d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1394739483949395039514356Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 4,000.00
Feb 20 2017 01:39am
Quote (Litttle_Brother @ Feb 20 2017 05:34am)

En sån där kommentar förväntade jag mig av typ du bland få. :)

Jag har klippt navelsträngen. Morsan tycker de e najs att jag bor hemma
då jag bidrar ganska bra ekonomiskt också, men jag själv vill flytta.

Det gjorde du helt rätt i, jag daltar inte med folk utan säger det jag tycker och tänker. Väljer personen i fråga att ta illa vid, är det mitt minsta bekymmer här i världen.

Jag köper att man bor hemma vid 26-års ålder om man är arbetslös, funktionsnedsatt eller har föräldrar/släkt som är sjuk och man tar hand om dem men inte annars.
Member
Gold: 30.00
Feb 20 2017 03:03am
Quote (x17 @ Feb 20 2017 08:39am)
Det gjorde du helt rätt i, jag daltar inte med folk utan säger det jag tycker och tänker. Väljer personen i fråga att ta illa vid, är det mitt minsta bekymmer här i världen.

Jag köper att man bor hemma vid 26-års ålder om man är arbetslös, funktionsnedsatt eller har föräldrar/släkt som är sjuk och man tar hand om dem men inte annars.

Det där är faktiskt struntprat, alla 25åringar jag känner som inte bor hemma har antingen soclägenhet, bor med partners som är äldre och har bostadsrätt, har ärvt hyreskontrakt av föräldrar, har tagit 2 miljoner kronorslån med föräldrarnas villa som säkerhet o.s.v.

Jag känner ingen i min ålder eller yngre som faktiskt förtjänar att bo där de bor, om de inte bor just hemma hos päronen. Jag har iofs bott hemifrån sedan jag var 19 men det beror på att jag aldrig betalar marknadspriser och det i sin tur beror på extrem flyt och ingenting annat, hade jag tvingats betala 10.000 i månaden för boende hade jag varit hemlös. Det är bara att inse att rätten till eget boende är avskaffad för våran generation och det är ingen enskild individs fel.

This post was edited by Svartermetalisk on Feb 20 2017 03:06am
Member
Feb 20 2017 03:40am
Quote (Svartermetalisk @ Feb 20 2017 09:03am)
Det där är faktiskt struntprat, alla 25åringar jag känner som inte bor hemma har antingen soclägenhet, bor med partners som är äldre och har bostadsrätt, har ärvt hyreskontrakt av föräldrar, har tagit 2 miljoner kronorslån med föräldrarnas villa som säkerhet o.s.v.

Jag känner ingen i min ålder eller yngre som faktiskt förtjänar att bo där de bor, om de inte bor just hemma hos päronen. Jag har iofs bott hemifrån sedan jag var 19 men det beror på att jag aldrig betalar marknadspriser och det i sin tur beror på extrem flyt och ingenting annat, hade jag tvingats betala 10.000 i månaden för boende hade jag varit hemlös. Det är bara att inse att rätten till eget boende är avskaffad för våran generation och det är ingen enskild individs fel.

Lustigt.
Alla 25-åringar JAG känner har flyttat hemifrån sen länge. Så i mina ögon är det du skriver struntprat.
Jag har ingen vän som inte lyckats antingen spara ihop pengar till en egen lägenhet eller har hittat ett första/andra/tredje-handskontrakt.

Member
Gold: 30.00
Feb 20 2017 03:42am
Quote (x17 @ Feb 20 2017 10:40am)
Lustigt.
Alla 25-åringar JAG känner har flyttat hemifrån sen länge. Så i mina ögon är det du skriver struntprat.
Jag har ingen vän som inte lyckats antingen spara ihop pengar till en egen lägenhet eller har hittat ett första/andra/tredje-handskontrakt.

Så du tänker förneka att det finns bostadsbrist för unga i Stockholm? Man behöver ju helt seriöst 10 år i kö för att bli nedslagen av turkar varje dag i bredäng, om man inte hustlar runt på suspekta andrahandskontrakt eller bor i studentlägenhet är man ju helt rökt.

This post was edited by Svartermetalisk on Feb 20 2017 03:43am
Member
Gold: 2,945.50
Feb 20 2017 04:01am
Fyfan vilken jävla helg.

Skulle flyga Amsterdam-Köpenhamn igår men det gick ju inte eftersom KLM har som standard att överboka sina plan så jag o polarna fick vänta någon timme och sedan flyga till Hannover och därifrån till Köpenhamn. Vi missade det planerade tåget till Halmstad med typ 20sek och en av polarna fick inte sitt bagage då det va kvar i Hannover också.
Så istället för att va hemma i sin lägenhet vid 18 så va man hemma vid midnatt.
Detta innebar att jag vaknade vid 08 i lördags och somnade 00:30ish inatt.

Från att vi Landade i Amsterdam vid 14:30 på lördagen tills vi tog tåget mot Helsingborg vid 21 igår så hade vi gått lite över 50k steg varav 30-35k av dem var mellan 23:30-06 då vi va på A State of Trance (vilket förövrigt är den bästa festival jag vart på).

This post was edited by PlaaD on Feb 20 2017 04:02am
Member
Feb 20 2017 04:01am
Quote (Svartermetalisk @ Feb 20 2017 09:42am)
Så du tänker förneka att det finns bostadsbrist för unga i Stockholm? Man behöver ju helt seriöst 10 år i kö för att bli nedslagen av turkar varje dag i bredäng, om man inte hustlar runt på suspekta andrahandskontrakt eller bor i studentlägenhet är man ju helt rökt.

Nej det förnekar jag inte. Vill man verkligen någonting däremot, så får man ta sig i kragen och göra något åt det. Att sitta och gnälla kommer knappast lösa några problem.

Har man ett jobb är det knappast omöjligt att lyckas lägga undan pengar varje månad, även om det är 500 eller 5000kr så gör det skillnad och förr eller senare har man en kontantinsats. Beroende på vart man vill bo så klart.

Ibland får man acceptera att bo 1 år i Bredäng bland babbarna för att så småningom ha råd att ta sig därifrån.

E: För att tala från egen erfarenhet så fick jag pendla från Trosa till Stockholm ett år och sen hade jag turen att få bo hos en kompis ett år. Under hela den tiden la jag undan pengar och kunde sen köpa en lägenhet på 27kvm vid Karlaplan.

Så förstår inte vad problemet är, förutom att folk i dagsläget saknar självdisciplin. Det är så jävla lätt att vara ett offer i dagens samhälle.

I dagsläget har min lägenhet nästan fördubblats i värde och jag är mer eller mindre "klar" för resten av livet. Enbart för att jag offrade två år av mitt liv, då jag inte festade/brände pengar varje helg.

This post was edited by x17 on Feb 20 2017 04:08am
Member
Gold: 1,029.08
Feb 20 2017 04:08am
Quote (Giraff @ 19 Feb 2017 15:40)
Styr jobb åt mig och jag blåser ned med fläsket till Strawtown igen direkt!

haha jaja, det e lugnt. Fixar jag :D

var bor du nuförtiden btw?

Quote (Jewhannes @ 19 Feb 2017 23:45)
Om du vill hata dig själv om några år visst säg så ;)

hur ser det ut i övrigt där i Umeå, med mindre (student)boenden?
kanske ska plugga där eventuellt inför hösten.
Member
Gold: 7,480.00
Feb 20 2017 06:24am
Quote (BraSma @ 20 Feb 2017 11:08)
haha jaja, det e lugnt. Fixar jag :D

var bor du nuförtiden btw?

Fett B)
För tillfället i Malmberget, söker dock atm boende i Luleå/Piteå/Boden för att knega där tre månader till våren :v
Member
Gold: 7,480.00
Feb 20 2017 06:28am
För övrigt är det inte bara i storstäderna det är fet bostadsbrist.
Hade ren flax och fick lägenhet i Malmberget trots att jag bara hade 6-7 år kötid, men då är det i ghettot och kåken jag bor i kommer rivas senast -19.
Alla affärer/restauranger/andra företag kommer vara utlösta och stänga till sommaren.

Får även stå ut med dagliga (eg. nattliga) jordskalv då de spränger i gruvan. Sedan är det mycket efterras/sättningar som gör att fönstren skvallrar osv \o/

Innan det fick jag punga ut 2,5k/månad för att bo i en skrubb på 4,5kvm eftersom det inte fanns något annat att få tag i.

This post was edited by Giraff on Feb 20 2017 06:29am
Member
Gold: 3,086.76
Feb 20 2017 09:19am
Quote (x17 @ 20 Feb 2017 11:01)
Nej det förnekar jag inte. Vill man verkligen någonting däremot, så får man ta sig i kragen och göra något åt det. Att sitta och gnälla kommer knappast lösa några problem.

Har man ett jobb är det knappast omöjligt att lyckas lägga undan pengar varje månad, även om det är 500 eller 5000kr så gör det skillnad och förr eller senare har man en kontantinsats. Beroende på vart man vill bo så klart.

Ibland får man acceptera att bo 1 år i Bredäng bland babbarna för att så småningom ha råd att ta sig därifrån.

E: För att tala från egen erfarenhet så fick jag pendla från Trosa till Stockholm ett år och sen hade jag turen att få bo hos en kompis ett år. Under hela den tiden la jag undan pengar och kunde sen köpa en lägenhet på 27kvm vid Karlaplan.

Så förstår inte vad problemet är, förutom att folk i dagsläget saknar självdisciplin. Det är så jävla lätt att vara ett offer i dagens samhälle.

I dagsläget har min lägenhet nästan fördubblats i värde och jag är mer eller mindre "klar" för resten av livet. Enbart för att jag offrade två år av mitt liv, då jag inte festade/brände pengar varje helg.

självdisciplin vore det att inte gå och låna till överprisade bostäder till en låg ränta...när man "vet" att bubblan kommer spricka.

This post was edited by K1NGEN on Feb 20 2017 09:22am
Go Back To Svenska Topic List
Prev1394739483949395039514356Next
Add Reply New Topic New Poll