Quote (SpAz. @ Oct 16 2012 01:59pm)
ptja det kan ligga någonting i det du säger också... det är antagligen en kombination av flera olika effekter. Men ja, jag som kille kan stämma in i att jag tror att det är vanligare att tjejer får "snällare" bedömning just pga att dem är lättare att tycka om än oss killar. Det är både manliga och kvinnliga lärare som är snällare i betygsättningen mot tjejer dock.
Om du upplever det som att du fått hårdare bedömning dejn så tror jag det är för att du är en begåvad (min egen gissning) och arrogant snubbe. som jag själv. Vi skiter i om vi är populära utan håller alltid kunskap högst, sanningen ska fram. Gissningsvis blir du ofta bedömd som "knastertorr" och "för allvarlig" amirite? vi är inte alltid så kul att ha o göra med. Jag själv är rätt egocentrisk också vilket sticker i ögonen hos många hehe... Fast jag själv upplever inte att jag har fått blivit bedömd hårdare än så många tjejer. tvärsom på min skola så var lärarna mycket kompetenta generellt. Sen tror jag faktiskt att jag är lite charmig och är lätt att gilla också om jag får gissa själv, för många lärare har jag skapat bra sociala relationer med trots min arrogans etc.
jag är rätt arrogant och har generellt varit mer begåvad än genomsnittet. tror att det sticker i ögonen på lärarna när de ser att någon glider igenom allt och ändå får högsta betyg fast han skiter i allt
ansågs väl som oseriös eftersom ajg inte pluggade ö.h.t i gymnasiet. hade t.ex. ett prov i 5h, försov mig 3h, kom in med 1½h kvar och skrev högsta betyg. massa sånt skit som stack i ögonen på lärare. jag avskyr privata relationer mellan elever och lärare - man hälsar i korridoren sen får det fan vara nog. man ska inte stita och berätta om sitt privatliv till elever - det är fel och skapar en avundsjuka bland elever där de som inte tycks om anser att de andra får betyg baserad på deras privata relation snarare än kunskap eftersom man vet att personen i fråga är dum i huvudet. motsägelsefullt? absolut, men jag kom in på den utbildningen jag ville och det andra är ett kapitel jag skiter fullständigt i :<