Quote (Intenso8 @ 23 Aug 2012 12:56)
mina bilar drar 0.7-0.8 vid motrväg vid snålkörning 95 bensin
och vid hård körning får jag upp båda på dryga 2-3l/milen (nonstop 4k+varv)
turbo kan du välja men tror inte det blir något billigare

+ om du kör hårt med den så kan turbon falla ihop

och saab har ett dåligt omdöme om att deras turbo går sönder ofta (kan oxxå vara ett rykte)
etanol drar någon/några dl mer än bensin

ska du pendla med bilen ?
turbo är nästan ett måste om man ska ha en liten diesel motor!
''och saab har ett dåligt omdöme om att deras turbo går sönder ofta (kan oxxå vara ett rykte)'' detta stämmer, saab har i regen dåliga turbos som HATAR överladd, dom säger att man ska byta efter 10k mil men bör bytas efter 5-6, ev köpa en riktig renoverad snurra för 2,5~
ska dra ett exempel, vi körde en v70 d5 (nyare) och en dodge ram (fabrikstrimmad och låg på 8-900 newton) och dodgen drog mindre än volvon, så har man en bil med mycket musker drar dom inte mkt då dom itne behöver arbeta ens för att ligga och mys köra i 120
min a6 drog i sig 70 liter soppa på knappt 30 mil, detta va i vintras.. kör jag vanligt ligger den kring 1,1 liter milen.. och det är exakt de som är felen, för mkt effekt för att vara billig, och för lite effekt för att orka mys köra
''min förra chefs drog 1,35'' är faktiskt helt okej, då etanol förbränns väldigt mkt snabbare än benson, men ger också mer effekt (marginalt) och tänk på innan du tankar de om du kör en äldre bil.. att en vanlig soppa pump skall man INTE pressa med etanol, då det väger mer och krävs ändringar.