Quote (gorgy @ 24 Apr 2012 06:04)
Jag har aldrig sagt att alkohol är bra för kroppen? Inte heller har jag sagt att det inte gör någon skillnad alls. Är du helpantad? Jag kommenterade bara påståendet om att en dyngfylla skulle förstöra en hel träningsvecka. Förstår du verkligen hur lång en jävla vecka är?
Här kan du läsa:
http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/ - en perfekt artikel för de som inte är insatta. Är du intresserad av träning kan du läsa vidare med hjälp av den sidan eller pm:a mig för länkar.
Och jag skiter fullständigt i vad en träningscoach har att säga - de är ute efter att tjäna pengar.
Quote (gorgy @ 21 Apr 2012 02:38)
Snacket om alkohol och bieffekter på träningen är överdrivet. Visst bidrar det med onödiga kalorier och lite annat men någon större skada på själva träningen gör det inte om du inte super sönder varje dag.
Tolkar det lite som att det ändå dåliga med alkohol vid träning enligt dig är kalorierna om man dricker måttligt.
Artikeln nämner ju dock att gruppen med alkohol minskade typ 17% mer än den andra gruppen (missade dock den exakta mängden de drack, om de skrev den, noterade även att de använde en smiley i en seriös artikel....).
Då jag va lite småtrött när jag läste artikeln kan jag ha missat om det skrev detta, om ignorera följande mening; Nämner de förövrigt ens skadorna alkohol skapar på organen?
Det du verkar missa att jag skrev att du kan förlora en vecka om du super ned dig totalt och har otur, med detta innebär det självklart att du skall få en ordentlig bakfylla och allt som hör till en kväll där det verkligen blir för mycket.
Varför detta? Jo vad innehåller muskler? Vatten! Och vad händer en utekväll? Du tappar stora mängder vätska, och vad händer då en bakfylla? Jo du spyr ev. och förlorar ännu mer vätska, sen kan det kanske ta 1-2 dagar att känna dig reda att träna efter detta, sen tar säkerligen 2-3 dagar till för kroppen att återställa vätskebalansen för musklerna.
Då alkohol även bryter eller i alla fall saktar ned/förhindrar uppbyggnaden av CNS så blir det enbart sämre där.
Och för att verkligen förtydliga;
Jag syftar på att du ska supa ned dig ordentligt och att bakfylla inträffar och allt som hör till, gå ut och ta några öl på helgen och drick sedan ordentligt med vatten (gärna Resorb eller liknande) så hindras ej träningen särskilt mycket (påverkas ändå dock).
Och tror inte riktigt du är helt hundra på träningscoacher är (syftar nu på styrkelyft & tyngdlyftning då vi talar träning, Gym som blir mest relevant) då de skiter fullständigt i pengar och lever sitt liv på att göra sina atleter till mästare, det är deras betalning.