Quote (Fil @ 21 Feb 2017 22:18)
I en av alla otaliga artiklar på hd.se om fallet.
Kan försöka leta upp den om du är intresserad.
I lumpen fick vi lära oss att en vältränad soldat som sätts i skarp situation missar hela det första magasinter i princip, på grund av stress.
Liknande stress kan rimligtvis få en person med erfarenhet att skjuta mot djur att sikta sämre.
Och som sagt, stort vapen, siktar på kroppens största träffyta (överkroppen), kan ta illa även om du inte har uppsåt att döda. Därmed inte sagt att det är ett stort vapen, det är bara spekulation från min sida.
I en självförsvarssituation har jag svårt att se att man "siktar på benen" som polisen i vårat land så vackert ska göra. Man vill skydda sig själv och är nog mer eller mindre likgiltig hur det går för den som vill dig illa.
Nah, var bara nyfiken. Läser inte hd särskilt ofta, antagligen därför jag missat.
Jag är högst tveksam faktiskt. Jakt med hagel handlar om att snabbt lägga upp bössan och klippa av ett skott.
Här har han god tid för anläggning samt kan sikta in sig väl om han så vill.
Skulle han ändå missa tar det inte många sekunder att ladda om, samt att de trots allt ännu var på andra sidan dörren.
Som sagt, jag anser att det är felaktigt med ett dödande skott och skulle själv avstått det i högsta möjliga mån.
Förstår dock att du inte ser det på samma sätt, var bara nyfiken på motiveringen.
Lets agree to disagree?