Quote (x17 @ 20 Feb 2017 11:01)
Nej det förnekar jag inte. Vill man verkligen någonting däremot, så får man ta sig i kragen och göra något åt det. Att sitta och gnälla kommer knappast lösa några problem.
Har man ett jobb är det knappast omöjligt att lyckas lägga undan pengar varje månad, även om det är 500 eller 5000kr så gör det skillnad och förr eller senare har man en kontantinsats. Beroende på vart man vill bo så klart.
Ibland får man acceptera att bo 1 år i Bredäng bland babbarna för att så småningom ha råd att ta sig därifrån.
E: För att tala från egen erfarenhet så fick jag pendla från Trosa till Stockholm ett år och sen hade jag turen att få bo hos en kompis ett år. Under hela den tiden la jag undan pengar och kunde sen köpa en lägenhet på 27kvm vid Karlaplan.
Så förstår inte vad problemet är, förutom att folk i dagsläget saknar självdisciplin. Det är så jävla lätt att vara ett offer i dagens samhälle.
I dagsläget har min lägenhet nästan fördubblats i värde och jag är mer eller mindre "klar" för resten av livet. Enbart för att jag offrade två år av mitt liv, då jag inte festade/brände pengar varje helg.
Då jag håller med dig delvis, så kan du fortfarande inte generalisera det över alla. I ditt fall handlade det om pengar, det gör det inte i mitt fall.
Jag vill inte ta lån och köpa en lägenhet för att jag vet inte om jag vill bo i Luleå om säg, 3 år kanske. Men framförallt så är det pga att priserna
är så pass höga just nu, så att köpa en lägenhet nu är ingenting jag vill göra.
Sen har jag även sökt hyreslägenheter som sagt men inte fått nåt ännu. Har sökt hos flera olika hyresvärdar. Och som exempel så på den största
hyresvärden som då heter "Lulebo" som har flest lägenheter så sökte jag på en billigare 3a, det var 150 sökande då jag sökte, och jag hade plats 60.
Och då har jag 8 års kötid, ÅTTA ÅR, och jag låg på plats SEXTIO. Så då förstår ni att det inte kanske är så lätt att få lägenhet här i Luleå.
Det var skillnad förut, man har hört från både sina föräldrar och av folk från jobbet som är 50+. På 70talet här i Luleå om du skulle söka lägenhet
så var det bara att välja vraka vilken lägenhet du ville ha. Ville du bo uppe? Nere? 2a? 4a? Go ahead, you're welcome! Så det beror inte alltid på
klagande människor och dålig självdisciplin eller att man slarvar med ekonomin. Ibland beror det faktiskt på andra aspekter, så som hur samhället ser
ut i ett land eller i en stad.
Quote (K1NGEN @ 20 Feb 2017 16:19)
självdisciplin vore det att inte gå och låna till överprisade bostäder till en låg ränta...när man "vet" att bubblan kommer spricka.
Detta är också varför jag väntar med att köpa en lägenhet. Vill absolut inte ta på mig några stora lån och göra en förlust affär sen.
Quote (ChingeR @ 20 Feb 2017 17:23)
Jag är 22, jag bor hemma :blush:
Sparar självklart pengar, men det blir mestadels resor.
22 och bor hemma är ju inte ovanligt nu för tiden. Saker i allmänt sker ju senare i livet nu än förr. Är ju lite mer uppbyggt så.
Jag sparar också undan en del, men det är ju najs om du kan resa också. Hört så många som ångrar att dom aldrig for och
reste och sånt när dom var unga. Man måste ju faktiskt hinna leva också, de gör man ju bara en gång.
Min mormor flyttade ut när hon var 17 och hade barn när hon var typ 20. Idag flyttar man ju sällan ute före
gymnasiet vilket back in the days inte ens var obligatoriskt för ett jobb. Och skaffar barn är ju vanligare vid 25-30.
Quote (x17 @ 20 Feb 2017 19:51)
Full eller?
Min lägenhet ligger mitt i Stockholms "finaste" område. Den kommer _ALDRIG_ igen bli så billig som när jag köpte den.
Men du svarar ju på din fråga själv där. Bor du i just Stockholm, bland dom FINASTE områdena så kommer ju priserna att hålla i sig.
Det är ju en annan sak på andra ställen här i landet. Att bostadspriser höjer och sjunker är inget ovanligt, däremot tar det ofta flera år innan det vänder.