d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Studenten > Yolo
Prev1234567Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.90
Jun 4 2013 04:33am
så jävla kul! ser fram emot nästa vecka
Retired Moderator
Gold: 85.47
Trader: Trusted
Jun 4 2013 04:38am
Quote (SpAz. @ Jun 4 2013 02:12am)
ilold

edit: för mig så klingar av någon anledning Konsult ekonomi eller juridik, typ bank/investment eller juridikavdelning på desamma. Fast jag vet ju att det egentligen går att vara konsult inom vad som helst o att de bara betyder att man säljer sina tjänster på avtal

Typiskt så tänker nog folk ofta på kostym, akademiska studier, gärna inom ekonomi och hur man ska "banta ner" verksamheter som hyr in dig att slimma till företaget, när dom tänker på yrket konsult. fast vad vet jag.

Jo, du har helt rätt. Tyvärr är det det tankesättet folk har.
Där jag jobbar går 50% av konsulterna runt i flamsäkrablåkläder och jobbar tillsammans med produktion.
Member
Gold: 31.00
Jun 4 2013 05:38am
Quote (SpAz. @ 4 Jun 2013 01:12)
Typiskt så tänker nog folk ofta på kostym, akademiska studier, gärna inom ekonomi och hur man ska "banta ner" verksamheter som hyr in dig att slimma till företaget, när dom tänker på yrket konsult. fast vad vet jag.

Det där är ju definitionen av en managementkonsult! ;)

Konsult är, precis som SpAz skrev, att sälja tjänster på avtal. Till och med bemanningsföretag (Proffice, Manpower...) kallar sina resurser för konsulter.

Quote (Spetch @ 4 Jun 2013 11:38)
Jo, du har helt rätt. Tyvärr är det det tankesättet folk har.
Där jag jobbar går 50% av konsulterna runt i flamsäkrablåkläder och jobbar tillsammans med produktion.

Jag hänger en del på Forsmark, och 2-3 månader om året är antalet konsulter med god marginal större än de fast anställda. Där ingår jag i de <10 % som kan gå i skjorta... :)
Retired Moderator
Jun 4 2013 05:50am
Quote (LorveN @ Jun 4 2013 01:38pm)
Det där är ju definitionen av en managementkonsult! ;)

Konsult är, precis som SpAz skrev, att sälja tjänster på avtal. Till och med bemanningsföretag (Proffice, Manpower...) kallar sina resurser för konsulter.

Jag hänger en del på Forsmark, och 2-3 månader om året är antalet konsulter med god marginal större än de fast anställda. Där ingår jag i de <10 % som kan gå i skjorta... :)

Jag kan också gå med skjorta. Dock anser jag det vara patetiskt då jag fortfarande går i en verkstad. - Så "Finarbetsbyxor" och t-shirt blir fint :)
Men Proffice och Manpower kan inte kalla sig för konsultbolag då det inte utgår från bindandekontrakt i deras tjänster?

Det är skillnad på bemanning och konsult

This post was edited by Spetch on Jun 4 2013 05:51am
Retired Moderator
Jun 4 2013 05:52am
Okej. Jag får rätta mig själv lite på det där.

Det är inte SÅ stor skillnad på konsult och bemanning.

Code
Skillnaden mellan konsulting och bemanning börjar och slutar i kundens synsätt på tjänsten som köpts. Du anlitar en konsult för att du har ett problem och behöver hjälp att lösa det. Du ska inte behöva veta hur uppgiften ska lösas, bara att det behöver göras.

Anlitar du ett bemanningsföretag däremot vet du precis vad som behöver göras, men du saknar någon som kan göra det. Även om arbetet som ska utföras kan vara komplext och kräva djup kompetens så är utgångsläget helt annorlunda.
Member
Gold: 31.00
Jun 5 2013 02:09am
Quote (Spetch @ 4 Jun 2013 12:52)
Okej. Jag får rätta mig själv lite på det där.

Det är inte SÅ stor skillnad på konsult och bemanning.

Code
Skillnaden mellan konsulting och bemanning börjar och slutar i kundens synsätt på tjänsten som köpts. Du anlitar en konsult för att du har ett problem och behöver hjälp att lösa det. Du ska inte behöva veta hur uppgiften ska lösas, bara att det behöver göras.

Anlitar du ett bemanningsföretag däremot vet du precis vad som behöver göras, men du saknar någon som kan göra det. Även om arbetet som ska utföras kan vara komplext och kräva djup kompetens så är utgångsläget helt annorlunda.

Dock så överlappar områdena en del:
I min bransch är det inte ovanligt att konsulter plockas in som "resurser" i linjeverksamheten. I princip samma sak som bemanningsföretag gör, med andra ord. Det är ett ganska enkelt sätt för kunderna (företagen) att säkra resurser, genom att binda upp oss. När de själva inte har något specifikt problem som behöver lösas så vill de inte släppa iväg oss av rädsla att vi tar något annat uppdrag, och därmed kanske är otillgängliga när saker dyker upp hos dem.
Offerten från deras sida blir då mer eller mindre ospecificerad avseende arbetsuppgifter, vilket jag också förmodar är fallet för bemanningsföretag. :)

Quote (Spetch @ 4 Jun 2013 12:50)
Jag kan också gå med skjorta. Dock anser  jag det vara patetiskt då jag fortfarande går i en verkstad.

Mjo, alltså. Skulle jag dyka upp på Forsmark i vit skjorta så skulle folk inte ta mig på allvar, och inte heller känner jag något särskilt stort sug efter att klä upp mig för att sticka ut på jobbet. Där är det någon rutig färgglad skjorta och hela jeans som gäller ;)
Vår "klädkod" är att vara "lite finare än kundens", dvs är vi hela och rena så räcker det gott och väl. Kärnkraftbranschen är ingen direkt slipsbransch, varken på blocken eller på huvudkontoren. Skönt, eftersom slips fan inte är något vidare.
Retired Moderator
Jun 5 2013 03:11am
Quote (LorveN @ Jun 5 2013 10:09am)
Dock så överlappar områdena en del:
I min bransch är det inte ovanligt att konsulter plockas in som "resurser" i linjeverksamheten. I princip samma sak som bemanningsföretag gör, med andra ord. Det är ett ganska enkelt sätt för kunderna (företagen) att säkra resurser, genom att binda upp oss. När de själva inte har något specifikt problem som behöver lösas så vill de inte släppa iväg oss av rädsla att vi tar något annat uppdrag, och därmed kanske är otillgängliga när saker dyker upp hos dem.
Offerten från deras sida blir då mer eller mindre ospecificerad avseende arbetsuppgifter, vilket jag också förmodar är fallet för bemanningsföretag. :)

Mjo, alltså. Skulle jag dyka upp på Forsmark i vit skjorta så skulle folk inte ta mig på allvar, och inte heller känner jag något särskilt stort sug efter att klä upp mig för att sticka ut på jobbet. Där är det någon rutig färgglad skjorta och hela jeans som gäller ;)
Vår "klädkod" är att vara "lite finare än kundens", dvs är vi hela och rena så räcker det gott och väl. Kärnkraftbranschen är ingen direkt slipsbransch, varken på blocken eller på huvudkontoren. Skönt, eftersom slips fan inte är något vidare.

Okej! Men det skiljer sig troligtvis väldigt mycket från företag till företag och kund till kund :)

Och jag håller med; att visa upp sig på jobbet är inget jag direkt förstår. Jag tror nog att alla jag jobbar med också har en fin blå skjorta hemma, och jag anser inte att jag skulle behöva gå och visa upp en sådan samtidigt som jag smutsar ner den.
Jag går ner till golvet dagligen för att inspektera och kläder jag är 'mindre rädd om' är tillräckligt bra för mig. Har jag jeans tar jag inte fin jeansen, utan ett par anständiga blåjeans!
Annars går jag vanligtvis i lite 'finare' arbetskläder.
Member
Gold: 259.62
Jun 5 2013 04:05am
Då stompade man sista tentan samt tar sommarlov :3
Member
Gold: 30.00
Jun 5 2013 04:11am
Quote (Jewhannes @ Jun 5 2013 12:05pm)
Då stompade man sista tentan samt tar sommarlov :3

GRATS!

Member
Gold: 7,940.00