Quote (Svartermetalisk @ 5 Apr 2013 09:10)
Jag vet och du är givetvis fri att göra som du vill eftersom du är vuxen men du kommer aldrig ifrån att det du gör är att dricka starksprit på veckodagar vilket borde ringa en och annan varningsklocka i ditt huvud, det faktum att det inte gör det visar hur stark glorifieringen av alkohol är i västerländsk kultur
Wat
Är där skillnad mellan att dricka 4 cl whisky fredag + lördag mot att dricka 4 cl whisky exempelvis onsdag + söndag?
Det är på den nivån det hamnar för mig.
Och är man på den nivån, då skulle jag själv vilja påstå att jag dricker whiskyn i form av en livsnjutare.
Vet inte om du såg det nyligen, men det var ju på tapeten att när man räknade frekvsensen på deprimerade norska ungdomar så var den markant högre bland de som var nykterister än de som som drack.
Det finns alltså mer än levern som avgör om man lever sunt.
Finns även undersökningar som visar på att modererat drickande kan vara sundare för levern än att vara nykter.
Problemet är ju att alkoholproblemen i samhället är så pass stora så man ser för det mesta enbart partisk information åt det andra hållet!
Citerar slutsatsen av en undersökning gjord på University of Californa, det finns fler undersökningar som visar på hälsoproblem relaterade till att inte dricka jämfört med att dricka måttligt.
Conclusions
In a large, well-characterized population with biopsy-proven NAFLD, modest alcohol consumption was associated with lesser degree of severity as determined by lower odds of the key features that comprise a diagnosis of steatohepatitis, as well as fibrosis. These findings demonstrate the need for prospective studies and a coordinated consensus on alcohol consumption recommendations in NAFLD.
Vet inte om du har tillgång till den här sidan utan att tillhöra något universitet, men om du har:
http://www.journal-of-hepatology.eu/article/S0168-8278(12)00279-6/abstractThis post was edited by Fil on Apr 5 2013 01:56am