d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Trött På Att Vara Arbetslös
Prev1345
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
Mar 15 2013 03:55pm
Är du långtidsarbetslös och inskriven minst 6 månader i arbetsförmedlingen (vilket det verkar som) så ansök ett nystartsstöd (det krävs 6 mån inskrivning som arbetssökande samt minst 21 år gammal).

När du väl har detta så kommer arbetsgivare att praktiskt taget slåss om att få dig. nystartsstödet innebär att arbetsgivaren får tillbaka ca 30% av lönen han betalar ut till dig under 6 månader->1 år. Det är mycket meriterat för att säga det minsta.
Member
Gold: 54.00
Mar 15 2013 05:10pm
Quote (Ghos2 @ 15 Mar 2013 22:55)
Är du långtidsarbetslös och inskriven minst 6 månader i arbetsförmedlingen (vilket det verkar som) så ansök ett nystartsstöd (det krävs 6 mån inskrivning som arbetssökande samt minst 21 år gammal).

När du väl har detta så kommer arbetsgivare att praktiskt taget slåss om att få dig. nystartsstödet innebär att arbetsgivaren får tillbaka ca 30% av lönen han betalar ut till dig under 6 månader->1 år. Det är mycket meriterat för att säga det minsta.

nej det gör dom verkligen inte :P

mer än 60% av alla arbetslösa har nystartsjobb och typ 40% SAS (vilket ger 85% av lönen i stöd från AF)

vet flera polare som är arbetslösa
Member
Gold: 1.00
Mar 15 2013 05:21pm
Kan ju bara ge dig ett tips, om du verkligen vill bli lärare, börja plugga nu.

Efter gymnasiet för mig så hade jag inga jobbskills dvs gick inte ett gymnasieprogram som typ är som en yrkesutbildning, utan läste naturvetenskap.
Fick jobba 1 år mellan 18-19 års åldern för att styvfarsan kunde fixa ett heltidsjobb åt mig, men sen när dom var tvungna att skära ner som alla företag måste göra i dagsläget med jobb som inte kräver utbildning/erfarenhet etc. så satt jag typ som du ( fast utan soc, hade ju a-kassa ) i typ 2 år och dega och mådde riktigt piss. Började juristprogrammet och älskar det verkligen, det är jävligt tungt akademisk utbildning, vet inte hur lärarprogrammen är men det är fett värt det alltså sen när du e klar.

Btw du har inte direkt råd att vara picky med tanke på att du bara praktiserat innan o s v, så är typ bara säljare som du kan få jobb som om du inte har kontakter. Så mitt tips är att börja plugga, kanske inte kul att leva på studentlån hela tiden men när du e klar kommer det vara fett värt det, säkra anställningar o s v, bättre än att typ ta ett säljarjobb o få skit lön o slita runt med det i 5 år sen vara 27 och typ ångra att du inte börja plugga tidigare. ^^

Just my opinion, du har ju sambo och dotter så du kommer ju inte kunna njuta fullt ut av studentlivet heller vilket är ett minus vid sidan om lånet, jag sitter i samma sits ( fast bara seriös sambo ) men det är ändåså värt det.

Sorry för världens sämsta skrivning, stor huvudvärk.
Member
Gold: 30.00
Mar 15 2013 05:25pm
Quote (Makta @ Jan 7 2013 01:37am)
Den var rolig du :P

Jag fick också genom arbetsförmedligen och som dom flesta vet är jag ganska nöjd med mitt jobb.

Member
Gold: 15.00
Mar 15 2013 07:48pm
Quote (Kazique @ 15 Mar 2013 19:35)
för att uppdatera min gamla tråd lite.
jag är nu anställd på ett dagis (tyvärr bara 25%) men känns ändå skönt att fått in en liten fot någonstans. desutom finns det kanske möjlighet att få mer nu senare i vår :)

Det är en bra start även om det bara är 25%. Man måste börja någonstans helt enkelt.
Du kan också alltid söka sommarjobb på massvis med ställen, många åker på semester osv så det är ofta ganska enkelt att komma in någonstans och där får du erfarenhet även om det bara är sommaren.
Member
Gold: Locked
Mar 16 2013 04:29am
Quote (Ainelover @ 16 Mar 2013 00:21)
Kan ju bara ge dig ett tips, om du verkligen vill bli lärare, börja plugga nu.

Efter gymnasiet för mig så hade jag inga jobbskills dvs gick inte ett gymnasieprogram som typ är som en yrkesutbildning, utan läste naturvetenskap.
Fick jobba 1 år mellan 18-19 års åldern för att styvfarsan kunde fixa ett heltidsjobb åt mig, men sen när dom var tvungna att skära ner som alla företag måste göra i dagsläget med jobb som inte kräver utbildning/erfarenhet etc. så satt jag typ som du ( fast utan soc, hade ju a-kassa ) i typ 2 år och dega och mådde riktigt piss. Började juristprogrammet och älskar det verkligen, det är jävligt tungt akademisk utbildning, vet inte hur lärarprogrammen är men det är fett värt det alltså sen när du e klar.

Btw du har inte direkt råd att vara picky med tanke på att du bara praktiserat innan o s v, så är typ bara säljare som du kan få jobb som om du inte har kontakter. Så mitt tips är att börja plugga, kanske inte kul att leva på studentlån hela tiden men när du e klar kommer det vara fett värt det, säkra anställningar o s v, bättre än att typ ta ett säljarjobb o få skit lön o slita runt med det i 5 år sen vara 27 och typ ångra att du inte börja plugga tidigare. ^^

Just my opinion, du har ju sambo och dotter så du kommer ju inte kunna njuta fullt ut av studentlivet heller vilket är ett minus vid sidan om lånet, jag sitter i samma sits ( fast bara seriös sambo ) men det är ändåså värt det.

Sorry för världens sämsta skrivning, stor huvudvärk.

har faktiskt provat på en termin som lärare men eftersom jag är så kass på studier så blev det för tugnt för mig
Member
Gold: 0.90
Mar 16 2013 04:41am
Quote (Intenso8 @ Jan 6 2013 02:42pm)
åk runt till företag med cv och fråga om praktik/provanställning?

därefter kan du ju använda SAS som du får via af

det här är det bästa helt klart!

Fråga kompisar?
kollar runt på fb vad dina kompisars, kompisar jobbar med?
Dina släktingar, föräldrar? deras polare.

eh, ja lästa bara första posten så vet inte vad ni har snackat om!

This post was edited by MartinS on Mar 16 2013 04:42am
Member
Gold: 1.00
Mar 16 2013 05:45am
Quote (Kazique @ Mar 16 2013 10:29am)
har faktiskt provat på en termin som lärare men eftersom jag är så kass på studier så blev det för tugnt för mig

Kör på någon yrkesutbildning på 1 år då, är iaf något :P
Member
Mar 16 2013 11:32am
Sorry om någon redan har föreslagit det här, men testat söka jobb på lokala mataffärer, såsom ICA och Coop. För att sitta i kassan behövs ingen utbildning, bara du är trevlig och inte blyg för att prata med människor.
Member
Mar 17 2013 05:40pm
Quote (diablo_es @ Mar 16 2013 05:32pm)
Sorry om någon redan har föreslagit det här, men testat söka jobb på lokala mataffärer, såsom ICA och Coop. För att sitta i kassan behövs ingen utbildning, bara du är trevlig och inte blyg för att prata med människor.

ICA-proffset himself talar

This post was edited by lillen on Mar 17 2013 05:41pm
Go Back To Svenska Topic List
Prev1345
Add Reply New Topic New Poll