Here we go again... den eviga, uttröttande diskussionen om rätt till sin egen kropp kontra rätten till att bestämma över hur andra ska leva sina liv (som jag kallar den).
Quote (eviilution @ 4 Mar 2013 16:16)
Folk gör dumma saker innan, under och efter sitt knarkeri!
Precis som folk gör dumma saker hela tiden. Nykterister. Knarkare. Alkoholförtärare. lösningen blir o förbjuda mänskligheten då eller?
Att folk är som folk är, fulla av brister, betyder inte att man ska förbjuda narkotika.
Jag hatar väldigt många som sitter på flashback och är för legalisering av marijuana. Ett gäng 14åringar som sitter och läser på internet om att alllt är så jävla bra och ingenting är farligt osvosv.
För att vara sjysst då så berättar jag att jag håller med dig om att det, framför allt med cannabis, finns en skock av individer som glorifierar det som ofarligt. Vilket såklart är totalt osant. Cannabis är inte medicin.
Hatar även folk som tar antidepp. Även där har mitt hat uppstått genom flashback.
Okej? Vad sorgligt. Kanske kan man göra antaganden om din människosyn i övrigt när du häver ur dig något så ignorant? Handlar ditt engagemang för att förbjuda andra människor att inta substanser som idag är illegala om att du vill människor väl eller egentligen något helt annat? Typ att du anser dig själv vara av ett virke som kvalificerar dig att sitta och diktera andra människors sätt att leva?
Jag är emot legalisering av all jävla knark även om ett e-rus är det bästa jag provat i livet. Många som knarkar är liksom för tappade för att dom ska vara värda en legalisering
Det här uttalandet ger ytterligare stöd till min misstanke att du har en rätt taskig människosyn. Människor är inte fria att vara individer och leva sina liv enligt dig. Människor är av naturen i skuld till samhället och har något ansvar att dansa efter din pipa, enbart på grund av att Du (och andra som delar din åsikt) är av åsikten att "ni vet bättre". Det finns ett ord för det, och det ordet är Fascism.
Quote (Svartermetalisk @ 4 Mar 2013 16:37)
Ja, den dagen du betalar din utbildning, sjukvård, terapi och arbetslöshetskassa själv får du göra vad fan du vill
Jag har ju aldrig blivit frågad om jag vill vara en del av samhället som det ser ut idag. Kan jag tolka det som att du är av åsikten att man inte är fri att göra vad man vill med sitt liv på grund av att man är en del av samhället? är inte det definitionen av att inte äga sig själv och sitt liv, utan att någon annan äger en? Riktigt jävla vidrigt enligt mig.
Quote (Svartermetalisk @ 4 Mar 2013 16:37)
men tills dess har du ingen moralisk rätt att ta död på dig själv i förtid
Det skulle vara intressant att höra vart gränsdragningen sker. Hur ser du på överdriven konsumtion av socker/fett? Hur ser du på rökning? Hur ser du på överdrivet, skadligt, sittande framför en dator? Hur ser du på folk som utsätter sig för risker vid till exempel extremsporter, som rally, bergsklättring, motorcross? Hur ser du på folk som cyklar utan hjälm? Hur ser du på folk som skadar sig själva och sen får vård för det?
Det är så att i Sverige är den rådande strukturen som så att såna här saker betalas gemensamt. Det betyder inte att man inte kan vara fri att begå misstag eller handlingar som är destruktiva. Jag hävdar att jag har en naturrätt till min egen kropp, oavsett vilket samhälle (som jag dessutom aldrig fått välja att vara en del i) jag lever i.
Intressant att veta vore det dessutom att höra hur det ska gå till rent praktiskt med att förbjuda ALLT som anses som är destruktivt. För någon måste ju sitta och ta del av forskning på alla områden och ha det yttersta ansvaret att bestämma vad som är destruktivt eller inte antar jag?
Eftersom att det är omöjligt att i praktiken göra proffessionella, objektivt sanna bedömningar av vad som ska förbjudas för att det är för destruktivt, och eftersom att ingen utan tvivel kan bevisa vad som bör i ett rättfärdigt samhälle räknas som odestruktivt, accepterat beteende, tycker jag det vara rimligt att även personer som fördömmer x men uppmuntrar y inte borde tycka att man ska förbjuda saker av den naturen att det är "skadligt för utövaren". Det öppnar upp för godtycklighet och lidande. Vad som är sant om saker nu var det inte nödvändigtvis förr, och är det nödvändigtvis inte i framtiden. Ta homosexualitet t.ex. Antal offer i en frivillig homosexuell relation: 0. Ändå var det förbjudet förr i tiden eftersom att det ansågs fel och destruktivt.
Sen måste jag tillägga; Boohoo, du betalar nog en massa miljoner om året i skatt... så synd det är om dig
This post was edited by SpAz. on Mar 4 2013 12:11pm