Quote (fohza @ Nov 3 2015 10:21pm)
Det är texter som dessa som gör att jag inte kan låta bli att läsa AB nån gång om dagen. Jag måste ha min dagliga dos av vrede.
Berättade ju om Staffan Heimersons krönikor för nån dag sen, han skriver t.ex att det borde inte vara några problem att ta emot flyktingar i de mängder vi gör eftersom Tyskland tog emot 12-14 miljoner efter andra världskriget. Dessa var rikstyskar från Pommern, Ostpreussen, Jugoslavien etc berättar han. Jag mailade honom och frågade om han inte tycker det är skillnad på tyskar som flyttar tillbaks till Tyskland och muslimer och afrikaner som flyttar till Sverige. Hans svar?
- "Vad är skillnaden? Flyktingar som flyktingar."
Jag förstår dig men jag tycker å andra sidan det är slöseri med tid att disktuera med folk som inte är intresserade av sakfrågan.
Det finns två saker som inte längre går att förneka
1) Vi har inte råd, vi kan inte ta emot dom volymer vi gör och det skapar problem
2) Det går inte att motivera humanitärt då pengarna verkligen behövs på plats i asien. Vi rycker tillochmed Sidas budget för att finansiera detta jippo.
Det enda vi kan diskutera här ifrån är 1) Damage control 2) hur vi ska få ner volymerna nästa år.
Alla som fortfarande kör med "öppna era hjärtan" retoriken är inte med i matchen, dom får helt enkelt läsa på innan dom ger sig in i diskussionen.