d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Sporttråden 2013
Prev1303132333496Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 31.00
Jul 11 2013 05:54am
Quote (umade @ 11 Jul 2013 12:38)
Nu har ju iofs AIK gått ut och sagt att det inte finns någon tvist, det aldrig fanns någon och så vidare
:lol:

<_<

Ganska spännande när man kikar på uträkningarna som Expressen publicerat:
http://www.expressen.se/ImageHandler.axd?imageFormat=bauta100&guid=a22eda19-948e-4e06-985c-d4f48e3a3dbd

Jag kan på sätt och vis förstå att man tar pengar för att täcka Dinamos resa, matchtröjorna, matchprogrammen osv. (Även om matchprogrammen verkar ha kostat 15000 mer än de drog in?)

Men det mest komiska av allt - Reserverade pengar för poliskostnader: 33640 kr.
Jag trodde AIK inte betalade sånt? :rolleyes:
Member
Gold: 3,552.51
Jul 11 2013 11:13am
Orkar inte ta ställning innan jag hör nåt officiellt från aik. Men ja förjävligt om inte ivans familj får allt.. tifon var inte den målade till aiktifo utan någon aiks egen grej dom körde där.. dvs den som aiktifo tog fram togs från aiktifos kassa.
Member
Jul 11 2013 03:30pm
Är ju inte ens klart än vad hon/familjen ska få, utan är vid tillfället där det är uträknat vad överskottet är, dvs runt 600k + 130k från fansens insamling. Och dom är i det skedet där dom kollar vilka grejer ska dras från inkomesten av kostnaderna.. ab får ju det att låta att allt är klart redan.

märker förövrigt att alla är rätt okunniga i vår tipset om damfotboll.. jag t.ex ligger fortfarande på 0poäng efter 4matcher.. bara oavgjorda..

This post was edited by berhemuli on Jul 11 2013 03:51pm
Member
Jul 11 2013 11:29pm
Quote (berhemuli @ 11 Jul 2013 22:30)

märker förövrigt att alla är rätt okunniga i vår tipset om damfotboll..  jag t.ex ligger fortfarande på 0poäng efter 4matcher.. bara oavgjorda..

Haha, men att Tyskland och Norge körde oavgjort var tydligen lite skräll enligt Nyheterna imorse.

Hursomhelst har man nu också konstaterat att det finns ett starkt näthat mot damfotbollsspelare efter den misslyckade matchen i förrgår. (Att man kallar herrlandslagets spelare för mindre väl valda ord, inklusive sexistiska uttryck verkar vara glömt som tur är) :)
Member
Jul 12 2013 12:56am
Quote (LorveN @ 12 Jul 2013 07:29)
Haha, men att Tyskland och Norge körde oavgjort var tydligen lite skräll enligt Nyheterna imorse.

Hursomhelst har man nu också konstaterat att det finns ett starkt näthat mot damfotbollsspelare efter den misslyckade matchen i förrgår. (Att man kallar herrlandslagets spelare för mindre väl valda ord, inklusive sexistiska uttryck verkar vara glömt som tur är) :)

Jo men det gär ständiga näthatet.. haha.. underligt nog drabbar det endast kvinnor också då dom är dom enda som hatas på internet! Komme väl snart snyftvideos med dom också hur jobbigt det är.. buuthefuckhuu
Member
Jul 14 2013 04:11pm
Megamål av kennedy idag igen! Måste se repris.. var ju på plats såninte hnnit än.. påväg hem just nu.. skön vinst.. helt rätt rött kort till oss. Vi höll på o tappa där bara.
Förövrigt
Skitarena! Skitsupportrar!
Viiisa passet om ni törs! Och slutligen
Vi ska repa era bilar! Ja vi ska repa era bilar! Etc.
Sveriges sämsta kebab! Den ramsan gillade dom ej..
Member
Jul 15 2013 01:59am
Quote (berhemuli @ 14 Jul 2013 23:11)
Megamål av kennedy idag igen! Måste se repris.. var ju på plats såninte hnnit än.. påväg hem just nu.. skön vinst.. helt rätt rött kort till oss. Vi höll på o tappa där bara.
Förövrigt
Skitarena! Skitsupportrar!
Viiisa passet om ni törs! Och slutligen
Vi ska repa era bilar! Ja vi ska repa era bilar! Etc.
Sveriges sämsta kebab! Den ramsan gillade dom ej..

Jag har slutat bli förvånad över Kennedys konstmål - det bara strör mer och mer salt i såren. Tack MP för att du tyckte att han var för dålig! :wallbash:
Nåja, igår regnade det ju inte bangers i Södertälje iaf. ;) Men ja, det är klart det svider att få kritik för kebaben... Jag minns artikeln för något år sedan om att de hade en kebabvagn utanför luftintaget till omklädningsrummen - och att de gillade det, så vagnen fick stå kvar.

Skrivbords-Mjällby vann dessutom rättvist (den här gången). Tur att pärontifot inte skrämde ihjäl dem!

För övrigt: SvFF: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2013/article17133112.ab
Det går bra nu... :banana:
Member
Jul 15 2013 04:13pm
För er tomtar som köper allt sportbladet skriver direkt så länge AIK svartmålas på något vis (umade, lorven?) :P

"AIK Fotboll önskar med detta brev bemöta den senaste veckans mediebevakning av Ivan Turinas tragiska bortgång och den efterföljande välgörenhetsmatchen till hans minne.

I torsdags visade det sig att tidningen Expressen kommit över en obearbetad, högst preliminär sammanräkning över AIK Fotbolls intäkter och utgifter för Ivan Turinas minnesmatch. I sammanräkningen saknades såväl intäktsposter, liksom den innehöll utgiftsposter som AIK Fotboll aldrig har haft intentionen att dra av från det överskott som skall tillfalla Ivan Turinas familj genom den minnesfond som AIK har upprättat. Dessutom innehöll den uppskattade siffror för några kostnadsposter. AIK har heller aldrig levererat den till någon som om det vore en färdig slutprodukt.

Det har tagit tid att fastställa den slutgiltiga summan, dels för att det löpande har kommit in mer pengar från försäljning av till exempel minnesattiraljer, men också för att AIK och AIK:s samarbetspartners har vissa ledtider i sina ekonomi- och kontrollsystem.

Trots pågående säsong och allt arbete som den löpande normala verksamheten kräver lyckades vi få till en välgörenhetsmatch mot Ivans moderklubb Dinamo Zagreb inom elva dagar. Detta möjliggjordes framför allt genom att personal inom AIK arbetade övertid kvällar och helger för att kunna möjliggöra välgörenhetsmatchen. För att genomföra matchen och göra den på rätt sätt krävdes givetvis kostnader, såsom resekostnader för hela Dinamo Zagrebs lag och lagledning, hyreskostnader och en rad andra stora poster direkt kopplade till den här minnesmatchen. Att småposter som tifolappar och p-boter varit med betyder inte att alla dessa poster skulle dras av. Men de stora kostnadsposterna var kopplade till att matchen skulle kunna genomföras alls.

Vi förstår naturligtvis att Jerko Leko, som är AIK:s kontakt i Kroatien, tillika Dinamo Zagrebs lagkapten, är angelägen om att överskottet från matchen ska tillfalla minnesfonden. Vi förstår också att det kan finnas skillnader mellan Kroatien och Sverige som gör att en spelare i kroatiska ligan har en allmänt skeptisk hållning till fotbollsklubbar i dessa frågor. Som Ivan Turina själv sa i sin allra sista intervju i DN Stockholm:

”Här behandlas alla lika och det gillar jag. Sverige har bra regler, folk betalar sin skatt och man vet att man får sin lön. Inte som i Kroatien där man kan arbeta sex månader och sedan inte få betalt.”

AIK är - precis som vi var när Ivan fortfarande var i livet - dedikerat till att fullfölja sina förpliktelser: moraliska, etiska och juridiska.

Det kommer att ta ytterligare flera veckor innan summan till Ivan Turinas minnesfond är slutberäknad. AIK kommer kommunicera summan och redovisa intäkter och utgifter i sin helhet.

Vad avser den kontraktstvist som Expressen målade upp under fredagen så ser vi inte att den existerar. AIK har aldrig i modern tid haft en tvist där man inte fullföljt sina åtaganden avseende ersättning och bonusar, och det finns inte fog för det den här gången heller.

Vi är inga experter på att hantera ett plötsligt dödsfall. Det är möjligt - och till och med troligt - att vi har gjort misstag under hanteringens gång.

Men vi har svårt att se att våra medarbetare, spelare, ledare och medlemmar gjort sig förtjänta av det övertramp Mats Olsson gjorde i Expressen söndag när han skrev:

"Är lite förvånad över att AIK inte fakturerade för alla vackra ord man sa om Ivan Turina när han dog.”

Det finns historiska exempel på när tabloider har hanterat fotbollsrelaterade trauman med samma okänslighet. The Sun hängde oförtjänt ut Liverpool och deras supportrar efter Hillsborough-katastrofen 1989. Sedan dess används The Sun inte ens en gång till att servera fish and chips i Liverpool. Vi har full förståelse för om alla AIK:are efter den här helgen har motsvarande tankar om Expressen efter detta grova övertramp.

Slutligen vill vi återigen säga att våra böcker är öppna, vår intention var tydlig. Vi har inget att dölja, och vi är fortfarande i sorg och saknad efter Ivan. Vårt syfte med matchen består. Det var och är att stötta familjen ekonomiskt och hedra Ivans minne. Oavsett vad som skrivits eller kommer att skrivas."
Member
Jul 16 2013 03:21am
Quote (berhemuli @ 15 Jul 2013 23:13)
För er tomtar som köper allt sportbladet skriver direkt så länge AIK svartmålas på något vis (umade, lorven?) :P

Motoffensiv incoming!

Quote (berhemuli @ 15 Jul 2013 23:13)
”Här behandlas alla lika och det gillar jag. Sverige har bra regler, folk betalar sin skatt och man vet att man får sin lön. Inte som i Kroatien där man kan arbeta sex månader och sedan inte få betalt.”
[...]
Vad avser den kontraktstvist som Expressen målade upp under fredagen så ser vi inte att den existerar. AIK har aldrig i modern tid haft en tvist där man inte fullföljt sina åtaganden avseende ersättning och bonusar, och det finns inte fog för det den här gången heller.

Även om AIK Fotboll och AIK Hockey är två olika föreningar så vill jag ändå för sakens skull kasta lite grus i ditt öga. Säger man AIK så menar man AIK som paraplyorganisation.
http://nyheter24.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/255610-aik-har-slutat-betala-ut-loner
Umade? Och då syftar jag främst på Heino-Lindbergs uteblivna pension (Att Gynge får sin decemberlön en vecka försent skiter jag faktiskt i), samt på det faktum att ni var överallt utom på Hovet. Tvåtusen på Hooooooovet... :)
Rent krasst finns också tvisten med Polisen angående deras maffiafakturor för "beskydd", men där står vi på samma sida.

Men ärligt talat (och rivaliteten åsido): Nej, jag tror inte AIK har försökt blåsa Turinas flickvän. Däremot kunde de skött efterarbetet - inklusive det faktum att det tog en vecka för AIK att avfärda detta som en "obearbetad, högst preliminär" version - bättre, speciellt med tanke på att allt annat var så jävla snyggt skött (på riktigt, det var snyggt skött).
Member
Jul 16 2013 03:28am
Quote (LorveN @ 16 Jul 2013 11:21)
Motoffensiv incoming!

Även om AIK Fotboll och AIK Hockey är två olika föreningar så vill jag ändå för sakens skull kasta lite grus i ditt öga. Säger man AIK så menar man AIK som paraplyorganisation.
http://nyheter24.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/255610-aik-har-slutat-betala-ut-loner
Umade? Och då syftar jag främst på Heino-Lindbergs uteblivna pension (Att Gynge får sin decemberlön en vecka försent skiter jag faktiskt i), samt på det faktum att ni var överallt utom på Hovet. Tvåtusen på Hooooooovet... :)
Rent krasst finns också tvisten med Polisen angående deras maffiafakturor för "beskydd", men där står vi på samma sida.

Men ärligt talat (och rivaliteten åsido): Nej, jag tror inte AIK har försökt blåsa Turinas flickvän. Däremot kunde de skött efterarbetet - inklusive det faktum att det tog en vecka för AIK att avfärda detta som en "obearbetad, högst preliminär" version - bättre, speciellt med tanke på att allt annat var så jävla snyggt skött (på riktigt, det var snyggt skött).

Då det var AIKfotboll som skrev detta behöver man inte blanda in hockey, bowling, golf eller handboll i det här. Alla med lite vett i skallen förstår vad dom menar ^^ Men vill man vara en såkallad "pilkunnussija" (finska) so be it.

" inklusive det faktum att det tog en vecka för AIK att avfärda detta som en "obearbetad, högst preliminär" version " Nja dom skrev typ en dag efter på AIKfotboll.se att det var en obearbetad version etc. Dock skrev dom en längre grej nu efter en vecka.

This post was edited by berhemuli on Jul 16 2013 03:28am
Go Back To Svenska Topic List
Prev1303132333496Next
Add Reply New Topic New Poll