Quote (Svartermetalisk @ Nov 21 2016 07:48pm)
"Beräkna det korstaste avståndet mellan linjen y = 0.5x - 5 och punkten P(1,3)."
Då du har svar på den första så sket jag i den och den tredje pallade jag inte men för den citerade uppgiften:
Det kortaste avståndet finner du genom att ta reda på den punkt där den angivna linjen skär en vinkelrät linje. För att kolla om en linje är vinkelrät mot en annan används sambandet k_1 * k_2 = -1, där k_2 är riktningskoefficienten för den andra linjen och k_1 är för den första. M-värdet tar du sedan reda på genom att sätta in x = 1 och y = 3 i den nya linjen.
Sedan sätter du linjernas ekvationer lika med varandra för att räkna ut var linjerna skär varandra. När du beräknat y och x använder du bara avståndsformeln (d = sqrt((x_2 - x_1)^2 - (y_2 - y_1)^2)) där du använder punkten P:s koordinater som index 1 och den punkten där linjerna skär varandra som index 2.
/e läste nyss genom vad jag postat och jag hade aldrig själv fattat det om jag var du. Pallar inte omformulera mig så du får ursäkta denna gången!
Sjukt sliten efter helgens bravader
This post was edited by CraZeeY on Nov 21 2016 02:52pm