Quote (SpAz. @ 9 Jan 2017 08:45)
Haha fyfan. Men har Sverige lågt antal poliser per invånare ens, eller är det dålig organisation (Jag har inte koll på statistiken)? Polismynsigheten gick ju igenom en omformation för ett par år sen nu, med en nationell polismyndighet. Det har andra myndigheter gjort, exv. Skatteverket. En skillnad mellan skatteverkets verksamhet o polisverksamhet är väl att det inte är några större problem med avstånd i skatteärendesammanhang, jämfört med direkt, akuta (mer eller mindre) utryckningsbehov av myndighetspersonal för polisärendena. Skulle tippa på att koncentrationen i storstäderna är skyhög, utan att ha gjort efterforskningar. Och det är säkert nödvändigt till viss del, pga utvecklingen i våra förorter :rolleyes:
Tragiskt för de medborgarna som inte får nog skydd av staten för sina grundläggande rättigheter.
Nya regler, rekryteringar / omläggningar, men tyvärr också mycket ekonomiska tillslag, lär behövas för att vända den här skutan. Polisväsendet är ju imo rätt duktigt på att inte vara självkritiskt, så nog kommer systemfel finnas kvar o mer pengar yrkas istället, när det kanske hade vart möjligt med både och. I grunden är det #Tack politikerna <3
Kan inte påstå att jag har så stor koll på statistiken eller organisationen egentligen, allt jag vet är att det är helt fucked up som det ser ut nu.
För att förtydliga hur glest det kan vara med poliser här (med tanke på citatet i posten) så täcker Gällivare kommun ensam samma yta som Skåne, Halland och en tredjedel av Blekinge. Och då är både Jokkmokk och Kiruna kommun större.
Bor det folk överallt? Självklart inte. Det är långt mellan vissa bohag.
Men jag tycker ändå, som du säger, att polisen skall kunna finnas till att erbjuda skydd för människors grundläggande rättigheter, oavsett om du bor i Sundbyberg, Partille, Yrttivaara eller Suijavaara.
Att ha
en radiobil som skall täcka alla tre är inte bara löjligt, det är skrämmande.