017 12:26pm
Quote (BraSma @ Apr 7 2017 08:18pm)
just nu tv-4: misstänkt man gripen i märsta
- sägs ha erkänt

delar f.ö din bild spaz, verkar rimligt

Obekräftade uppgifter än så länge.

Quote (SpAz. @ Apr 7 2017 08:16pm)
Det har jag inte glömt bort.

Psykiskt störd i det här avseendet, kan ju diskuteras om de inte är hela högen, de som begår dylika gärningsr. Beror på hur vetenskapliga, exakta vi är när vi uttrycker oss och vad vi lägger in i begreppet 'sykisk störning'.

Med vansinnesdåd menar jag isf en sinnesförvirrad person. Som pga psykisk störnig (medecinsk, inte socialt) eller en psykos begår ett vansinnesdåd.

Breivik ex, får vi väl enas om kan sägas vara psykiskt störd eller iaf sjuk i ngn mening. Men troligen inte i den meningen att han är sinnesförvirrad/lider av psykos/har vanföreställningar

Naturligtvis är han gravt sjuk då ingen frisk människa kan göra något sådant, sinnesförvirrad nej, men störd i allra högsta grad. Dessa personer hade inte direkt varit mönstermedborgare om islam inte fanns.

Member
Gold: 30.00
Apr 7 2017 12:31pm
Kan vi försöka definiera vad som menas med psykiskt störd i det här sammanhanget? Det är en enormt bred term.
Member
Apr 7 2017 12:31pm
Quote (Tjo @ 7 Apr 2017 20:26)
Obekräftade uppgifter än så länge.

Naturligtvis är han gravt sjuk då ingen frisk människa kan göra något sådant, sinnesförvirrad nej, men störd i allra högsta grad. Dessa personer hade inte direkt varit mönstermedborgare om islam inte fanns.

aa precis - källor till aftonbladet.
såg nyss på aftonbladet live sändning. ska tydligen ha "stämt in" på mannen på bilderna

Go Back To Svenska Topic List
Prev1401640174018401940204356Next
Add Reply New Topic New Poll