Quote (Fil @ Oct 15 2012 10:20pm)
Ligger en del i det du säger!
Är redan med dig på att HP gör det för enkelt för många glidare att komma vidare i livet.. Särskilt när många verkar skippa den extrachansen och därför gör kraven för HP förhållandevis låga på många utbildningar..
Hade ju kommit in på alla utbildningar på min studieort med mitt förra HP-resultat på 1.0 också.. Och då finns där åtminstone en utbildning som kräver cirka 20 i snittbetyg..
sökte en utbildning för nåt år sen som hade intagningsprov, 19.6 i snitt och 1.8 i HP. det som var kul var att det var möjligt för alla att göra intagningsprovet och komma in på det. chokade under skiten och läste om frågan 24/7 för den var dåligt formulerad och det gick åt helvete med 200 ord för lite.
men tycker intagningsprov är rätt bra om det är en utbildning som baseras på talang. även privata samtal borde vara obligatoriskt för blivande lärarelever t.ex.
jag tycker dock att HP (efter remaken) är på tok för dåligt. de tog ju bort orddelen för att den skulle vara bättre anpassad till icke-etniska svenskar - stort ordförråd kommer från att man läser och är allmänbildad generellt
nu är det matematik och skit och jag förstår inte hur det ska hjälpa - du msåte ju ändå ha klarat av matte X för att komma in på de lektionerna