Quote (SCXiao @ 7 Feb 2017 19:28)
Nja vi är ju några på jobbet som har blivit utvalda till arbetsplatsombud och skyddsombud och tre av oss har blivit kallade på en utbildning nästa vecka. Vi följde alla protokoll, dvs vi sökte ledighet pga facklig utbildning utan lön (vilket vi har full rätt att göra enligt FML) och vi var ute i god tid, men alla tre har blivit nekade ledigheten. Utbildningen är dessutom först nästa vecka så att de inte kunde lösa ersättare åt oss håller inte.
Har redan varit i kontakt med facket som skulle hjälpa mig att gå vidare med det här men jag ville ändå läsa på lite mer vad lagen säger och så :)
vad var skälet till att ni nekades ledigheten? är den en stor arbetsplats?
6 § lyder:
1. stycket: Facklig förtroendeman har rätt till den ledighet som fordras för det fackliga uppdraget.
2. stycket: Ledigheten får dock icke ha större omfattning än som är skäligt med hänsyn till förhållandena på arbetsplatsen. Ledigheten får icke förläggas så, att den medför betydande hinder för arbetets behöriga gång.
3. stycket: Ledighetens omfattning och förläggning bestämmes efter överläggning mellan arbetsgivaren och den lokala arbetstagarorganisationen.
Hade ditt fack underrättat och överlagt med arbetsgivaren innan omfattningen bestämdes?
som sägs medges inte rätt till ovillkorlig ledighet för uppdragets fullgörande, utan det får inte vara "betydande" hinder för arbetets gång på arbetsplatsen. Om det är en liten arbetsplats kan jag tänka mig att tre personer som går på utbildning samtidigt är rätt svårt att göra utan att arbetet klart påverkas.
men men, haha. arbetsrätt är fett flummigt. facket sköter förhoppningsvis det där bra själva - även om fack (särskilt lokala) ibland är slarviga imo. Men jag kan knappast hjälpa dig, alldeles för mycket styrs av avtal, lokala och regionala organisationer med mera. och genom förhandlingar facket/arbetsgivare.
men om er organisation och AG har samrått om ledigheten/utbildnings-insatsen låter det fett märkligt att de skulle neka er sådär.
This post was edited by SpAz. on Feb 7 2017 11:42am