d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Jag Vill Ha En Hund, Vafan Ska Jag Göra ??? ?
Prev1234
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 3,699
Joined: Sep 24 2004
Gold: 990.64
Sep 22 2012 04:11pm
Alltså gör lite mer research. Och ge dig sen inte in på nåt om du inte är säker på att du kommer klara av det.

För raser -> http://www.skk.se/hundraser/
Member
Posts: 3,962
Joined: Sep 5 2003
Gold: 3.43
Sep 22 2012 05:20pm
Quote (Intenso8 @ 22 Sep 2012 09:34)
läste första meningen...

tl;dr

skriv en bok om det.

/e går att lämna hundar om man vänjer dom vid det... matte skulle inte välja husky för dom är grymt fula :)




räcker med en kortare sträcka på morgonen och sen typ 4-5 km på kvällen + eventuellt lek typ hundträning/kommandon



Moget. Du tycker det är helt okej eftersom man "vänjer" hunden vid det? Det går att vänja dig vid vissa saker också om du inte har något annat val. Det betyder inte att det är humant.
Member
Posts: 19,868
Joined: Nov 8 2010
Gold: 54.00
Sep 22 2012 11:58pm
Quote (gorgy @ 23 Sep 2012 01:20)
Moget. Du tycker det är helt okej eftersom man "vänjer" hunden vid det? Det går att vänja dig vid vissa saker också om du inte har något annat val. Det betyder inte att det är humant.


ja men kan man inte lämna en hund i 1 timme själv så kan man ju inte förvänta sig att den ska vara själv 8 timmar

inte så att man tvingar hunden till det ... blir han rädd/osäker så kan man ju lika gärna ta med han/hon...

tror du att folk som bryr sig om sina hundar tar med dom när dom ska handla mat/shoppa i 1-2 timmar ? har dom den i bilen då? knyter dom fast den utanför en gallerian?

Du kanske ska lämna hunden till grannen varje gång du går ut. är väl bara få hunden att somna nånstans så klarar den sig nog från sin ickehumana husse/matte.

:fume:

This post was edited by Intenso8 on Sep 23 2012 12:02am
Member
Posts: 13,121
Joined: Feb 7 2010
Gold: 1,398.07
Sep 23 2012 04:28am
Skulle tro att du inte klarar av att ha en hund, det kommer sluta i att du får avliva den för att du inte har tid och ork att ha hand om den
Member
Posts: 5,972
Joined: Jun 29 2008
Gold: 3,000.70
Sep 23 2012 04:48am
Quote (AsDrake @ 23 Sep 2012 10:28)
Skulle tro att du inte klarar av att ha en hund, det kommer sluta i att du får avliva den för att du inte har tid och ork att ha hand om den


Varför skulle den behöva avlivas? Vad gör jag som gör att jag inte här tid med en hund?
Member
Posts: 3,962
Joined: Sep 5 2003
Gold: 3.43
Sep 23 2012 03:10pm
Quote (Intenso8 @ 23 Sep 2012 06:58)
ja men kan man inte lämna en hund i 1 timme själv så kan man ju inte förvänta sig att den ska vara själv 8 timmar

inte så att man tvingar hunden till det ... blir han rädd/osäker så kan man ju lika gärna ta med han/hon...

tror du att folk som bryr sig om sina hundar tar med dom när dom ska handla mat/shoppa i 1-2 timmar ? har dom den i bilen då? knyter dom fast den utanför en gallerian?

Du kanske ska lämna hunden till grannen varje gång du går ut. är väl bara få hunden att somna nånstans så klarar den sig nog från sin ickehumana husse/matte.

:fume:



Nej och det har jag inte sagt heller? 5 timmar är helt okej, men 10 timmar tycker jag är alldeles för länge. Och det är min åsikt - en sådan som du inte behöver dela.
Member
Posts: 5,972
Joined: Jun 29 2008
Gold: 3,000.70
Sep 23 2012 03:17pm
Men summa summasumarum så fattar jag väl själv att man inte ska lämna hunden ensam i x antal timmar kontinuerligt.

Som sagt bör folk sluta få det verka så svårt med att ha hund, det skrämmer ju folk mer än det gynnar dom.
Member
Posts: 20,173
Joined: Sep 28 2009
Gold: 3,352.14
Sep 23 2012 03:21pm
Ingen ide o hämta popcorn, argumentations stilen på d2jsp är inte som den var förr :/
Member
Posts: 3,962
Joined: Sep 5 2003
Gold: 3.43
Sep 23 2012 05:31pm
Quote (eviilution @ 23 Sep 2012 22:17)
Men summa summasumarum så fattar jag väl själv att man inte ska lämna hunden ensam i x antal timmar kontinuerligt.

Som sagt bör folk sluta få det verka så svårt med att ha hund, det skrämmer ju folk mer än det gynnar dom.


Du verkar vara tillräckligt motiverad, ja. Däremot bör du fundera över hur det kommer att se ut i framtiden. Tänk dig att hunden lever 15 år, det är en jävligt lång tid. Du kanske skaffar barn, du kanske får ett väldigt krävande jobb och blablabla.

Skaffa en hund som du klarar av. Skulle du kunna tänka dig att träna - fan vet jag - agility, jakt, apport? Har du någon erfarenhet av hundar? Tänker du över alla aspekter har du större chans att få en hund som både lever bra och ger dig det du söker.

Member
Posts: 5,972
Joined: Jun 29 2008
Gold: 3,000.70
Sep 24 2012 01:38am
Ser väl ganska tomt ut i schemat för framtiden men vad som helst kan ju hända. Har ju liksom ingen flickvän och sen vill jag ej ha någon unge förän jag kanske är 30sulor.

Jag är väl inte så sugen på agility eller jakt men farsan jagar dock krävs det ju en jävla träning för att det ska bli en bra jakthund så det är väl ganska uteslutet så det har jag varken tid eller lust med. Självklart får man ju träna hunden alla basics och kanske lite till beroende vad jag/hunden kan ha nytta av.


e: Den enda nackdelen jag ser är att jag för tillfället bor i en etta på 30kvm mitt i stan. Men det är inte tänkt att jag ska bo där forever utan när man hittar en vettig 2a så blir det förmodligen flytt.

This post was edited by eviilution on Sep 24 2012 01:40am
Go Back To Svenska Topic List
Prev1234
Add Reply New Topic New Poll