d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska >
Poll > Sweubs Egna Val
Prev121222324Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Gold: 30.00
Sep 26 2014 06:21am
Quote (Malmy @ Sep 26 2014 01:07pm)
text

Du gillar att kasta ordet "rasist" runt dig men invandrarfrågan handlar inte om ras det handlar om ekonomi, alla andra länder i hela EU tar emot mindre flyktingar per capita än Sverige därför att det är ekonomiskt oförsvarbart att hålla på som vi gör, dom är också rasister eller?

Inse att det är Moderaterna och Sossarna som är extremister i invandringsfrågan.

Member
Gold: 7,821.00
Sep 26 2014 06:27am
Quote (Malmy @ 26 Sep 2014 14:07)

Ingen har någonsin sagt att det INTE finns ett problem?? Alla stor och viktiga frågor innebär olika komplikationer som måste lösas, detta är ju så självklart att det inte ska behöva sägas?
Jag har inget intresse av att berätta vilket parti du ska rösta på; men för att svara din poäng så hade väl sossarna den bästa lösningen det här valet, att avskaffa EBO och börja förändra systemet som finns när människorna väl är inne i landet.

MEN om en individ INTE är rasist eller har dessa åsikter om invandringen men ändå röstar fram ett högerextremt parti som inte har några vettiga ståndpunkter i någonting så att de kan skapa en handlingsförlamning, när vi som mest behöver friheten att förändra.  Då menar jag att man är jävligt tappad och istället borde skjuta sig själv i foten istället för hela landet. Sen har ju den här personen självklart en demokratisk rätt att välja -därav våran situation idag.

Nej, där finns ett problem, och jag menar att det är ohållbart att ta emot dessa volymer av människor förrän man har en bra lösning när det gäller mottagande och integration. I nuläget finns där bara ett parti som vill stoppa kranarna, eller ens vill vrida åt desamma.
Sossarnas förslag är en reform, det är inte säkert att det blir bättre inom en fyraårsperiod, och det lär ju inte vara enkelt att genomföra en reform i en så stor verksamhet under tiden som man hanterar dessa volymer. Särskilt inte utan att människorna som tar sig hit hamnar i kläm.

Att man röstar fram ett parti där många av kandidaterna är främlingsfientliga, det kanske innebär att de framför en poäng som inte är främlingsfientlig, men som inget annat parti framför. Det är upp till övriga sju regeringspartier att ta ansvar för att dessa frågorna lyfts fram av ett parti utan främlingsfientliga åsikter.
Det här ansvaret har inget parti tagit. Därför står vi nu här med 17% av folkets röster på SD. Inte för att 17% av svenska folket är rasister, men det har du ju redan insett.

Du skuldbelägger alla dessa människor och säger att de skjuter sig själva i foten. För mig lutar det åt att det är de övriga "ansvarsfulla" regeringspartierna som skjuter sig själva och oss andra i foten.
Retired Moderator
Gold: 30,896.48
Trader: Trusted
Sep 26 2014 06:28am
Quote (Svartermetalisk @ 26 Sep 2014 14:21)
Du gillar att kasta ordet "rasist" runt dig men invandrarfrågan handlar inte om ras det handlar om ekonomi, alla andra länder i hela EU tar emot mindre flyktingar per capita än Sverige därför att det är ekonomiskt oförsvarbart att hålla på som vi gör, dom är också rasister eller?

Inse att det är Moderaterna och Sossarna som är extremister i invandringsfrågan.

Fast då läste du ju inte det jag skrev, jag sa att man kan vara rasist ELLER ha en främlingsfientlig inställning till asylinvandring, och det anser jag är en rättvis bedömning av SDs politik. Att andra länder lider av samma trend och har kommit längre in i samma skede som Sverige nu gjort i 2 mandatperioder, har jag svårt att se som ett gott argument för oss att följa efter in i fördärvet?

Och ekonomi säger du? KORTSIKTIG ekonomi kan jag köpa, men långisktiga undersökningar har alltid visat att vi tjänar pengar på invandringen och att det stärker vår ekonomi, detta är ju SJÄLVKLART sett på 15-20års tid. Man kan ju trots allt inte förvänta sig att någon som flyr från ett krig och inte kan språket i det land de hamnar ska kunna "betala" för sig efter 4år - vilket btw är det tidsspann som alla undersökningar jag sett SD publicera är på.

Jag säger inte att varken Sossar eller moderater är representativa för min syn på vad som behövs göras, men om du påstår att klipa asylinvandringen med 90% INTE är extremt då undrar jag vad ditt referensmaterial är...

Quote (Fil @ 26 Sep 2014 14:27)
Nej, där finns ett problem, och jag menar att det är ohållbart att ta emot dessa volymer av människor förrän man har en bra lösning när det gäller mottagande och integration. I nuläget finns där bara ett parti som vill stoppa kranarna, eller ens vill vrida åt desamma.
Sossarnas förslag är en reform, det är inte säkert att det blir bättre inom en fyraårsperiod, och det lär ju inte vara enkelt att genomföra en reform i en så stor verksamhet under tiden som man hanterar dessa volymer. Särskilt inte utan att människorna som tar sig hit hamnar i kläm.

Att man röstar fram ett parti där många av kandidaterna är främlingsfientliga, det kanske innebär att de framför en poäng som inte är främlingsfientlig, men som inget annat parti framför. Det är upp till övriga sju regeringspartier att ta ansvar för att dessa frågorna lyfts fram av ett parti utan främlingsfientliga åsikter.
Det här ansvaret har inget parti tagit. Därför står vi nu här med 17% av folkets röster på SD. Inte för att 17% av svenska folket är rasister, men det har du ju redan insett.

Du skuldbelägger alla dessa människor och säger att de skjuter sig själva i foten. För mig lutar det åt att det är de övriga "ansvarsfulla" regeringspartierna som skjuter sig själva och oss andra i foten.

Jag måste bara säga direkt att de som tror att om SD fick 51% av rösterna, att de helt enkelt kan sätta tvärstopp på invandring på en 4års period behöver läsa på lite om hur en offentlig förvaltning funkar. Det är ett av grundproblemen med SDs politik, de har inget verklighetsförhållande i den, i deras värld ska det bli dom som regerar självständigt och sen trycker man på en knapp så är Sverige räddat. En stor förändring inom svensk offentlig förvaltning tar normalt mellan 15 och 30 år för att få full effekt (20 år brukar vara det man säger att det tar).
Det är därför den fördömda sjuklövern inte föreslår enormas förändringar, utan små bitar som kan göras snabbt och som faktiskt kan få en effekt och vara GENOMFÖRBARA.

Jag skuldbelägger inte de människorna för mer än det de gjort- gett oss ett handlingsförlamat Sverige, min personliga åsikt är att jag mycket hellre sett dom skjuta sig själv i foten än vårt land. Jag håller med om att saker måste hända, men en röst på SD ser antingen ut som nu - Ingen handling alls, eller som det kanske kan bli i framtiden - en höger extrem majoritet, och jag inser mycket väl att inte alla är rasister som röstar på SD, men om du ser på deras parti topp så kan vi nog konstatera att vid en majoritet kan vi förvänta oss högerextrem politik.

This post was edited by Malmy on Sep 26 2014 06:34am
Member
Gold: 30.00
Sep 26 2014 06:32am
Quote (Malmy @ Sep 26 2014 01:28pm)
Fast då läste du ju inte det jag skrev, jag sa att man kan vara rasist ELLER ha en främlingsfientlig inställning till asylinvandring, och det anser jag är en rättvis bedömning av SDs politik. Att andra länder lider av samma trend och har kommit längre in i samma skede som Sverige nu gjort i 2 mandatperioder, har jag svårt att se som ett gott argument för oss att följa efter in i fördärvet?

Och ekonomi säger du? KORTSIKTIG ekonomi kan jag köpa, men långisktiga undersökningar har alltid visat att vi tjänar pengar på invandringen och att det stärker vår ekonomi, detta är ju SJÄLVKLART sett på 15-20års tid. Man kan ju trots allt inte förvänta sig att någon som flyr från ett krig och inte kan språket i det land de hamnar ska kunna "betala" för sig efter 4år - vilket btw är det tidsspann som alla undersökningar jag sett SD publicera är på.

Jag säger inte att varken Sossar eller moderater är representativa för min syn på vad som behövs göras, men om du påstår att klipa asylinvandringen med 90% INTE är extremt då undrar jag vad ditt referensmaterial är...

Självklart tjänar vi på invandringen men det måste finnas något mellanting mellan att ta in absurda mängder och ta in ingenting men det vägrar du och samtliga regeringspartier att diskutera utan du är mer intresserad av att smutskasta alla som inte röstar som du.

En extrem mängd av Stockholms studenter vars föräldrar betalat skatt i 30 år bor i tält pga bostadsbristen samtidigt som det anländer långt fler flyktingar till Stockholm än vad det byggs lägenheter, inga problem alls. Eller?

This post was edited by Svartermetalisk on Sep 26 2014 06:33am
Member
Sep 26 2014 06:32am
Quote (Malmy @ 26 Sep 2014 14:28)

Främlingsfientlig inställning till asylinvandring? Menar du på fullaste allvar att man har det eller rasism att välja på som anledning till att rösta på SD?

Lägger ner diskussionen här. Du lägger ord i munnen på oss.

Det blir intressant att se var SD når sitt tak.
För en månad sedan hade jag aldrig kunnat rösta SD. Nu funderar jag seriöst på det till nästa val. Undrar hur många fler än mig som känner så. Det kommer bli intressant att se.
Retired Moderator
Gold: 30,896.48
Trader: Trusted
Sep 26 2014 06:39am
Quote (Svartermetalisk @ 26 Sep 2014 14:32)
Självklart tjänar vi på invandringen men det måste finnas något mellanting mellan att ta in absurda mängder och ta in ingenting men det vägrar du och samtliga regeringspartier att diskutera utan du är mer intresserad av att smutskasta alla som inte röstar som du.

En extrem mängd av Stockholms studenter vars föräldrar betalat skatt i 30 år bor i tält pga bostadsbristen samtidigt som det anländer långt fler flyktingar till Stockholm än vad det byggs lägenheter, inga problem alls. Eller?

Fast det har ju faktiskt ingenting att göra med hur många vi tar in, utan det som jag är intresserad av hur systemet ser ut när de väl är inne.

Quote (Fil @ 26 Sep 2014 14:32)
Främlingsfientlig inställning till asylinvandring? Menar du på fullaste allvar att man har det eller rasism att välja på som anledning till att rösta på SD?

Lägger ner diskussionen här. Du lägger ord i munnen på oss.

Det blir intressant att se var SD når sitt tak.
För en månad sedan hade jag aldrig kunnat rösta SD. Nu funderar jag seriöst på det till nästa val. Undrar hur många fler än mig som känner så. Det kommer bli intressant att se.

Jag har inte lagt några ord i munnen på er jag skrev precis efter de orden du valde att ta ut att "det är vad jag anser är en rättvis bedömning" och att vilja skära ner asylinvandringen med 90% bör ju anses vara extremt. Sen har jag ju redan talat om den stora gruppen "missnöjesröstare" så jag gav ju tydligt det tredje alternativet också får jag ju säga.

Men jag har fortfarande inte hört er ge mig ett enda svar på en fråga eller ett ämne som är så otroligt viktigt och där SD ger ett klart alternativ som INTE är extrem invandringspolitik?

Quote (Fil @ 26 Sep 2014 14:32)

jag gissar att i extremfall vid nyval kanske en 20%, Sen fick ju SD faktiskt bara 13% i år och inte 17% som du skrivit några gånger i den här tråden.

This post was edited by Malmy on Sep 26 2014 06:41am
Member
Sep 26 2014 06:43am
Quote (Malmy @ 26 Sep 2014 14:39)
Fast det har ju faktiskt ingenting att göra med hur många vi tar in, utan det som jag är intresserad av hur systemet ser ut när de väl är inne.

Jag har inte lagt några ord i munnen på er jag skrev precis efter de orden du valde att ta ut att "det är vad jag anser är en rättvis bedömning" och att vilja skära ner asylinvandringen med 90% bör ju anses vara extremt. Sen har jag ju redan talat om den stora gruppen "missnöjesröstare" så jag gav ju tydligt det tredje alternativet också får jag ju säga.

Men jag har fortfarande inte hört er ge mig ett enda svar på en fråga eller ett ämne som är så otroligt viktigt och där SD ger ett klart alternativ som INTE är extrem invandringspolitik?

Ideologiskt viktigaste frågan för mig är helt seriöst avskaffa tv-licensen. Existensen av den och metoderna man nyttjar för att driva in avgiften från sin befolkning är helt oförsvarbar. Det enda partiet som driver den frågan mig veterligen är KD.

För mig är SD ett enfrågeparti. En röst från mig skulle innebära en markering mot övriga partier om att jag inte tror på deras svar i frågan.
De får tillbaka min röst dagen jag tycker de har ett bra svar på den frågan.

Den dagen de har det tror jag att SD har spelat ut sin roll i riksdagen.
Banned
Gold: 10.00
Sep 26 2014 07:18am
Quote (Fil @ 26 Sep 2014 13:43)
Ideologiskt viktigaste frågan för mig är helt seriöst avskaffa tv-licensen. Existensen av den och metoderna man nyttjar för att driva in avgiften från sin befolkning är helt oförsvarbar. Det enda partiet som driver den frågan mig veterligen är KD.

För mig är SD ett enfrågeparti. En röst från mig skulle innebära en markering mot övriga partier om att jag inte tror på deras svar i frågan.
De får tillbaka min röst dagen jag tycker de har ett bra svar på den frågan.

Den dagen de har det tror jag att SD har spelat ut sin roll i riksdagen.

Momsen var en temporär skatt,
Biltullarna skulle bara prövas till 2012,
Tunnelbanesystemet ska vara gratis när det är färdigbyggt,

finns mycket mer man kan fylla på med, men jag kan inte komma på något för tillfället ;P
Member
Sep 26 2014 07:31am
Quote (mragguci @ 26 Sep 2014 15:18)
Momsen var en temporär skatt,
Biltullarna skulle bara prövas till 2012,
Tunnelbanesystemet ska vara  gratis när det är färdigbyggt,

finns mycket mer man kan fylla på med, men jag kan inte komma på något för tillfället ;P

Göran Persson lånade bara pengar från pensionärsfonden. Inte fan tänkte han lämna tillbaka dom dock.
Banned
Gold: 10.00
Sep 26 2014 07:35am
Quote (Fil @ 26 Sep 2014 14:31)
Göran Persson lånade bara pengar från pensionärsfonden. Inte fan tänkte han lämna tillbaka dom dock.

hahahaha, det var ju därför staten var tvungen att ta in invandrarna från första början, för att betala pensionärerna :)

Det finns fler äldre än unga, istället för tidigare, tvärt emot, dvs en av dagens ungdommar måste betala två stycken äldre som Redan har betalat flera livstider i skatt, och var är tacksamheten för detta? Att vi ungdommar inte får egna hem och jobb utan bara stora skulder och blir skickade på pointless utbildningar?

Det största brottet som existerar i Sverige är att vara laglydig, finns absolut ingenting som är mer straffbart i detta land (då exkluderar jag brott som är påverkade av den mentala hälsan).
Go Back To Svenska Topic List
Prev121222324Next
Add Reply New Topic New Poll