d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1286928702871287228734345Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 4,041.51
Oct 19 2015 02:14pm
Quote (PlaaD @ 19 Oct 2015 22:08)
Det va en av faktorerna folk snackar om, att det då verkligen inte fanns tid till kvittering.

Jag tycker det är kul att läsa/höra hetsen om det va med flit eller inte men tycker det är sjukt tråkigt att snubben ska behöva utstå mordhot etc oavsett.

Är ju bara passa fel och ge friläge tidigare, och göra det igen, så blir han utbytt. Självmål känns inte som det vettigaste sättet o gå på då. :P Men vad hade hänt om han inte fått bollen där (om deras teori stämmer) gått och slagit ner nån för att få straff? Men det är standard att det kommer konspirationsteorier när sånt här händer.

Jag ska sitta o tagga en vecka nu till AIK-göteborg iallafall! 33400 biljetter sålda varav 1000st senaste 2timmar.
Member
Gold: 1,122.00
Member
Gold: 30.00
Oct 20 2015 02:27am
PlaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaD

Vad är skillnaden mellan selektiv perception och konfirmeringsbias? :blink:
Member
Gold: 2,945.50
Oct 20 2015 03:17am
Quote (Svartermetalisk @ 20 Oct 2015 10:27)
PlaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaD

Vad är skillnaden mellan selektiv perception och konfirmeringsbias? :blink:

Om du inte redan fått svar/hittat så:

Selektiv perception - Vi stänger ute saker vi inte vill veta/saknar intresse för. Säg att du börjar höra massor negativa saker om din favorit regissör/film/band/etcetc, du väljer troligtvis att inte ta in det särskilt mycket jämfört med om du hade hört massor positivt om det istället.
Jag pratar om Kent, du lyssnar. Jag pratar om Bieber, du lägger ingen större vikt på vad som sägs.

Confirmation bias - Vi söker oss till information etc som bekräftar vår egen tro, oavsett om det stämmer eller ej. Tänk typ föräldrar som säger att vaccin ger barn autism. De hittar 10000 studier som säger nej men hittar 1 som säger ja, därför kommer de bara tolka den som sa ja och leta efter misstag och brister i allt annat.
Member
Oct 20 2015 03:23am
Quote (PlaaD @ Oct 20 2015 10:17am)
Om du inte redan fått svar/hittat så:

Selektiv perception - Vi stänger ute saker vi inte vill veta/saknar intresse för. Säg att du börjar höra massor negativa saker om din favorit regissör/film/band/etcetc, du väljer troligtvis att inte ta in det särskilt mycket jämfört med om du hade hört massor positivt om det istället.
Jag pratar om Kent, du lyssnar. Jag pratar om Bieber, du lägger ingen större vikt på vad som sägs.

Confirmation bias - Vi söker oss till information etc som bekräftar vår egen tro, oavsett om det stämmer eller ej. Tänk typ föräldrar som säger att vaccin ger barn autism. De hittar 10000 studier som säger nej men hittar 1 som säger ja, därför kommer de bara tolka den som sa ja och leta efter misstag och brister i allt annat.

Tack mane, uppskattas.

Känns som jävligt likartade fenomen trots allt.

This post was edited by Svartermetalisk on Oct 20 2015 03:35am
Member
Oct 20 2015 03:33am
Quote (Svartermetalisk @ 20 Oct 2015 11:23)
Tack mane, uppskattas.

Vad är det för ämne du sysslar med nu som involverar sådär roliga termer? :D
Member
Oct 20 2015 03:38am
Quote (PlaaD @ Oct 20 2015 10:33am)
Vad är det för ämne du sysslar med nu som involverar sådär roliga termer? :D

Samhällskunskap. Kapitlet partar om medier och källkritik och hur vi uppfattar information.
Jag var inte bekant med selektiv perception innan jag öppnade boken men jag var bekant med konfirmationsbias och jag blev förvirrad därför att jag inte förstod skillnaden mellan begreppen :P

e: Men aa, snacka om att dom har skruvat upp svårighetsgraden på detta ämnet, senast jag läste det var det typ "Vad är skillnaden mellan demokrati och diktatur? hur många platser finns det i riksdagen? vad är planekonomi?"

This post was edited by Svartermetalisk on Oct 20 2015 03:42am
Member
Oct 20 2015 03:52am
Quote (Svartermetalisk @ 20 Oct 2015 11:38)
Samhällskunskap. Kapitlet partar om medier och källkritik och hur vi uppfattar information.
Jag var inte bekant med selektiv perception innan jag öppnade boken men jag var bekant med konfirmationsbias och jag blev förvirrad därför att jag inte förstod skillnaden mellan begreppen :P

e: Men aa, snacka om att dom har skruvat upp svårighetsgraden på detta ämnet, senast jag läste det var det typ "Vad är skillnaden mellan demokrati och diktatur? hur många platser finns det i riksdagen? vad är planekonomi?"

Ääääh källkritik är överskattat i dagens samhälle...

Vi använder nog runt 10ord som är typ selektiv perception men de heter andra saker och är liiiiiite annorlunda. Det är kul när man ska förklara de fenomenen på en tenta och skriver en sak men de menar en helt annan.
Ex. Selektiv perception - Vi lyssnar till det vi är intresserade av / stänger ute det vi inte bryr oss om.
Cocktailparty effect - Vi är med i en konversation, hör en annan konversation prata om något vi är intresserade av - börjar lyssna på den istället och stänger ute den vi egentligen är i. AKA lyssnar efter sånt vi är intresserade av...
Member
Gold: 92.45
Oct 20 2015 03:53am
Quote (Svartermetalisk @ 20 Oct 2015 10:38)

Är det nått jävla Raketkirurgiprogram du läser eller? "Att utföra en hjärntransplantation i yttre rymden genom att klyva atomer och slicka på svarta hål"
Member
Oct 20 2015 04:05am
Quote (PlaaD @ Oct 20 2015 10:52am)
Ääääh källkritik är överskattat i dagens samhälle...

Visst :D

Quote (Snigelfis @ Oct 20 2015 10:53am)
Är det nått jävla Raketkirurgiprogram du läser eller? "Att utföra en hjärntransplantation i yttre rymden genom att klyva atomer och slicka på svarta hål"

Jag läser ju komvux :D det borde vara enkelt, men aa denna verkar vara klurigare än historiekursen.

Quote (PlaaD @ Oct 20 2015 10:52am)
Vi använder nog runt 10ord som är typ selektiv perception men de heter andra saker och är liiiiiite annorlunda. Det är kul när man ska förklara de fenomenen på en tenta och skriver en sak men de menar en helt annan.
Ex. Selektiv perception - Vi lyssnar till det vi är intresserade av / stänger ute det vi inte bryr oss om.
Cocktailparty effect - Vi är med i en konversation, hör en annan konversation prata om något vi är intresserade av - börjar lyssna på den istället och stänger ute den vi egentligen är i. AKA lyssnar efter sånt vi är intresserade av...

Jesus... och jag har problem med två =D
Go Back To Svenska Topic List
Prev1286928702871287228734345Next
Add Reply New Topic New Poll