d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1400540064007400840094356Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 30.00
Mar 30 2017 11:48pm
Quote (SCXiao @ Mar 31 2017 06:39am)
Nån som vill följa med och mörda ett par ungar? Lättförtjänta pengar

-Det var islänningen, Islänningen gjorde det!
-Nej, det var hattsmugglaren!
-Islänningen!
-Hattsmugglaren!

.....

This post was edited by Svartermetalisk on Mar 30 2017 11:49pm
Member
Gold: 2,085.90
Mar 30 2017 11:55pm
Quote (Svartermetalisk @ 31 Mar 2017 07:48)
-Det var islänningen, Islänningen gjorde det!
-Nej, det var hattsmugglaren!
-Islänningen!
-Hattsmugglaren!

.....

När vi väl fått våra skadestånd kan vi erkänna att det var Spetch
Member
Gold: 2,443.00
Mar 31 2017 12:13am
Quote (Svartermetalisk @ Mar 31 2017 07:25am)
Att mixtra med bevisbördan får långtgående konsekvenser som varken du eller jag kan förutse därför är det meningslöst att spekulera i. Dessutom känns det inte speciellt seriöst att tillfälligt kringgå rättssäkerheten därför att enskilda domar får blodtrycket att stiga, man måste se hela bilden.

Det går inte när vi pratar om små barn vars föräldrar förgriper sig på dom. Jag kan inte hålla blodtrycker nere då.Hela rättsystemet är ju inte fucked up, men just när det kommer till dessa fallen så är det något som är fel. Jag vill minnas att det flera gånger skrivits om fall som detta, när man vet vilka personerna som gjort det är, men inte kan bevisa just VEM som slog det slaget som dödade. Jag menar, det är ju hur jävla absurt som helst? Tänk att du hugger någon i magen. Snubben är inte död, och så hugger en annan kompis honom i magen 10 sekunder senare, precis bredvid där du högg, och han dör direkt. Är han då mer skyldig till mord än dig? Om två personer står och sparkar på en person, båda sparkar personen i huvudet 10 gånger var. Är den sista sparken den dödande och därmed "värre" än föregående 19 sparkar? Jag fattar inte. Man måste kunna komma med ett bättre system i dessa fall än att det ska gå så fucking fel att personerna som uppenbarligen begått brottet kan skylla på varandra och på så vis få PENGAR.
Member
Mar 31 2017 12:20am
Quote (umade @ 31 Mar 2017 08:13)
Det går inte när vi pratar om små barn vars föräldrar förgriper sig på dom. Jag kan inte hålla blodtrycker nere då.Hela rättsystemet är ju inte fucked up, men just när det kommer till dessa fallen så är det något som är fel. Jag vill minnas att det flera gånger skrivits om fall som detta, när man vet vilka personerna som gjort det är, men inte kan bevisa just VEM som slog det slaget som dödade. Jag menar, det är ju hur jävla absurt som helst? Tänk att du hugger någon i magen. Snubben är inte död, och så hugger en annan kompis honom i magen 10 sekunder senare, precis bredvid där du högg, och han dör direkt. Är han då mer skyldig till mord än dig? Om två personer står och sparkar på en person, båda sparkar personen i huvudet 10 gånger var. Är den sista sparken den dödande och därmed "värre" än föregående 19 sparkar? Jag fattar inte. Man måste kunna komma med ett bättre system i dessa fall än att det ska gå så fucking fel att personerna som uppenbarligen begått brottet kan skylla på varandra och på så vis få PENGAR.

"Pappans advokat, Roland Tidén, drog redan i höstats, när åtalet lades ned, en parallell till det kända Lindomefallet, där två personer skyllde på varandra, vilket slutade med att ingen av dem kunde dömas för mordet på den 89-årige mannen i Lindome."
Member
Mar 31 2017 01:37am
Quote (umade @ Mar 31 2017 07:13am)

Att dom får pengar beror ju på att åklagaren åtalar trots att det inte går att fälla, inte på att systemet belönar brott. Åklagaren får helt enkelt göra ett bättre jobb nästa gång.
Jag tänker såhär: Att detta fallet är upprörande kan nog de flesta hålla med om, inklusive dom som faktiskt ägnat fem år av sina liv åt att studera juridik på universitet. Således känner jag mig trygg med att om detta går att åtgärda så kommer det åtgärdas, och om dom som kan mer än jag om juridik bedömer att det inte går att åtgärda utan att äventyra rättsäkerheten så får jag helt enkelt acceptera det därför att jag inte är kvalificerad nog för att ifrågasätta deras bedömning.

This post was edited by Svartermetalisk on Mar 31 2017 01:40am
Member
Mar 31 2017 02:14am
Quote (Svartermetalisk @ 31 Mar 2017 09:37)
Att dom får pengar beror ju på att åklagaren åtalar trots att det inte går att fälla, inte på att systemet belönar brott. Åklagaren får helt enkelt göra ett bättre jobb nästa gång.
Jag tänker såhär: Att detta fallet är upprörande kan nog de flesta hålla med om, inklusive dom som faktiskt ägnat fem år av sina liv åt att studera juridik på universitet. Således känner jag mig trygg med att om detta går att åtgärda så kommer det åtgärdas, och om dom som kan mer än jag om juridik bedömer att det inte går att åtgärda utan att äventyra rättsäkerheten så får jag helt enkelt acceptera det därför att jag inte är kvalificerad nog för att ifrågasätta deras bedömning.

Du är en anonym röst på internet, du är kvalificerad nog.
Member
Mar 31 2017 03:48am
Pratade med mamma precis, hon är typ lika exalterad som jag över att jag ska flytta. Hon envisas med att dra med mig till IKEA och hon tänker köpa en ny säng till mig :wub: Där sparar man några tusenlappar!
Member
Gold: 2,443.00
Mar 31 2017 04:22am
Quote (SCXiao @ Mar 31 2017 11:48am)
Pratade med mamma precis, hon är typ lika exalterad som jag över att jag ska flytta. Hon envisas med att dra med mig till IKEA och hon tänker köpa en ny säng till mig :wub: Där sparar man några tusenlappar!

Erre kingsize
Member
Mar 31 2017 04:32am
Quote (umade @ 31 Mar 2017 12:22)
Erre kingsize

Skulle en king nöja sig med mindre? B)
Member
Mar 31 2017 04:41am
Quote (SCXiao @ Mar 31 2017 11:32am)
Skulle en king nöja sig med mindre? B)