d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska >
Poll > Sweubs Egna Val
Prev12345624Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Gold: 14,327.50
Sep 14 2014 08:44am
Personligen så förstår jag inte hur man inte kan rösta på SD, det enda vettiga partiet.

De rödgröna ljuger och hittar bara på en massa samt de ska dra massa pengar från röven på enhörning.

Alliansen hittar också på en del, t.ex. att invandringen kommer skapa fler jobb etc.

För mig finns det tre alternativ; SD, KD eller blankt.

Dömer inte folk som inte röstar SD, folk får rösta på precis vad fan man vill, bara man kan stå för det.
Member
Gold: 7,821.00
Sep 14 2014 08:47am
Quote (Malmy @ 14 Sep 2014 16:41)
ja att ha bibehållen lön för 25% mindre arbete känns ju rent spontant som en jävligt orealistisk idé. Sen den administrativa kostnaden för det andra förslaget borde väl främst handla om en engångskostnad om jag vågar chansa?
Jag menar den faktiska kostnaden att ha en till anställd ur ett administrativt perspektiv kan väl inte vara så mycket större om vi pratar löpande?

Den största administrativa posten är säkerligen den vid anställning. Men i produktion har du i regel ganska hög personalomsättning. Till det kommer eventuella skyddskläder (löpande kostnad, byte och tvätt ingår), löpande kostnader för löneutbetalningar, löneförhandlingar och säkert fler poster som jag glömmer bort eftersom jag inte jobbar med de frågorna. Och så fort som du ska bemanna produktion dygnet runt får du lägga till ännu ett skift (6*4=24), informationsspridning kommer då behöva läggas ut 4 gånger om dagen istället för 3, dessutom har du alltid glapp vid skiftbyten, och varje stillastående minut i industrin är dyr tid.

Jag är definitivt skeptisk :P

Quote (CraZeeY @ 14 Sep 2014 16:44)
Personligen så förstår jag inte hur man inte kan rösta på SD, det enda vettiga partiet.

De rödgröna ljuger och hittar bara på en massa samt de ska dra massa pengar från röven på enhörning.

Alliansen hittar också på en del, t.ex. att invandringen kommer skapa fler jobb etc.

Dömer inte folk som inte röstar SD, folk får rösta på precis vad fan man vill, bara man kan stå för det.

Fick mig att fnissa iallafall. Invandringen kännetecknar då inte jag som modern tids största problem i Sverige. Långt ifrån.

En långt större problematik vi dras med är att industriföretag flyttar utomlands. Där tror jag knappast att SD sitter inne med några snygga lösningar med det tunnelseende jag ser hos SD-politikerna.

This post was edited by Fil on Sep 14 2014 08:49am
Member
Gold: 14,327.50
Sep 14 2014 08:52am
Quote (Fil @ Sep 14 2014 03:47pm)
Den största administrativa posten är säkerligen den vid anställning. Men i produktion har du i regel ganska hög personalomsättning. Till det kommer eventuella skyddskläder (löpande kostnad, byte och tvätt ingår), löpande kostnader för löneutbetalningar, löneförhandlingar och säkert fler poster som jag glömmer bort eftersom jag inte jobbar med de frågorna. Och så fort som du ska bemanna produktion dygnet runt får du lägga till ännu ett skift (6*4=24), informationsspridning kommer då behöva läggas ut 4 gånger om dagen istället för 3, dessutom har du alltid glapp vid skiftbyten, och varje stillastående minut i industrin är dyr tid.

Fick mig att fnissa iallafall. Invandringen kännetecknar då inte jag som modern tids största problem i Sverige. Långt ifrån.

En långt större problematik vi dras med är att industriföretag flyttar utomlands. Där tror jag knappast att SD sitter inne med några snygga lösningar med det tunnelseende jag ser hos SD-politikerna.

Finns inget parti i hela Sverige som kan "rädda" industrierna. Det är helt enkelt så himla mycket billigare att driva industrier i andra länder så det går helt enkelt inte att konkurrera. Det enda som kan få industrierna till att stanna i Sverige är slappare regler på miljö vilket är en fruktansvärt dålig idé och det tycker nog majoriteten i Sverige också.

/e Sen är invandringen verkligen inte det enda SD står för, det är media som får det att se ut som att SD bara tänker på invandringen.

This post was edited by CraZeeY on Sep 14 2014 08:53am
Retired Moderator
Gold: 30,896.48
Trader: Trusted
Sep 14 2014 08:52am
Quote (Fil @ 14 Sep 2014 16:47)

Det är nog jag också, men som sagt skulle jag behöva läsa på rejält för att verkligen kunna ta ställning.
Member
Gold: 2,310.27
Sep 14 2014 08:54am
Quote (CraZeeY @ 14 Sep 2014 15:44)

Det är väl snarare tvärtom? Att folk röstar på SD och inte vågar stå för det. Har upplevt det i vardagen rätt mycket.
Member
Gold: 8,807.69
Sep 14 2014 08:58am
Röstade M på samtliga, tycker de har gjort väl i Sverige under 8 års tid, sänkt skatter m.m

Jag håller med om mycket SD säger, men å andra sidan så påverkar inte invandringen mig någonting alls, så varför ska jag vara emot det?
Tror aldrig att SD skulle kunna styra detta land lika väl som det är idag
Member
Gold: 0.00
Sep 14 2014 09:01am
Quote (Spetch @ Sep 14 2014 01:43pm)
Nej, förvisso.
Men majoriteten som röstar på SD har inte koll på politik i övrigt.
Det har nog inte alla som röstar på S eller M heller, men det är troligtvis en grymt större faktor naiva människor som röstar på SD.

Som en neutral medborgare tycker jag Sverige inte bör öppna upp för mer invandring, varför skall Sverige ta emot flyktingar när alla våra grannländer i skandinavien stänger till? Det finns både för o nackdelar med invandringen. Dels Har vi fått större kostnader (ex.bidrag) samtidigt som det skapas jobb (nya företag etableras). Men om det lönar sig får man helt enkelt utvärdera genom statistiken de kommande 10 åren och titta på utvecklingen för BNP I Sverige. Alltså vår import & export måste tillgodose ett pengaflöde som gynnar oss. Industrin idag har minskat drastiskt sen den stora nedmonteringen strax efter 1973 då oljekristen drabbade skogs-, stålindustrin och gruvnäringen. Pengar måste gå runt annars hamnar vi i lågkonjunktur, det är redan bostadsbrist och delvis brist på yrken, iallafall på tillgången till mer kvalificerade jobb. Sen att majoriteten av svenskar inte vill bo i Rinkeby och vara städare kan man säga vad man vill om men visst finns det bostäder och jobb. Sen borde man autobanna dem som kallar SD enbart för rasister utan argument och slänger ur sig ord som: Rasist, Nazist,främlingsfientlighet etc. Jag finner inte något annat parti som tar upp invandringen på allvar.
Retired Moderator
Gold: 85.47
Sep 14 2014 09:06am
Quote (ankiie @ Sep 14 2014 05:01pm)
Som en neutral medborgare tycker jag Sverige inte bör öppna upp för mer invandring, varför skall Sverige ta emot flyktingar när alla våra grannländer i skandinavien stänger till? Det finns både för o nackdelar med invandringen. Dels Har vi fått större kostnader (ex.bidrag) samtidigt som det skapas jobb (nya företag etableras). Men om det lönar sig får man helt enkelt utvärdera genom statistiken de kommande 10 åren och titta på utvecklingen för BNP I Sverige. Alltså vår import & export måste tillgodose ett pengaflöde som gynnar oss. Industrin idag har minskat drastiskt sen den stora nedmonteringen strax efter 1973 då oljekristen drabbade skogs-, stålindustrin och gruvnäringen. Pengar måste gå runt annars hamnar vi i lågkonjunktur, det är redan bostadsbrist och delvis brist på yrken, iallafall på tillgången till mer kvalificerade jobb. Sen att majoriteten av svenskar inte vill bo i Rinkeby och vara städare kan man säga vad man vill om men visst finns det bostäder och jobb. Sen borde man autobanna dem som kallar SD enbart för rasister utan argument och slänger ur sig ord som: Rasist, Nazist,främlingsfientlighet etc. Jag finner inte något annat parti som tar upp invandringen på allvar.

Det är ju inte enbart SD som tar upp invandringsfrågan.
SD har vart bra för Sverige - I den bemärkelsen att andra partier har börjat ta upp frågan mer på senare tid. 'M' och 'S' var mer restriktiva innan SD kom. Men om du tror att SD bara vill "Minska invandringen" så har du helt fel.
Finns så mycket sjukt med det partiet som t.ex. att man ska kunna utvisa folk från landet för minsta lilla.

Sen, hur ska ett parti som SD kunna styra detta landet? Det finns inte en chans att det kommer gå.
Alla dessa personer som röstat på partiet skulle jubla av glädje i 1 månad innan de inser vilket misstag de begått.
Retired Moderator
Gold: 113,241.00
Sep 14 2014 09:13am
Quote (PhearCIII @ 14 Sep 2014 16:58)
Röstade M på samtliga, tycker de har gjort väl i Sverige under 8 års tid, sänkt skatter m.m

Jag håller med om mycket SD säger, men å andra sidan så påverkar inte invandringen mig någonting alls, så varför ska jag vara emot det?
Tror aldrig att SD skulle kunna styra detta land lika väl som det är idag

De vill ju dock höja skatterna mer för att kunna ta emot fler invandrare och hjälpa flyktingar.

Ändå har vi i Sverige en av de högsta skatterna i världen.

Så om man ser det på det sättet , så påverkar invandringen dig.

This post was edited by Tandfen on Sep 14 2014 09:15am
Retired Moderator
Gold: 113,241.00
Sep 14 2014 09:28am
Quote (Spetch @ 14 Sep 2014 17:06)
Det är ju inte enbart SD som tar upp invandringsfrågan.
SD har vart bra för Sverige - I den bemärkelsen att andra partier har börjat ta upp frågan mer på senare tid. 'M' och 'S' var mer restriktiva innan SD kom. Men om du tror att SD bara vill "Minska invandringen" så har du helt fel.
Finns så mycket sjukt med det partiet som t.ex. att man ska kunna utvisa folk från landet för minsta lilla.

Sen, hur ska ett parti som SD kunna styra detta landet? Det finns inte en chans att det kommer gå.
Alla dessa personer som röstat på partiet skulle jubla av glädje i 1 månad innan de inser vilket misstag de begått.

Är det sjukt att utvisa folk som invandrar hit och gör brott? Tycker det är mer än rätt.
Medans det är invandrare som kommer hit och uppför sig exemplariskt men ändå blir utvisade, medans de som gör brott får vara kvar.

Det är högst troligt att SD inte kommer styra landet själva om man kollar på statistik. Däremot är det troligt att de kanske kommer in i riksdagen och har lite att säga till om. Men betyder absolut inte att de ska styra landet själva.

This post was edited by Tandfen on Sep 14 2014 09:31am
Go Back To Svenska Topic List
Prev12345624Next
Add Reply New Topic New Poll