Quote (SpAz. @ 7 May 2013 00:10)
att förbjuda vapnen gör inte att dom slutar existera. Dom som vill ha vapen (när dom är olagliga = de kriminella) kommer att skaffa sig dessa ändå - detta är obestridlig fakta.
När dom är förbjudna så garanterar vi de riktiga Bovarna i samhället en extra trygghet - dom vet att dom är de enda beväpnade vid ett råndrama eller liknande. dom tackar o bockar.
Sen rent ideologiskt / principiellt så anser jag inte att jag är statens/samhällets ägodel. Hur kan det vara olagligt att jag äger en död bit materia? Man kan mörda folk med en gaffel också.
Varken du eller någon annan har rätten att bestämma om jag ska få ha en pistol i byrålådan eller inte. Om jag sedan skjuter en annan människa i huvudet, då ska jag ställas inför rätta i domstolsväsendet.
fast hur förklarar du att alla länder som har "fria" vapenlagar har mer brott överhuvudtaget och mycket mer skjutningar?
Det funkar ju inte att släppa det fritt.
Alla större samlingar av människor någonsin har skapat regler som efterhålls på ett eller annat sätt, dessa regler har ändrats över tid då andra situationer och normer förekommer, Detta är sociologiskt faktum.
De lagar vi har ska självklart ifrågasättas. Men när det kommer till vapen kontroll finns det inte ett enda exempel där våldsbrott eller brott i allmänhet för den delen har sjunkit PGA friare vapenlagar.
Mer vapen i samhället innebär fler mord, vådaskjutningar etc etc.
Och jo Samhället MÅSTE ha rätt att på vissa ställen sätta ner foten och säga NEJ du och inga andra medborgare får göra detta - Detta då det blir till stor skada både för individer men också för samhället i stort.
Faktum är att det är det staten är till för. och kom ihåg att du är med och röstar fram dem som bestämmer det.
Sen skall inte alla lagar tolereras men att släppa vapen fria och se till att det i flera generationer framöver kommer vara fler som dör pga skottlossningar. är orimligt och det är inte där någon energi ska läggas.