d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1397639773978397939804356Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 259.62
Mar 14 2017 01:07pm
Quote (Simon @ 14 Mar 2017 20:46)
om man har radhus volvo och grannfejd som mål är risken mindre att man blir besviken!

Alltså det är till viss del nice när man är äldre, det kan jag inte säga något om, men det är så enkelt att bli bekväm i Sverige och ankra fast sig så tidigt utan att ens ha försökt halvdant.
Member
Gold: 14,327.50
Mar 14 2017 01:07pm
Quote (Spetch @ Mar 14 2017 07:56pm)
Jo, men konstig behöver dock inte vara något negativt. Och dessa personer som vi diskuterade har passerat den benämningen för ett bra tag sedan :D

This

Konstig är inte synonymt med mental ohälsa
Member
Gold: 0.00
Mar 14 2017 01:39pm
Quote (Jewhannes @ 14 Mar 2017 21:07)
Alltså det är till viss del nice när man är äldre, det kan jag inte säga något om, men det är så enkelt att bli bekväm i Sverige och ankra fast sig så tidigt utan att ens ha försökt halvdant.

Det gäller att han sina drömmar i olika kategorier. Radhus och fin bil ligger i den kategorin jag vet att jag kommer uppnå. En annan dröm jag har är att när jag tar pension köpa en lyxig båt och uggla runt i medelhavet typ, den drömmen hamnar i nästa kategori. Saker jag vill och kan uppnå men kommer behöva kämpa för. Sen finns det både lägre och högre kategorier :)
Member
Mar 14 2017 02:08pm
Quote (Simon @ 14 Mar 2017 21:39)
Det gäller att han sina drömmar i olika kategorier. Radhus och fin bil ligger i den kategorin jag vet att jag kommer uppnå. En annan dröm jag har är att när jag tar pension köpa en lyxig båt och uggla runt i medelhavet typ, den drömmen hamnar i nästa kategori. Saker jag vill och kan uppnå men kommer behöva kämpa för. Sen finns det både lägre och högre kategorier :)

Du har rätt, men mentalieten och drivet saknas hos de flesta tyvärr och det är lite välfärdsveriges fel, så enkelt att luta sig tillbaks på radhus och sin volvo när man väl har det.
Karriär verkar också vara något som många stagnerar snabbt i.
Member
Gold: 30.00
Mar 14 2017 02:16pm
Quote (Jewhannes @ Mar 14 2017 09:08pm)
Du har rätt, men mentalieten och drivet saknas hos de flesta tyvärr och det är lite välfärdsveriges fel, så enkelt att luta sig tillbaks på radhus och sin volvo när man väl har det.

Det kanske är så att vissa finner sån tillfredställelse i svennebananlivet att de därför försakar sina övriga mål? Jag kan inte se någon annan anledning till varför folk ger upp sina drömmar och fastnar annat än att det är ganska soft på den platsen!

Jag tänker som Simon att villa, vovve Volvo är en bra bas men att jag inte är färdig där men om det skulle vara så att den tillvaron har allt jag behöver, varför ska man då klaga?

This post was edited by Svartermetalisk on Mar 14 2017 02:18pm
Member
Mar 14 2017 02:44pm
Quote (Svartermetalisk @ 14 Mar 2017 22:16)
Det kanske är så att vissa finner sån tillfredställelse i svennebananlivet att de därför försakar sina övriga mål? Jag kan inte se någon annan anledning till varför folk ger upp sina drömmar och fastnar annat än att det är ganska soft på den platsen!

Jag tänker som Simon att villa, vovve Volvo är en bra bas men att jag inte är färdig där men om det skulle vara så att den tillvaron har allt jag behöver, varför ska man då klaga?

Om man genuint kämpar men inte uppnår målen så är helt ok anser jag, du försökte iaf.

Det är lite mer mentaliteten jag syftar på när jag säger svennelivet, att folk "ger upp" i livet och sätter ribban lågt. Jag vet inte folk är ju alltid olika och har sina egna sätt att tolka meningen med livet, bara det att jag själv får cancer av att höra folks låga visioner och drömmar. Det där med att ha allt man behöver, jag vet inte, man ska väl alltid sträva efter mer?
Member
Gold: 30.00
Mar 14 2017 02:55pm
Quote (Jewhannes @ Mar 14 2017 09:44pm)
Om man genuint kämpar men inte uppnår målen så är helt ok anser jag, du försökte iaf.

Det är lite mer mentaliteten jag syftar på när jag säger svennelivet, att folk "ger upp" i livet och sätter ribban lågt. Jag vet inte folk är ju alltid olika och har sina egna sätt att tolka meningen med livet, bara det att jag själv får cancer av att höra folks låga visioner och drömmar. Det där med att ha allt man behöver, jag vet inte, man ska väl alltid sträva efter mer?

Varför då? Att sträva efter mer är att aldrig vara tillfredställd. Det är bra med ambition men det kan helt klart spåra ur.

Vem är egentligen rikast, den som har sjukt mycket saker och status men endast tänker på vad hen saknar eller den som vaknar varje morgon och känner att den har allt som behövs?

This post was edited by Svartermetalisk on Mar 14 2017 02:56pm
Member
Gold: 2,945.50
Mar 14 2017 03:05pm
Quote (Svartermetalisk @ 14 Mar 2017 21:55)
Varför då? Att sträva efter mer är att aldrig vara tillfredställd. Det är bra med ambition men det kan helt klart spåra ur.

Vem är egentligen rikast, den som har sjukt mycket saker och status men endast tänker på vad hen saknar eller den som vaknar varje morgon och känner att den har allt som behövs?

Upplevelser/''äventyr'' är min syn på rikedom och de kan man aldrig ha för många av!

Quote (Jewhannes @ 14 Mar 2017 21:44)

Det där är sjukt vanligt, folk mår skit för att de tog ett jobb för 20 år som de sedan hatat i 19 men de kan eller vågar inte ta sig ur det.

This post was edited by PlaaD on Mar 14 2017 03:07pm
Member
Mar 14 2017 03:52pm
Quote (Svartermetalisk @ 14 Mar 2017 22:55)

Det är ju såklart en balansgång, man ska inte övergöra saker om man inte mår bra. Den här diskussionen börjar bli lite för filosofisk för vad min skalle är kapabel till :lol:
Frågan kanske är mer, vars är mänskligheten påväg och när kan vi börja känna att vi finns på en platå där vi kan börja softa? Vilken roll i detta ska gemene man ta och vilket ansvar har vi?

Sätter man vars vi befinner oss i perspektiv så lever vi jävligt bra nu, men om 1000 år till? Har vi robotar som tar han om oss medans vi sitter och chillar med spaceweed?
Member
Gold: 0.00
Mar 14 2017 11:01pm
Quote (Jewhannes @ 14 Mar 2017 22:08)

Jag tror också att välfärdssamhället dödar motivationen hos många!
Go Back To Svenska Topic List
Prev1397639773978397939804356Next
Add Reply New Topic New Poll