d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev1283428352836283728384345Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 194,850.14
Trader: Trusted
Oct 4 2015 03:01am
Quote (Spetch @ 4 Oct 2015 10:10)

Det där är ju inte CS:GO ? Och de är inte dota heller.
Member
Gold: 30.00
Oct 4 2015 03:17am
Quote (n1ghtm4r3 @ Oct 4 2015 09:59am)
Well, imo tycker jag allmän värnplikt bör komma tillbaka. Jag tror själv den kommer komma tillbaka om ett par år. Tror man sköt sig själv i foten me att göra värnplikten vilande.
Många är negativa till lumpen/värnplikt för de var bortkastad tid. Sure för vissa individer är det nog det som har lite mer bakom pannbenet. Men man lär sig otroligt mycket, både om sig själv och att ta ett litet steg in i arbetslivet.
T.ex att ha en chef ovan sig och ta order, att arbeta tillsammans, osv, osv.
Men skall man satsa på att bli rik och lägga undan pengar så är Försvarsmakten inte rätt yrke att satsa på. Varför jag är kvar inom branschen är för att jag trivs och arbetskollegorna går inte att beskriva. Aldrig haft bättre kollegor på annan arbetsplats.

Men vad är syftet kan man fråga sig? det är säkert bra för dom som gör det men det kostar enormt mycket pengar och budgeten går med underskott redan.

Vad vi istället borde göra är att gå med i Nato.
Trade Moderator
Gold: 25,358.37
Oct 4 2015 03:35am
Quote (n1ghtm4r3 @ Oct 4 2015 11:01am)
Det där är ju inte CS:GO ? Och de är inte dota heller.

Blir CSGO Sen. Slutat spela matchmaking, finns ju inget mer att göra efter global.
Så det blir FACEIT istället
Member
Gold: 65,703.00
Oct 4 2015 03:44am
Quote (Fil @ Oct 4 2015 07:44am)
Tufft, men efteråt känns det som att det var värt det.

Förstår det

Polare som har gått gmu beskriver det som något bland det bästa de gjort

Quote (n1ghtm4r3 @ Oct 4 2015 09:59am)
Well, imo tycker jag allmän värnplikt bör komma tillbaka. Jag tror själv den kommer komma tillbaka om ett par år. Tror man sköt sig själv i foten me att göra värnplikten vilande.
Många är negativa till lumpen/värnplikt för de var bortkastad tid. Sure för vissa individer är det nog det som har lite mer bakom pannbenet. Men man lär sig otroligt mycket, både om sig själv och att ta ett litet steg in i arbetslivet.
T.ex att ha en chef ovan sig och ta order, att arbeta tillsammans, osv, osv.
Men skall man satsa på att bli rik och lägga undan pengar så är Försvarsmakten inte rätt yrke att satsa på. Varför jag är kvar inom branschen är för att jag trivs och arbetskollegorna går inte att beskriva. Aldrig haft bättre kollegor på annan arbetsplats.

Om jag skulle vilja tjäna pengar skulle jag jobba kvar på mitt nuvarande jobb istället, ser mer det här som en nyttig erfarenhet där jag lär utvecklas både fysiskt och psykiskt. Sen kan jag tänka mig att man verkligen kommer kollegorna nära och att man får riktigt stor tillit till de
Member
Oct 4 2015 03:58am
Quote (Svartermetalisk @ 4 Oct 2015 11:17)
Men vad är syftet kan man fråga sig? det är säkert bra för dom som gör det men det kostar enormt mycket pengar och budgeten går med underskott redan.

Vad vi istället borde göra är att gå med i Nato.

syftet är några av de punkterna jag nämde. Att man får känna på arbetslivet lite, som att ha en chef ovan sig, göra saker man blir tillsagd att göra osv. Som de är att vara på en helt vanlig arbetsplats.
Det är väl bättre att ungdomar göra värnplikt än att sparka grus hemma? Får de också kännsa på hur de är att arbeta lite. Sedan som sagt så är många väldigt negativa till just värnplikt/gmu/lumpen men de är de som inte gjort den själva oftast. De som sedan gjort den upplever den som positiv.

Quote (ORVAR @ 4 Oct 2015 11:44)
Förstår det

Polare som har gått gmu beskriver det som något bland det bästa de gjort

Om jag skulle vilja tjäna pengar skulle jag jobba kvar på mitt nuvarande jobb istället, ser mer det här som en nyttig erfarenhet där jag lär utvecklas både fysiskt och psykiskt. Sen kan jag tänka mig att man verkligen kommer kollegorna nära och att man får riktigt stor tillit till de

Ja absolut de är nyttig erfarenhet och håller med det dina polare har sagt. Många minnen för livet och kollegor/kompisar för livet också.

Member
Oct 4 2015 04:01am
Quote (n1ghtm4r3 @ Oct 4 2015 10:58am)
syftet är några av de punkterna jag nämde. Att man får känna på arbetslivet lite, som att ha en chef ovan sig, göra saker man blir tillsagd att göra osv. Som de är att vara på en helt vanlig arbetsplats.
Det är väl bättre att ungdomar göra värnplikt än att sparka grus hemma? Får de också kännsa på hur de är att arbeta lite. Sedan som sagt så är många väldigt negativa till just värnplikt/gmu/lumpen men de är de som inte gjort den själva oftast. De som sedan gjort den upplever den som positiv.

Men varför ska staten bekosta dom sakerna när det lika gärna kan bekostas av privata arbetsgivare? Vi har som sagt inga pengar.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/2/flyktingstrom-spracker-budget/

Om Ryssen kommer och annekterar Gotland har vi inget att sätta emot, med eller utan värnplikt. Det enda svaret är Nato.

Member
Oct 4 2015 04:06am
Quote (Svartermetalisk @ 4 Oct 2015 12:01)
Men varför ska staten bekosta dom sakerna när det lika gärna kan bekostas av privata arbetsgivare? Vi har som sagt inga pengar.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/2/flyktingstrom-spracker-budget/

Om Ryssen kommer och annekterar Gotland har vi inget att sätta emot, med eller utan värnplikt. Det enda svaret är Nato.

Jag vill också gå med i Nato, det skulla gynna Sverige. Bara hoppas de som är högt uppsatta kan komma till samma beslut.
Absolut jag klagar inte att privata arbetsgivare kan ge ungdomar jobb så de slipper sparka grus. Men om de inte finns jobb så är det väl bättre de gör GMU? eller?
Member
Oct 4 2015 04:09am
Quote (n1ghtm4r3 @ Oct 4 2015 11:06am)
Men om de inte finns jobb så är det väl bättre de gör GMU? eller?

Ja absolut men jag vill inte ha allmän värnplikt i detta läget, vi har helt enkelt inga pengar. Däremot ser jag gärna att vi går med i NATO och inför det om Ryssland börjar bråka med våra allierade, då är det en annan femma :)

Member
Oct 4 2015 04:22am
Quote (Svartermetalisk @ 4 Oct 2015 12:09)
Ja absolut men jag vill inte ha allmän värnplikt i detta läget, vi har helt enkelt inga pengar. Däremot ser jag gärna att vi går med i NATO och inför det om Ryssland börjar bråka med våra allierade, då är det en annan femma :)

Saken är tyvärr den att för få söker frivilligt till just gmu/värnplikt. Tycker att de bör införas allmän kallelse till tester iaf, sen vara där hård och sålla bort alla nötter och bara ta de det som verkligen har vad som krävs för just den befattningen samt vad tjänsten kräver.
De är så än idag att folk lyckas smita igenom det där nålsögat och komma in och jobba än fast de inte hör hemma där de är.
Ja att gå med i NATO gynnar bara Sverige i dagsläget.
Member
Oct 4 2015 04:28am
Quote (n1ghtm4r3 @ Oct 4 2015 11:22am)
Saken är tyvärr den att för få söker frivilligt till just gmu/värnplikt. Tycker att de bör införas allmän kallelse till tester iaf, sen vara där hård och sålla bort alla nötter och bara ta de det som verkligen har vad som krävs för just den befattningen samt vad tjänsten kräver.
De är så än idag att folk lyckas smita igenom det där nålsögat och komma in och jobba än fast de inte hör hemma där de är.
Ja att gå med i NATO gynnar bara Sverige i dagsläget.

Hur ställer du dig till att sätta in Europeiska / Amerikanska marktrupper mot IS?

Go Back To Svenska Topic List
Prev1283428352836283728384345Next
Add Reply New Topic New Poll