Quote (Spetch @ 4 Jun 2013 12:52)
Okej. Jag får rätta mig själv lite på det där.
Det är inte SÅ stor skillnad på konsult och bemanning.
Code
Skillnaden mellan konsulting och bemanning börjar och slutar i kundens synsätt på tjänsten som köpts. Du anlitar en konsult för att du har ett problem och behöver hjälp att lösa det. Du ska inte behöva veta hur uppgiften ska lösas, bara att det behöver göras.
Anlitar du ett bemanningsföretag däremot vet du precis vad som behöver göras, men du saknar någon som kan göra det. Även om arbetet som ska utföras kan vara komplext och kräva djup kompetens så är utgångsläget helt annorlunda.
Dock så överlappar områdena en del:
I min bransch är det inte ovanligt att konsulter plockas in som "resurser" i linjeverksamheten. I princip samma sak som bemanningsföretag gör, med andra ord. Det är ett ganska enkelt sätt för kunderna (företagen) att säkra resurser, genom att binda upp oss. När de själva inte har något specifikt problem som behöver lösas så vill de inte släppa iväg oss av rädsla att vi tar något annat uppdrag, och därmed kanske är otillgängliga när saker dyker upp hos dem.
Offerten från deras sida blir då mer eller mindre ospecificerad avseende arbetsuppgifter, vilket jag också förmodar är fallet för bemanningsföretag.

Quote (Spetch @ 4 Jun 2013 12:50)
Jag kan också gå med skjorta. Dock anser jag det vara patetiskt då jag fortfarande går i en verkstad.
Mjo, alltså. Skulle jag dyka upp på Forsmark i vit skjorta så skulle folk inte ta mig på allvar, och inte heller känner jag något särskilt stort sug efter att klä upp mig för att sticka ut på jobbet. Där är det någon rutig färgglad skjorta och hela jeans som gäller

Vår "klädkod" är att vara "lite finare än kundens", dvs är vi hela och rena så räcker det gott och väl. Kärnkraftbranschen är ingen direkt slipsbransch, varken på blocken eller på huvudkontoren. Skönt, eftersom slips fan inte är något vidare.