d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Där Vi Officiellt Diskuterar ... Saker
Prev1401640174018401940205001Next
Closed New Topic New Poll
Retired Moderator
Posts: 13,413
Joined: Aug 27 2006
Gold: 44,541.48
Trader: Trusted
May 6 2013 04:20pm
Quote (SpAz. @ 7 May 2013 00:10)
att förbjuda vapnen gör inte att dom slutar existera. Dom som vill ha vapen (när dom är olagliga = de kriminella) kommer att skaffa sig dessa ändå - detta är obestridlig fakta.
När dom är förbjudna så garanterar vi de riktiga Bovarna i samhället en extra trygghet - dom vet att dom är de enda beväpnade vid ett råndrama eller liknande. dom tackar o bockar.

Sen rent ideologiskt / principiellt så anser jag inte att jag är statens/samhällets ägodel. Hur kan det vara olagligt att jag äger en död bit materia? Man kan mörda folk med en gaffel också.
Varken du eller någon annan har rätten att bestämma om jag ska få ha en pistol i byrålådan eller inte. Om jag sedan skjuter en annan människa i huvudet, då ska jag ställas inför rätta i domstolsväsendet.


fast hur förklarar du att alla länder som har "fria" vapenlagar har mer brott överhuvudtaget och mycket mer skjutningar?
Det funkar ju inte att släppa det fritt.

Alla större samlingar av människor någonsin har skapat regler som efterhålls på ett eller annat sätt, dessa regler har ändrats över tid då andra situationer och normer förekommer, Detta är sociologiskt faktum.
De lagar vi har ska självklart ifrågasättas. Men när det kommer till vapen kontroll finns det inte ett enda exempel där våldsbrott eller brott i allmänhet för den delen har sjunkit PGA friare vapenlagar.
Mer vapen i samhället innebär fler mord, vådaskjutningar etc etc.

Och jo Samhället MÅSTE ha rätt att på vissa ställen sätta ner foten och säga NEJ du och inga andra medborgare får göra detta - Detta då det blir till stor skada både för individer men också för samhället i stort.
Faktum är att det är det staten är till för. och kom ihåg att du är med och röstar fram dem som bestämmer det.

Sen skall inte alla lagar tolereras men att släppa vapen fria och se till att det i flera generationer framöver kommer vara fler som dör pga skottlossningar. är orimligt och det är inte där någon energi ska läggas.
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 6 2013 04:22pm
tror inte att vapen är lagliga i mexiko t.ex.
Quote (Malmy @ 7 May 2013 00:20)
Och jo Samhället MÅSTE ha rätt att på vissa ställen sätta ner foten och säga NEJ du och inga andra medborgare får göra detta - Detta då det blir till stor skada både för individer men också för samhället i stort.

Ja det ska vara olagligt att t.ex. begå övergrepp på andra människor.
Quote (Malmy @ 7 May 2013 00:20)
Faktum är att det är det staten är till för.

vad fint att du tror dig ha ensamrätt att tolka statens uppgift.

This post was edited by SpAz. on May 6 2013 04:25pm
Retired Moderator
Posts: 13,413
Joined: Aug 27 2006
Gold: 44,541.48
Trader: Trusted
May 6 2013 04:23pm
Quote (SpAz. @ 7 May 2013 00:22)
tror inte att vapen är lagliga i mexiko t.ex.


http://en.wikipedia.org/wiki/GunpoliticsinMexico

Quote (SpAz. @ 7 May 2013 00:22)
tror inte att vapen är lagliga i mexiko t.ex.
Ja det ska vara olagligt att t.ex. begå övergrepp på andra människor.
vad fint att du tror dig ha ensamrätt att tolka statens uppgift.


Jag tror mig inte ha ensamrätt att tolka statens uppgift, du får gärna tolka den också, men kan du ärligt talat säga att du inte håller med? Det är självklart inte ALLT staten är till för, men det är ju en del av deras uppdrag.

edit: Nu ska jag sova, men läs på lite mer om situationen Spaz, friare vapenlagar har aldrig och kommer aldrig leda till mindre brott.

This post was edited by Malmy on May 6 2013 04:28pm
Member
Posts: 19,095
Joined: Aug 15 2007
Gold: 12.00
May 6 2013 04:23pm
Jag vill legalisera vapen.

Men det är för att jag är en psykotisk dödsknarkarnazist.
Member
Posts: 20,674
Joined: Nov 6 2009
Gold: 3,870.00
May 6 2013 04:28pm
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 6 2013 04:28pm
Quote (Malmy @ 7 May 2013 00:23)
http://en.wikipedia.org/wiki/GunpoliticsinMexico


edit: Nu ska jag sova, men läs på lite mer om situationen Spaz, friare vapenlagar har aldrig och kommer aldrig leda till mindre brott.


läs artikeln du länkar så ser du att det inte alls är samma som i usa.
Quote (Mikob @ 7 May 2013 00:28)
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

how about: pröva att argumentera och lämna känslorna utanför.

This post was edited by SpAz. on May 6 2013 04:28pm
Retired Moderator
Posts: 13,413
Joined: Aug 27 2006
Gold: 44,541.48
Trader: Trusted
May 6 2013 04:30pm
Quote (SpAz. @ 7 May 2013 00:28)
läs artikeln du länkar så ser du att det inte alls är samma som i usa.
how about: pröva att argumentera och lämna känslorna utanför.


det är inte samma som i USA men det är ju fortf så att alla medborgare har rätt att äga vapen - ditt argument var att dom inte fick ha vapen.

USA är inte det enda landet som har för fria vapenlagar för mycket vapen och ALLDELES för mycket brott. finns fler länder som klarar av sånna royal screw ups.


Edit: NU ska jag fan sova :P

Tack för debatten!

This post was edited by Malmy on May 6 2013 04:31pm
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 6 2013 04:32pm
Hur som helst - ni pratar som att det är ett bevisat faktum att det finns en enda faktor som gör att usa har den problematiken dom har med vapenrelaterad brottslighet.
Jag kan säga att kultur, ekonomiska förhållanden och så vidare antagligen har ganska mycket med saken att göra.

Sedan har min tes aldrig varit att vapenrelaterade brott skulle försvinna bara för att vapen var lagligt.
Quote (Malmy @ 7 May 2013 00:30)
det är inte samma som i USA men det är ju fortf så att alla medborgare har rätt att äga vapen - ditt argument var att dom inte fick ha vapen.

USA är inte det enda landet som har för fria vapenlagar för mycket vapen och ALLDELES för mycket brott. finns fler länder som klarar av sånna royal screw ups.


Edit: NU ska jag fan sova :P

Tack för debatten!


mitt "argument" var att jag gissade att mexico inte hade legal status på skjutvapen - det verkar dom ha i en extremt reglerad form. my bad men som sagt jag gissade.
Det finns gott om andra länder som har extremt hög brottslighet med strikta vapenlagar.

This post was edited by SpAz. on May 6 2013 04:33pm
Member
Posts: 60,027
Joined: Jun 27 2007
Gold: 8,806.69
May 6 2013 04:35pm
18 mil senare, varav jag halvsov de 5 sista, så är de rätt skönt att ligg i sängen..
Member
Posts: 20,674
Joined: Nov 6 2009
Gold: 3,870.00
May 6 2013 04:36pm
Quote (SpAz. @ May 7 2013 12:28am)
läs artikeln du länkar så ser du att det inte alls är samma som i usa.
how about: pröva att argumentera och lämna känslorna utanför.


Har inte hittat ett ända argument från dig som stärker det du pratar för.
Det enda du påvisat är att de försvinner inte och hänvisat till Mexico
True, de försvinner inte men på lång sikt skulle de garanterat minska enormt.

Sen går det inte riktigt sätta Mexico som ett argument, ska vi langa lite länder med striktare lagar som har det bättre än i USA?

För trött för det här. Jag skrattar inte åt din åsikt btw, men dock din brist på godtagbara argument.

Nattinatti hursom



MEN NEJ Vi säger inte att vapenlagarna är det enda som orsakar brottsligheten, men en del av det.
Det går inte lösa allt på en gång.
Skattesystemet, brist på pengar osv hos allt för många bidrar aswell. (Har enbart läst det boldade du skrev)

Sitter på mobilen, orkar inte skriva här.

This post was edited by Mikob on May 6 2013 04:41pm
Go Back To Svenska Topic List
Prev1401640174018401940205001Next
Closed New Topic New Poll