d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1395139523953395439554356Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 7,821.00
Feb 21 2017 02:26pm
Quote (Giraff @ 21 Feb 2017 21:12)
Du tycker inte det är lite excessivt att skjuta ett dödande skott direkt?

Har han jaktvapen så är det troligen rätt så overkill för en människa.
I verkligheten skjuter man på den största träffytan och inte i foten.
Han behöver inte ha skjutit för att döda.
Oavsett vilket står jag fast vid att hans rätt att försvara sig står över deras rätt till liv i den situationen.
Oturliga träffar kanske, ställer mig likgiltig till den typen av förlust som deras liv innebär för samhället.
Member
Gold: 1,029.08
Feb 21 2017 02:26pm
Quote (K1NGEN @ 21 Feb 2017 18:38)
Hur vet du det? alla ekonomer(såväl inhemska som utländska) som studerat Sveriges bostadsmarknad har sagt att det är en bubbla som någon gång kommer att spricka...
även om jag vore full så är det fakta.

Mja, finns lite delade meningar finns där . Riksbanken t ex tillsatte en utredning som mena på att det inte va någon bubbla i den bemärkelsen. Inte läst den SJ så vetifan hur de resonerar egentligen.

Men annars håller ja med dig , många som hävdar det och ingen trend varar ju för evigt. Får ju hoppas att prissänkning kommer att bero på ökat bobygge och inte en repris av USA 2008.
Sverige e i skrivande stund världens näst mest belånade folk. Det är en väldigt utsatt situation.. :/

Säg nyligen faktiskt att mäklare beräknat att trenden redan börjat vända i Stockholm

This post was edited by BraSma on Feb 21 2017 02:28pm
Member
Gold: 2,069.00
Feb 21 2017 02:52pm
Quote (x17 @ 20 Feb 2017 08:39)
Det gjorde du helt rätt i, jag daltar inte med folk utan säger det jag tycker och tänker. Väljer personen i fråga att ta illa vid, är det mitt minsta bekymmer här i världen.

Jag köper att man bor hemma vid 26-års ålder om man är arbetslös, funktionsnedsatt eller har föräldrar/släkt som är sjuk och man tar hand om dem men inte annars.

Just därför jag håller med dig men samtidigt inte, bra att man kan vara ärlig och säga precis vad man tycker. Men jag tycker också det är onödigt att säga på ett sätt som man vet/eller kanske vet att personen tar illa upp av.

Samma som din andra mening så ser jag även det som bra anledningar, och jag vet att de flesta människor delar din åsikt. Men samtidigt tycker jag att vill en person bo hemma
med sina föräldrar och de funkar bra både för den personen och för föräldrarna så tycker jag inte man ska vara dömande för det.

Men sen var även poängen från början att du tolkade de hela lite fel när du sa/frågade om att det är dags att klippa navelsträngen. Det är inte så att jag inte vill eller inte är mogen nog för att flytta.
Jag VILL flytta hemifrån, men jag vill inte flytta in till random snubbe/familj jag inte känner och jag vill inte heller flytta var som helst (typ för långt bort från jobb/vänner). Men har som sagt inte fått någon
lägenhet ännu av det jag har sökt, har gått på några visningar men fick inga av dom.

Quote (Svartermetalisk @ 20 Feb 2017 10:03)
Det där är faktiskt struntprat, alla 25åringar jag känner som inte bor hemma har antingen soclägenhet, bor med partners som är äldre och har bostadsrätt, har ärvt hyreskontrakt av föräldrar, har tagit 2 miljoner kronorslån med föräldrarnas villa som säkerhet o.s.v.

Jag känner ingen i min ålder eller yngre som faktiskt förtjänar att bo där de bor, om de inte bor just hemma hos päronen. Jag har iofs bott hemifrån sedan jag var 19 men det beror på att jag aldrig betalar marknadspriser och det i sin tur beror på extrem flyt och ingenting annat, hade jag tvingats betala 10.000 i månaden för boende hade jag varit hemlös. Det är bara att inse att rätten till eget boende är avskaffad för våran generation och det är ingen enskild individs fel.

Jag håller även med dig. Jag håller med min far i åsikten om boende. Han säger "Att nya fordon, teknikprylar och sånt kostar mycket är en sak,
för det är "lyx"-grejer egentligen, men ett vanligt boende är nåt som varje människa behöver och är inget som man ska behöva betala hutlösa priser för."

Och det är ju faktiskt väldigt sant, dom bostäder som byggs nu i Luleå borta på ett område som heter Kronan, där får du betala 7000 i hyra för en ETTA.
Hur sjukt är inte det? Och det är ganska billigt byggda lägenheter men bara för att "det är nytt" ska det vara svindyrt. Och dom ligger inte mitt i centrum eller nåt sånt heller.
Min mor och far har en fyra som dom betalar 8000 i hyra för. Så även om jag hade kunnat få t ex en etta på kronan så hade jag aldrig tagit den pga att hyrorna är absurt dyra.
Member
Gold: 7,480.00
Feb 21 2017 02:58pm
Quote (Fil @ 21 Feb 2017 21:26)
Har han jaktvapen så är det troligen rätt så overkill för en människa.
I verkligheten skjuter man på den största träffytan och inte i foten.
Han behöver inte ha skjutit för att döda.
Oavsett vilket står jag fast vid att hans rätt att försvara sig står över deras rätt till liv i den situationen.
Oturliga träffar kanske, ställer mig likgiltig till den typen av förlust som deras liv innebär för samhället.

Det krävs inte mycket för att döda en människa, och "jaktvapen" är väldigt brett.
Finns luftgevär som kan registreras och användas till klass 4-jakt. Om man skall vara petnoga.
Om han avlagt jägarexamen och skjutit upp för hagel är han uppenbarligen en någorlunda god skytt.
Att han då på det avståndet "råkar" skjuta ett dödande skott ser jag som väldigt osannolikt.

Jag personligen anser, väldigt kortfattat, att mannen klart har rätt att försvara sig men att han agerat fel i detta fall.

Ren nyfikenhetsfråga, var har du läst att han är jägare?
Kan inte minnas att jag sett det i någon av de artiklar jag läst.
Member
Feb 21 2017 03:17pm
Quote (x17 @ 20 Feb 2017 11:01)
Nej det förnekar jag inte. Vill man verkligen någonting däremot, så får man ta sig i kragen och göra något åt det. Att sitta och gnälla kommer knappast lösa några problem.

Har man ett jobb är det knappast omöjligt att lyckas lägga undan pengar varje månad, även om det är 500 eller 5000kr så gör det skillnad och förr eller senare har man en kontantinsats. Beroende på vart man vill bo så klart.

Ibland får man acceptera att bo 1 år i Bredäng bland babbarna för att så småningom ha råd att ta sig därifrån.

E: För att tala från egen erfarenhet så fick jag pendla från Trosa till Stockholm ett år och sen hade jag turen att få bo hos en kompis ett år. Under hela den tiden la jag undan pengar och kunde sen köpa en lägenhet på 27kvm vid Karlaplan.

Så förstår inte vad problemet är, förutom att folk i dagsläget saknar självdisciplin. Det är så jävla lätt att vara ett offer i dagens samhälle.

I dagsläget har min lägenhet nästan fördubblats i värde och jag är mer eller mindre "klar" för resten av livet. Enbart för att jag offrade två år av mitt liv, då jag inte festade/brände pengar varje helg.

Då jag håller med dig delvis, så kan du fortfarande inte generalisera det över alla. I ditt fall handlade det om pengar, det gör det inte i mitt fall.
Jag vill inte ta lån och köpa en lägenhet för att jag vet inte om jag vill bo i Luleå om säg, 3 år kanske. Men framförallt så är det pga att priserna
är så pass höga just nu, så att köpa en lägenhet nu är ingenting jag vill göra.

Sen har jag även sökt hyreslägenheter som sagt men inte fått nåt ännu. Har sökt hos flera olika hyresvärdar. Och som exempel så på den största
hyresvärden som då heter "Lulebo" som har flest lägenheter så sökte jag på en billigare 3a, det var 150 sökande då jag sökte, och jag hade plats 60.
Och då har jag 8 års kötid, ÅTTA ÅR, och jag låg på plats SEXTIO. Så då förstår ni att det inte kanske är så lätt att få lägenhet här i Luleå.

Det var skillnad förut, man har hört från både sina föräldrar och av folk från jobbet som är 50+. På 70talet här i Luleå om du skulle söka lägenhet
så var det bara att välja vraka vilken lägenhet du ville ha. Ville du bo uppe? Nere? 2a? 4a? Go ahead, you're welcome! Så det beror inte alltid på
klagande människor och dålig självdisciplin eller att man slarvar med ekonomin. Ibland beror det faktiskt på andra aspekter, så som hur samhället ser
ut i ett land eller i en stad.

Quote (K1NGEN @ 20 Feb 2017 16:19)
självdisciplin vore det att inte gå och låna till överprisade bostäder till en låg ränta...när man "vet" att bubblan kommer spricka.

Detta är också varför jag väntar med att köpa en lägenhet. Vill absolut inte ta på mig några stora lån och göra en förlust affär sen.

Quote (ChingeR @ 20 Feb 2017 17:23)
Jag är 22, jag bor hemma :blush:

Sparar självklart pengar, men det blir mestadels resor.

22 och bor hemma är ju inte ovanligt nu för tiden. Saker i allmänt sker ju senare i livet nu än förr. Är ju lite mer uppbyggt så.
Jag sparar också undan en del, men det är ju najs om du kan resa också. Hört så många som ångrar att dom aldrig for och
reste och sånt när dom var unga. Man måste ju faktiskt hinna leva också, de gör man ju bara en gång.

Min mormor flyttade ut när hon var 17 och hade barn när hon var typ 20. Idag flyttar man ju sällan ute före
gymnasiet vilket back in the days inte ens var obligatoriskt för ett jobb. Och skaffar barn är ju vanligare vid 25-30.

Quote (x17 @ 20 Feb 2017 19:51)
Full eller?

Min lägenhet ligger mitt i Stockholms "finaste" område. Den kommer _ALDRIG_ igen bli så billig som när jag köpte den.

Men du svarar ju på din fråga själv där. Bor du i just Stockholm, bland dom FINASTE områdena så kommer ju priserna att hålla i sig.
Det är ju en annan sak på andra ställen här i landet. Att bostadspriser höjer och sjunker är inget ovanligt, däremot tar det ofta flera år innan det vänder.
Member
Gold: 7,821.00
Feb 21 2017 03:18pm
Quote (Giraff @ 21 Feb 2017 21:58)
Det krävs inte mycket för att döda en människa, och "jaktvapen" är väldigt brett.
Finns luftgevär som kan registreras och användas till klass 4-jakt. Om man skall vara petnoga.
Om han avlagt jägarexamen och skjutit upp för hagel är han uppenbarligen en någorlunda god skytt.
Att han då på det avståndet "råkar" skjuta ett dödande skott ser jag som väldigt osannolikt.

Jag personligen anser, väldigt kortfattat, att mannen klart har rätt att försvara sig men att han agerat fel i detta fall.

Ren nyfikenhetsfråga, var har du läst att han är jägare?
Kan inte minnas att jag sett det i någon av de artiklar jag läst.

I en av alla otaliga artiklar på hd.se om fallet.
Kan försöka leta upp den om du är intresserad.
I lumpen fick vi lära oss att en vältränad soldat som sätts i skarp situation missar hela det första magasinter i princip, på grund av stress.
Liknande stress kan rimligtvis få en person med erfarenhet att skjuta mot djur att sikta sämre.
Och som sagt, stort vapen, siktar på kroppens största träffyta (överkroppen), kan ta illa även om du inte har uppsåt att döda. Därmed inte sagt att det är ett stort vapen, det är bara spekulation från min sida.
I en självförsvarssituation har jag svårt att se att man "siktar på benen" som polisen i vårat land så vackert ska göra. Man vill skydda sig själv och är nog mer eller mindre likgiltig hur det går för den som vill dig illa.

This post was edited by Fil on Feb 21 2017 03:18pm
Member
Feb 21 2017 03:20pm
Quote (Jewhannes @ 21 Feb 2017 11:37)
Allmänt är det väldigt svårt i Umeå med boende om du inte är ok med hyra på 7-8lök eller sunkig korridor.
Bostadsrätter har skyrockat i pris och räkna med att kunna lägga 1.5-2 för en hyffsad etta
Har du inte skrivit upp dig på de bostadsköer vi har så gör det asap.

Korridor e helt okej till överkomligt pris.

Tack för tipset. :)
Vad det för stora aktörer på bokmarknaden? Vilka köer e bra att ställa upp sig i tror du?
Member
Feb 21 2017 03:25pm
Quote (Svartermetalisk @ 21 Feb 2017 11:32)
Igår träffade jag planetens största pseudointellektuella människa, det var helt hysteriskt. Vi har pluggat i samma rum ett tag men igår bestämde han sig för att kommunicera med mig. Han insåg att jag var intresserad av kultur och började namedroppa en massa böcker han inte har läst och filmer han inte har sett, vilket snabbt avslöjades när jag avbröt hans supertråkiga monolog med följdfrågor. Dessutom verkade han helt hyperaktiv och hade noll förståelse för sociala koder så det är antagligen ett fall av ADHD som bockar av en del autismkriterier. Han var dessutom fullkomligt övertygad om sin egen förträfflighet och uppvisade noll komma noll ödmjukhet och förståelse för att omgivningen kan reagera negativt på vissa typer av uttalanden.

Det värsta är att han förmodligen tror att vi är bästa polare nu för han verkade verkligen gilla mig. Jag kommer inte orka vara vänligt avvisande mot denna snubbe utan om han drar igång igen kommer jag helt sonika be honom att hålla matlådan stängd. Bland det värsta jag varit med om!

.

Ty for sharing! :D Lät små kul/intressant, men något sånt där hade varit mycket bättre att höra
om du t ex hade spelat in konversationen eller ännu bättre haft ett videoklipp av det.

Quote (SCXiao @ 21 Feb 2017 14:48)
"Varför tar du rast nu ifall du slutar om en timme?"

"för att min rast är inte schemalagd utan jag ska ta den när det passar verksamheten, det är ni som har bestämt att det ska vara såhär. Jag har inte hunnit idag eftersom vi har varit en kort på förmiddagen, vi fick en oväntad varuleverans och efter middagen var det en lucka i schemat och det är inte mitt ansvar att se till att här finns personal. Sen är det också ni som har bestämt att vi måste ta rast istället för att sluta tidigare, så även om jag hade gjort mer nytta den kommande halvtimmen än vad jag kommer göra klockan tre så är det inte jag dom bestämt dom här reglerna"

"...jaja gå på rast då"

Mvh trött grinig islänning

HATAR när folk ifrågasätter sånt där. Speciellt om dom har noll koll på saker.
Member
Gold: 30.00
Feb 21 2017 03:41pm
Quote (Litttle_Brother @ Feb 21 2017 10:25pm)
Ty for sharing! :D Lät små kul/intressant, men något sånt där hade varit mycket bättre att höra
om du t ex hade spelat in konversationen eller ännu bättre haft ett videoklipp av det.

Det var mest vent eftersom han gick så full retard att han fick mitt humör ur balans men om någon blev road av det så är det bara positivt :D

Member
Feb 21 2017 03:53pm
Quote (Svartermetalisk @ 21 Feb 2017 23:41)
Det var mest vent eftersom han gick så full retard att han fick mitt humör ur balans men om någon blev road av det så är det bara positivt :D

Jag fnizzlade lite.

Kunde relatera. Sjukt störande när obnoxious social returds försöker bonda.

Särskilt härligt när de tror man r bästa vänner efteråt med 😁

Have fun med att skaka av dig den
Go Back To Svenska Topic List
Prev1395139523953395439554356Next
Add Reply New Topic New Poll