d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > == League Of Legends ==
Prev120212223241131Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 2,069.00
Aug 29 2010 04:06pm
Uppdaterad*

== League of Legends ==

League of Legends (LoL) är ett spel delvis skapat av samma skapare som DotA.
Och fungerar ungefär på samma sätt som dem andra spelen HoN/DotA/Demigod osv.
Här är den officiella europeiska hemsidan med forum: http://www.lol-europe.com/
En fördel med LoL jämfört med de andra spelen är att LoL är helt gratis att ladda ner och spela.

==== Information om spelet ====
(Mestadels för dem som ej testat spelet eller
nya spelare eller bara vill veta mer om spelet)

Om spelet: League of Legends fungerar på liknande sätt som dem andra spelen som sagt. De finns såklart skillnader dock,
i LoL har du en "Summoner" (ditt account) som levlar upp ju mer du spelar, där du får exp (experience) och ip (influence points) ju mer du spelar.
Det finns även spells (Förutom hjältarnas abilitys), det finns något som kallas runor, masteries, skins osv.

Account/Summoner: På din egna Summoner sida/profil, så finns information om din summoner och mycket annat.
Det står hur många matcher du har vunnit, förlorat och lämnat. De står även statsen i dina senast spelade matcher och statsen för de
heroes du har spelat med allra mest. Där finns även din Runbok, där du kan se dina runor och sätta in runor i din runbok, och kombinera olika runor.
Du kan kolla vilka hjältar som finns överhuvudtaget, vilka hjältar som är tillgängliga just nu, vilka hjältar du själv äger.
Du kan även se och re-skilla dina masteries där, med mera.

Heroes: I LoL så är alla hjältarna inte "tillgängliga" hela tiden, utan det finns vissa hjältar upplåsta varje vecka, som byts ut en gång i veckan.
I LoL kan man även ha 2 likadana hjältar i samma game, en på vardera lag. (Endast i Normal och Practice game)

Exp och IP: För varje match du kör även fast du vinner eller förlorar (dock ej om du lämnar) får du exp (experience) och ip (influence points).
Du får mer om du vinner än om du förlorar men du får alltid (du får lika mycket om du surrendar som när du förlorar vanligt).
När du har fått nog mycket exp så går du upp en level med sin summoner. Med IP så kan du köpa hjältar som är låsta, och även något som kallas Runor, samt Runsidor (Rune pages).

Masteries: Varje gång du levlar med din Summoner får du också en ny "Mastery point", och ibland dina Masteries finns de tre "skill-träd", Offense, Defense, Utility.
Och du kan lägga ut dina masteries points i valfritt skill-träd. (Du kan också re-skilla dessa mastery points när du vill förutom när du är ingame).

Runor: Med Runor kan du göra din hero bättre på olika sätt, du köper runor och sätter dem i din "Runbok" och de ger din hero små bonusar
när du är ingame och spelar. Runor finns i "tier 1,2 och 3". Runor är väldigt dyra och kan kosta mer än vad en hel hero kostar, därför bör du vara säker på att du köper dem runorna som är mest prisvärda och som du behöver.

Runsidor: I din Runbok så har du Runsidor, och alla börjar med 2 stycken, så du kan till exempel ha en runsida för spellhjältar och en för tanks.
Riot har nyligen släppt så man kan köpa fler Runsidor, dock till ett ganska saftigt pris, 6300 ip styck, och du kan köpa upp till 5 stycken, så du har 7 stycken Runsidor totalt.

Spells: Alla hjältar har också två stycken "gratis spells" (förutom de spells som hjälten har) varje game, som du väljer innan gamet startar.
Dessa extra spells kostar inget att använda som vanliga abillitys gör, men då har dem istället väldigt lång cooldown (de flesta av dem).
I början har din summoner endast tillgång till några av spellsen, men ju mer du levlar upp så får du tillgång till fler spells.

Combat Points: Combats Points kan du endast få genom att köpa för riktiga pengar. För Combat Points kan du köpa heroes,
"Boosts" som ger dig mer exp eller IP i ett visst antal dagar. Skins till heroes kan du endast köpa med Combat Points.

Maps: Just nu finns det 2 olika "Maps" i League of Legends. Men det ska komma fler senare.

Twisted Treeline: Denna map är en 3v3 map.
Här nedan är en liten kartbild på hur Twisted Treeline ser ur (ungefär som ingame minimapen).

Summoner's Rift: Denna map är en 5v5 map.
Här nedan är en liten kartbild på hur Summoner's Rift ser ur (ungefär som ingame minimapen).

Game modes: Det finns 4 olika sorters "Game Modes" i League of Legends.

Tutorial: Detta är en guide av hur spelet funkar, du börjar som en hero som kallas Ashe.
Du får lära dig några utav spelets "basic stuff", hur det mesta funkar med andra ord.

Practice: Practice funkar som vanliga games med några få skillnader. I practice mode så
räknas inte statsen när du spelar, alltså om du vinner eller förlorar registreras ej det på ditt account, inte heller om du lämnar gamet!
Du får fortfarande exp och ip av att spela practice men inte lika mycket som i Normal/Ranked game.
Man kan även köra med eller mot bots om man har lust, och du kan spela 1v1, 2v2, 3v3, 4v4 eller 5v5.

Normal Game: Detta är helt normala games, du kan välja bland 2 olika maps, 3v3 eller 5v5.
Du kan köra antingen "Solo" Eller "Arranged", skillnaden är bara att Solo så slumpas du in i ett random game med andra spelare i din nivå.
Och Arranged så invitar du kompisar/folk på din friendlist så ni sen kan spela tillsammans.
Här får du alltid exp och IP när du spelar förutom när du lämnar. Dina stats under gamet och om du vann eller förlorade
registreas på ditt account och du kan se dessa på sin Summoners profil.

Ranked Game: Detta är Riots nya efterlänktade gamemode som kom med Season1.
Detta är alltså rankade matcher, ju mer du vinner ju högre rating får du och har större chans att hamna på topplistorna (laddern).
Ranked games går att köra från när din Summoner är lvl 20 (dock endast om man är full premade, alltså 3 eller 5) och när du blir
lvl 30 kan du köra 5v5 solo. Så det finns 3v3 full premade, 5v5 full premade, 5v5 solo att köra i ranked games.

En annan stor skillnad med Ranked games är också att när du kommer till Champion Select (se nedan) så får man banna 4 hjältar.
Varje lag bannar 2 var, vilka hjältar som bannas väljs av den som är högst upp i Champion Selecten.
I rankade games kan man också se vad motståndarlaget väljer för hjältar, och de kan bara vara 1 av samma hjälte i ett game, alltså
inte en på vardera lag som i Normal Games, och man väljer även i en ordning (uppifrån och ner) inte direkt när man kommer in i gamet
som i Normal Games. Sen så får man även en leaver-mark, alltså en permanent leave om man lämnar en Ranked Champion Select.

Bra Att Veta:

Queue: När du startar en match så kommer du först in i en Queue, där
står du i ett litet chatrum (ifall du spelar med kompisar) och väntar på att ni ska få komma in i ett game till Champion Select (se nedan).
I en queue så står de en "Approx tid", tiden det beräknas ta för er att komma in i en match.
Och en "Actual tid" tiden det har tagit för er att komma in i en match. Du får ingen leave eller liknande av att lämna en Queue.

Vad jag har hört (har dock inga säkra källor på detta), så hur längre man väntar i sin Queue, så blir level/elo skillnaden
större på de spelar du möter sen i gamet. Alltså inget du helst vill. Därför bör du avbryta och gå in i en ny Queue om det
har gått 2-3 minuter, samt så bör man också göra det pga man kan "Queue Bugga" att man fastnar i en Queue och kommer
aldrig in i en match (har hänt mig några gånger), vet dock inte om denna bug är helt borta än eller inte.

Champion Select: Efter man har suttit i Queue (se ovan) så kommer man till
Champion Select, där väljer alla sina hjältar, man väljer masteries, Summoner spells, vilken runsida man ska ha.
När du är klar med allt detta kan du "Lock in your hero" alltså låsa din hjälte, med det förklarar du dig redo för att starta och
kan ej byta hjälte (men du kan fortfarande ändra allt annat). När alla har låst in sin hjälte eller tiden har gått ut så kommer en
kort "Count Down" sen efter det så kommer man till "Loading Screen" (där alla laddar) sen så startar matchen.

Champion Select går till lite olika beroende på om du kör Normal eller Ranked Game. I Normala games går det till som ovan
och du kan välja hjälte direkt när du kommer in.
I Ranked Games så bannar båda lagen 2 hjältar var, och man väljer hjälte i tur och ordning (Läs mer om detta ovan på Gamemode
Ranked Games). En annan skillnad är även att du får en leave av att lämna Ranked Champion Select men inte en vanlig Champion Select.

First Win of The Day: I League of Legends finns nåt som kallas First Win of The Day,
och det hörs kanske ganska tydligt på namnet vad det är. Det är din första vinst på dagen, och det speciella med det är att första
vinsten du tar är att den ger dig extra bonus IP (150 extra), och denna bonus kan du få en gång per dag (varje 22 timmar för att vara exakt).
Så om du spelar en match och vinner klockan 17.00 på eftermiddagen och får Win of The Day så kan du ta nästa Win of The Day klockan 15.00 på eftermiddagen.
First Win of The Day räknas från och med då du har vunnit matchen och kommer till endscreen, där kan du se en timer hur länge det är till
nästa gång du kan få din First Win of The Day.

Surrender: I League of Legends kan man använda sig av en funktion som kallas "Surrender".
Alltså att man ger upp, denna funktion är tillför att om man ser att ett game är hopplöst och tror att man kommer förlora så kan man Surrenda.
På Summoner's Rift (5v5 mapen) måste det ha gått 25 minuter av matchen innna man kan Surrenda, man måste även vara minst 80% som går
med på att ge upp annars så fortsätter matchen som vanligt. På Twisted Treeline (3v3 mapen) måste det ha gått 17 minuter av matchen
för att man ska kunna Surrenda.

Eftersom minst 80% måste rösta ja på en Surrender vote så måste man vara 4 eller 5 stycken i en 5v5 match som måste säga ja om nån startar
en "Surrender Vote" (för att starta en skriv bara /surrender i chatten) för att ni i laget skall kunna Surrenda. Om ni är 4 stycken, måste
minst 3 av er säga ja, om ni är 3 så måste alla 3 säga ja, samma om ni är 2 så måste båda säga ja, och om du är helt själv kvar i gamet
så behöver/kan bara du själv surrenda såklart.

Tips och Länkar Till Dig Som Ny Spelare: Här kommer mina egna tips till dig som
ska börja spela League of Legends eller som nyss börjat men inte har så mycket erfarenhet.

Köpa Runor och Runsidor: Att köpa runor kan vara svårt, veta vilka runor man ska
köpa, vilka som är värda att köpa osv. Jag rekommenderar till alla LoL-spelare, att vänta till lvl 20 innan man köper runor överhuvudtaget.
Det finns 3 olika "levlar" på runor, Tier 1, 2 och 3. Tier 1 kan man köpa redan på lvl 1 när man börjar och Tier 2 på lvl 10, och Tier 3 på lvl 20.
Dock så bör man ENDAST köpa Tier 3 runor tycker jag, eftersom dem ger mest, och i nuläget kan du inte ens sälja runor så att köpa andra
lägre tier 1-2 runor som du inte sen behöver är slöseri. Därför tycker jag man fram till Lvl 20 ska spara IP och/eller köpa hjältar istället
och vänta till man blir lvl 20 innan man köper runor.

Sen när du väl är lvl 20 ska du ju också veta vad för runor du ska köpa, du kan köpa runor för en specific hjälte, eller runor till en runsida
som passar visa sorts hjältar istället, alltså kanske tanks, carrys, casters. För att veta vad som är bra till vad och vilka runor som är värda
att köpa fråga erfarna LoL-spelare och fråga på LoL forumet där finns många som hjälper, eller så kan du även fråga här i denna tråd :]

Runsidor är dyra, och eftersom du inte kan sälja dem och det tar ett tag att fylla upp dem två runsidor du har från början tycker jag inte man ska
köpa fler runsidor före det om man inte är helt säker på vad man gör.

Hjältar: Varje vecka finns det olika hjältar för dig att testa gratis, mellan 8-10 stycken.
Och det viktigaste: Testa hjältar, köp hjältar, inte tvärtom! Även fast du har sett nån snubbe ingame eller om du har en kompis
som är jätte bra med en hjälte tycker jag du bör testa hjälten på antingen hans account om du får det eller att
du väntar tills den kommer på "Pick" (alltså bland veckans gratishjältar) innan du köper hjälten.
Många gånger blir nya spelare "ägda" av andra spelare som har spelat mer och då vill dem ha samma hjälte som den som
"ägde" dem, men köp inte en hjälte innan du testat/lärt dig den.

Hur ska man spela?: Spela först och främst practice, i början spela mot bots
även fast dem är väldigt dåliga bara för att lära dig grunderna och hur spelet funkar, då kan du spela i en lugn takt med enkelt
motstånd och få lära dig spelet i din egen takt. Fortsätt sen med practice ett tag men börja spela med och mot folk i din egen level.
Sen när du har kört ett tag och känner dig redo kan du testa normal games.

När du är i ett game mot spelare, spela defensivt, speciellt om du testar en ny hjälte, om du inte vet vad du ska köpa
fråga lag-spelare eller köp dem rekommendera sakerna.

GREEDA INTE!!!! "Greed is bad" och ännu sämre om du är en ny spelare, t ex: Du ser en fiendehjälte med lågt hp på lanen, du är ganska
nära han och har själv fullt liv och börjar jaga han, han ser att du kommer mot han och springer in i den närmaste busken,
du följer efter han in i busken och *BANG!", där står resten av hans lag och du dör på 2 sekunder.

Använda gärna mer defensiva items än offensiva items när du är ny, samma gäller Summoner Spellsen som du väljer innan spelet startar.
Att lyckas stanna vid liv är viktigast!

Vårat Eget LoL Forum: På jsp har vi även vårat eget League of Legend forum som
jag själv har Suggesat fram och det gick igenom. I alla fall så är det ett väldigt aktivt forum och där kan du få
mycket hjälp och information av dem som är där. De flesta där spelar på US men det finns även dem som spelar på EU.
Länken till forumet = http://forums.d2jsp.org/forum.php?f=133 och högst upp där finns det en Sticky'd Topic
där det finns guides till olika hjältar, du kan även göra en topic och fråga om tips/råd till en hjälte om det ej finns nån guide till din hjälte.

League of Legends Sidor: Det finns såklart en officiell sida för League of Legends.
Där finns ett stort forum, där du kan få all sorts hjälp och information om spelet. Här laddar du även ner spelet.
Här är länken dit = http://eu.leagueoflegends.com

Sen vill jag också rekommendera en annan väldigt bra sida, Leaguecraft! Där kan du hitta allt om alla hjältar, massa bra guides
både om mapsen och om hjältar osv. Det finns Rune och Masteries builder, alltså du kan kolla vad du får med vissa runor och masteries
utan att behöva göra det ingame. Du kan även välja en hjälte och teoretiskt sätt bygga en build till han och se vad de ger för resultat
utan att behöva testa den innan, då ser du saker som, dmg, liv, attack speed, och så vidare. Väldigt bra sida, rekommenderas starkt!
Här är länken dit = http://leaguecraft.com/

LoL-spelare i Svenska Forumet:

EU SERVERN:

Litttle_Brother Ingamename: Tenoziw, ThisIsMyName
Nickeee Ingamename: Nickee, Nickeee
Yllegarnet Ingamename: DefeQt
DoOmY Ingamename: Itzini
CandyThat Ingamename: Aweish
HereToOwn Ingamename: Morot
nattbuss807 Ingamename: chefen123
CroxiZ Ingamename: CroxiZ

US SERVERN:

Hkan-swe Ingamename: Flax
Litttle_Brother Ingamename: Tenoziw (Inaktivt account dock)

Inte så lång just nu men vi hoppas den blir längre ;)
Alla ni som spelar LoL och inte är med på listan kan pm:a mig Litttle_Brother,
eller bara posta hära så sätter jag in dig i listan.
Helst aktiva spelare (som åtminstone spelar nån gång i veckan).

Om ni vet fler som spelar eller om du själv spelar säg då ditt namn på LoL så lägger jag till dig i listan.

För er som redan spelar kan ju posta era favorit hjältar eller builds, eller print screens på nån match ni har spelat.
Vi kan även posta om annat LoL-relaterat här i topicen och planera matcher tillsammans.
Och håll er on-topic är ni snälla, inget onödigt spamm :)

Member
Gold: 1,119.20
Aug 29 2010 11:19pm
Quote (Ekaan @ 30 Aug 2010 00:05)
kanske laddar ner detta,
har nån fråga bara

du säger att man får lvl o xp för köpa upp nya saker, blir de inte lite obalancerat om man möter nån på lvl 30 o man e lvl 1 själv eller går gamen upp i den lvln man är? är detta som dota eller är de enklare , har ingen erfarenhet av dota bara hw men de e ju en annan femma!

om man är lvl 1 så möter man inte lvl 30s, match making systemet försöker hitta spelare på din nivå.
Member
Gold: 638.70
Aug 30 2010 03:29am
yay bästa rundan för mig ^^

14 | 4 | 6 ^^
Retired Moderator
Gold: 226.37
Trader: Trusted
Aug 30 2010 08:21am
Quote (Ekaan @ Aug 29 2010 11:05pm)
kanske laddar ner detta,
har nån fråga bara

du säger att man får lvl o xp för köpa upp nya saker, blir de inte lite obalancerat om man möter nån på lvl 30 o man e lvl 1 själv eller går gamen upp i den lvln man är? är detta som dota eller är de enklare , har ingen erfarenhet av dota bara hw men de e ju en annan femma!

både ja och nej, har sett folk som är lvl 1 som slaktar lvl 30's ^_^

det beror på hur skillad du är, men jo lvl 30 har fördel -_-

This post was edited by HereToOwn on Aug 30 2010 08:22am
Member
Gold: 638.70
Aug 30 2010 08:27am
Quote (CroxiZ @ Aug 30 2010 10:29am)
yay bästa rundan för mig ^^

14 | 4 | 6 ^^

yaay 15 / 1 / 5 ^^
Member
Gold: 2,069.00
Aug 31 2010 01:41pm
hahaha, för er som kan spelet och vet vilken hero gangplank är, 100% rofl tråd xDDDD

http://eu.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=34478
Member
Gold: 0.01
Sep 1 2010 06:47am
nån som är sugen å lira?:)
Member
Sep 1 2010 07:31am
Quote (nattbuss807 @ 1 Sep 2010 12:47)
nån som är sugen å lira?:)

13-2 :)

å då vare 2 killar som snattade säkert 10 kills totalt -_- men men börjar ta sig :)
Member
Sep 1 2010 02:32pm
YaY fick precis mitt bästa game evaah atm :D

Map: Tree line
3v3
Stats: 10/2/1
Champion: Sivir

Jag börja spela "LoL" för ca 3 dagar sen så im pretty happy B)

This post was edited by DeadlylulZ on Sep 1 2010 02:33pm
Member
Sep 2 2010 09:54am
Haay!
Jag har en fråga till er som kan något om "LoL".

Jag undra vilka runor skall jag köpa för att få det bästa till mina champs?
Jag använder assasin champs som: Sivir och spell champs som: Morgana
Så vilka runor tycker ni jag skall köpa eller skall jag spara mina ip till att köpa andra bättre champions? ^^ Btw, har 1069 ip.

Sååå ya XD, vad tycker ni som har spelat spelet ett tag vad skall jag göra? =)

Tack i förhand B)
Go Back To Svenska Topic List
Prev120212223241131Next
Add Reply New Topic New Poll