Quote (Svartermetalisk @ 26 Sep 2014 14:21)
Du gillar att kasta ordet "rasist" runt dig men invandrarfrågan handlar inte om ras det handlar om ekonomi, alla andra länder i hela EU tar emot mindre flyktingar per capita än Sverige därför att det är ekonomiskt oförsvarbart att hålla på som vi gör, dom är också rasister eller?
Inse att det är Moderaterna och Sossarna som är extremister i invandringsfrågan.
Fast då läste du ju inte det jag skrev, jag sa att man kan vara rasist ELLER ha en främlingsfientlig inställning till asylinvandring, och det anser jag är en rättvis bedömning av SDs politik. Att andra länder lider av samma trend och har kommit längre in i samma skede som Sverige nu gjort i 2 mandatperioder, har jag svårt att se som ett gott argument för oss att följa efter in i fördärvet?
Och ekonomi säger du? KORTSIKTIG ekonomi kan jag köpa, men långisktiga undersökningar har alltid visat att vi tjänar pengar på invandringen och att det stärker vår ekonomi, detta är ju SJÄLVKLART sett på 15-20års tid. Man kan ju trots allt inte förvänta sig att någon som flyr från ett krig och inte kan språket i det land de hamnar ska kunna "betala" för sig efter 4år - vilket btw är det tidsspann som alla undersökningar jag sett SD publicera är på.
Jag säger inte att varken Sossar eller moderater är representativa för min syn på vad som behövs göras, men om du påstår att klipa asylinvandringen med 90% INTE är extremt då undrar jag vad ditt referensmaterial är...
Quote (Fil @ 26 Sep 2014 14:27)
Nej, där finns ett problem, och jag menar att det är ohållbart att ta emot dessa volymer av människor förrän man har en bra lösning när det gäller mottagande och integration. I nuläget finns där bara ett parti som vill stoppa kranarna, eller ens vill vrida åt desamma.
Sossarnas förslag är en reform, det är inte säkert att det blir bättre inom en fyraårsperiod, och det lär ju inte vara enkelt att genomföra en reform i en så stor verksamhet under tiden som man hanterar dessa volymer. Särskilt inte utan att människorna som tar sig hit hamnar i kläm.
Att man röstar fram ett parti där många av kandidaterna är främlingsfientliga, det kanske innebär att de framför en poäng som inte är främlingsfientlig, men som inget annat parti framför. Det är upp till övriga sju regeringspartier att ta ansvar för att dessa frågorna lyfts fram av ett parti utan främlingsfientliga åsikter.
Det här ansvaret har inget parti tagit. Därför står vi nu här med 17% av folkets röster på SD. Inte för att 17% av svenska folket är rasister, men det har du ju redan insett.
Du skuldbelägger alla dessa människor och säger att de skjuter sig själva i foten. För mig lutar det åt att det är de övriga "ansvarsfulla" regeringspartierna som skjuter sig själva och oss andra i foten.
Jag måste bara säga direkt att de som tror att om SD fick 51% av rösterna, att de helt enkelt kan sätta tvärstopp på invandring på en 4års period behöver läsa på lite om hur en offentlig förvaltning funkar. Det är ett av grundproblemen med SDs politik, de har inget verklighetsförhållande i den, i deras värld ska det bli dom som regerar självständigt och sen trycker man på en knapp så är Sverige räddat. En stor förändring inom svensk offentlig förvaltning tar normalt mellan 15 och 30 år för att få full effekt (20 år brukar vara det man säger att det tar).
Det är därför den fördömda sjuklövern inte föreslår enormas förändringar, utan små bitar som kan göras snabbt och som faktiskt kan få en effekt och vara GENOMFÖRBARA.
Jag skuldbelägger inte de människorna för mer än det de gjort- gett oss ett handlingsförlamat Sverige, min personliga åsikt är att jag mycket hellre sett dom skjuta sig själv i foten än vårt land. Jag håller med om att saker måste hända, men en röst på SD ser antingen ut som nu - Ingen handling alls, eller som det kanske kan bli i framtiden - en höger extrem majoritet, och jag inser mycket väl att inte alla är rasister som röstar på SD, men om du ser på deras parti topp så kan vi nog konstatera att vid en majoritet kan vi förvänta oss högerextrem politik.
This post was edited by Malmy on Sep 26 2014 06:34am