Quote (Svartermetalisk @ Apr 26 2013 07:05pm)
Jag har nu läst din post och jag kan kort sammanfatta min ställning i frågan såhär: Jag är inte like insatt som du (obv) men jag är också bekymrad över våran integritet, inte bara på internet utan allmänt. Vi blir mer och mer övervakade hela tiden.
Nu är jag inte direkt inne på linjen att våran regering skulle vara ond men om 20 - 30 år kanske någon kan missbruka den information som samlas idag.
Jag tycker det är klart starkt att det finns folk som brinner för frågan för jag är lite av en soffpotatis när det kommer till politik, jag går och röstar men jag är inte direkt han som står med plakat och gormar utanför riksdagen
Menar inte på att bara för att man är en politiker som har makt nödvändigtvis gör en till en dålig människa med onda avsikter...(står dock fast vid att makt är korrumperande, så även vår kultur ur ett etiskt perspektiv där saker ofta går ut på att hävda sig själv, och trycka ned andra för att komma lite högre upp i hierarkin - ingen regel såklart, men det fungerar ofta så på flera skalor) hm, formulerade det där lite klumpigt men jag kan inte ta tillbaka ölen ur mitt system bara sådär...

aja.
Jag tror att om man skulle lära känna politiker eller andra högt uppsatta personer personligen så skulle man finna att flera av dom är goda människor som faktiskt försöker göra så gott de kan utifrån deras kunskap och uppfattningar om vad som är rätt och riktigt. MEN politik, i den mening man generellt pratar om, är alltid inom ramarna av det här systemet som i grund och botten är djupt dysfunktionellt... Och det finns garanterat många högt uppe i samhällshierarkin som i första hand inte har långsiktigt planerande, eller har avsikter som rör något utöver sitt egna och sina närmastes välbefinnande i deras små huvuden.
Makt verkar även göda ett osunt kontrollbehov vilka vi ser tydliga tecken på här. (En uppkommande sorts global polisstat ala 1984) Och just nu på bekostnad av att vi håller på att göra ett globalt exempel av påskön som någon uttryckte det, då kontrollen över systemets främsta funktion, avsiktligt eller ej, kommer att vara att hålla de med makt och inflytande kvar i sina positioner, och systemet kvar som det är... Med fortsatt förödelse, och centralisering av tillgångar och resurser som följd...
Det är samtidigt svårt att klandra någon, vi alla är offer för systemet, kulturen, omgivningen och tankesättet det göder, även de som drar i trådarna. Men om jag får tala för mig själv (vem annars...:P) så tycker jag att ingen som ställer sig bakom/inom ramarna av detta tillväxtkrävande system har anammat något långsiktigt tänkande, fast det finns väl olika grader i helvetet, antar jag.. Det fortfarande för många av oss inte har uppfattat, är att det börjar brinna i knutarna. Exponentialfunktion krävs inget mattesnille för att förstå sig på, och vi börjar närma oss slutskedet av vad jorden klarar av. Fortsätter vi för länge kommer det vara få som kommer undan konsekvenserna av vårt handlande. Gäller det inte konflikter mellan människor om resursfördelning och ideologier, så kommer det bli uppenbart att det, hör och häpna, blir rätt problematiskt att försöka leva utan det naturen har att erbjuda trots allt.. =P
La min röst senast på PP som en protest/taktikröst, men jag har funderat lite på det här sen dess och insett att jag faktiskt står på andra sidan av staketet och inte vill legitimera det här systemet genom att rösta, alltså kommer jag i fortsättningen avstå helt och inte ens rösta blankt.. Jag anser att man kan påverka bra mycket mer än att gå och lägga en lapp i en låda var 4:e år till ingen nytta - om man bara vill. Att rösta och föra upp eller sänka de etablerade partierna till fler/färre mandat och inflytande blir bara skillnader i några % hit och dit, när problemen går djupare än så, de etablerade partierna jobbar alltid inom ramarna av det här systemet som igen är fundamentalt ohållbart. Drivet av ekonomiska intressen i första hand och därför svårt att bryta sig ur, såklart.. Kan tipsa om Into The Fire, en independent dokument som kan fungera som en liten indikation på vad för makt vissa av dessa individer som drar i trådarna har.
Nu kan inte jag ge några kvalificerade gissningar såklart, för det här är komplexa problem som inte jag har tillräcklig insikt i (undrar ens om någon har det), så ta mig med en näve salt, men några 20-30 år om vi fortsätter så här, är det inte frågan om innan saker och ting börjar se ganska illa ut och det kommer gå upp för oss att vårt levnadssätt är långt ifrån optimalt... Jag ser det på sin absoluta höjd 20 år, men jag tror att det handlar om mycket tidigare än så. Och jag hoppas nästan på förr än senare, och framför allt att är det till följd av systemet i sig, (samt att vi anammat ett nytt sätt att tänka och tagit till oss och börjar jobba för de lösningar som finns) alltså våra idéer om hur saker ska fungera och styras etc att det faller till följd av (en nödvändig) inkompetens att hålla skeppet över ytan lite till, och
inte pga fysiska förhinder som att vi exploaterat jorden/naturen i för hög grad till följd av vårt levnadssätt. För DÅ är det verkligen illa.