aight, wall of text inc
jag är alltså sugen på att börja gymma, och allt som hör där till - sova rätt, äta rätt, gymma på rätt sätt.
just nu väger jag ~88kg och är väl runt 185 lång tror jag. jag har dock inte så mkt muskler utan det mesta sitter på ölmagen

jag har alltid trott att "deffa" betydde att man blev av med fettet och byggde muskler samtidigt, men så är alltså inte fallet? fick jag höra häromdagen. men det är alltså det jag är ute efter att göra. när jag fick höra att deffa betydde något annat så fick jag även reda på att man tydligen först ska bulka (bygga muskler) och sedan, efter man bulkat färdigt - börja deffa. och under deffningen så går man ner i vikt genom att bli av med fett men samtigit behålla alla muskler.
som ni märker så är jag lite förvirrad, min första fråga är:
hur ska jag gå tillväga? ska jag gå ner mer i vikt så att magen i princip är borta, och sen börja bygga muskler?? eller ska jag börja bygga muskler nu på en gång (för att senare göra mig av med fettet)?
detta är ingen beach 2010 grej. jag gör det för att jag känner att jag vill göra något mer om dagarna än att bara jobba och ligga i soffan

+ att det finns liksom ingen anledning till att inte förbättra sig själv när man vet att man kan göra det, vare sig det gäller psykiskt eller fysiskt. det här med att biffa upp sig lite bidrar ju till båda delarna. jag har heller inga planer på att bli värsta bodybuildern, jag vill bara ha en schysst kropp och hållning samt må bra. vart det leder visar sig med tiden

när jag har fått svar på den här frågan så kommer det att komma lite fler frågor

e: anledningen till att jag skriver här och inte på något hälsoforum/flashback lr så är för att jag kommer hålla bäst koll på det som skrivs här

någon biff lär det väl finnas på det här forumet också
This post was edited by Simun on May 19 2010 07:50am