d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Där Vi Officiellt Diskuterar ... Saker
Prev1205020512052205320545001Next
Closed New Topic New Poll
Retired Moderator
Posts: 27,977
Joined: Apr 9 2007
Gold: 85.47
Trader: Trusted
Jun 29 2012 11:45am
Vem är Gustav Ingolfson? Är han från JSP eller?
Har han på facebook för någon anledning. (No offense om jag vet vem du är här.. Vi är ju inte direkt på Firstname basis här inne på jsp)
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Jun 29 2012 11:47am
Quote (Fil @ Jun 29 2012 05:22pm)
Håhå, var och hämtade lite whiskyflaskor nyss, levererade från holland!

https://dl.dropbox.com/u/71571391/_S090241.jpg

Isle of Jura prophecy.

Rökig, riktigt oljig! Fin som snus!

4/5 toasts!


Den jag helst vill testa är bowmore tempest batch no 3, men den ska upp en sväng till göteborg nästa helg, först där provar jag den!

http://media.peat.se/2010/08/bowmore-tempest.jpg


Helgen är räddad!

Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Jun 29 2012 12:20pm
Quote (Svartermetalisk @ 29 Jun 2012 19:47)
Helgen är räddad!


Hehe


Jag har börjat föra lite anteckningar på mitt whiskydrickande, ska bättra mig och få lite mer system i det!
Försöka mig på att skriva betyg!

Quote
Islay
Ardbeg 10 yo    smakrik, rökig, torvdoft, bra!
ardbeg uigeadail 
Bowmore enigma 12 yo  helt ok
bowmore tempest 10 yo
big peat (blend på islaywhisky) 
bruichladdich sherry classic  god, smakrik!
Laphroaig 10 yo    slutdrucken  prisvärd, god, rökig!


Highlands
Dalwhinnie 15 yo  päron, frukt, tunn! efterrättswhisky!
Old pulteney 12 yo  frukt, honung, sherry, marsipan

Islands
Highland park 12 yo (1998)  god men tunn  köp ej igen
Talisker 10 yo    rökig, lakrits, bra!
isle of jura superstition  rätt tunn, utöver det rökig
isle of jura prophecy  rökig, smakrik

Speyside
Allt-a-bhainne 28 yo cask strength
Convalmore 28 yo
Balvenie doublewood 12 yo  god! sherrydoft, marsipan!
Glenfarclas 105 10 yo cask strength sherry, god, stark!
Glennfiddich 12 yo  frukt och nötter!
Cragganmore 12 yo  slutdrucken  god - men med bismaker - köp inte igen!

Lowland
Auchentoshan 18 yo  god, prisvärd (i tyskland)
Auchentoshan valinch cask strength god, stark!
Auchentoshan 12 yo  slutdrucken  god - prisvärd men inte på systembolaget


This post was edited by Fil on Jun 29 2012 12:22pm
Member
Posts: 8,409
Joined: Aug 11 2009
Gold: 93.30
Jun 29 2012 12:34pm
Quote (Fil @ 29 Jun 2012 19:20)
Hehe


Jag har börjat föra lite anteckningar på mitt whiskydrickande, ska bättra mig och få lite mer system i det!
Försöka mig på att skriva betyg!



Det är fan välkommet Fil, man tackar och bugar. Tullamore Dew ( stavas det verkligen Dew? ) Iaf sitter jag med ett glas i handen som skall vara det jag nämnde, och det smakar gott!

~Snigeln, in i dimman, over and sprout
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Jun 29 2012 12:39pm
Quote (Fil @ Jun 29 2012 07:20pm)
Hehe


Jag har börjat föra lite anteckningar på mitt whiskydrickande, ska bättra mig och få lite mer system i det!
Försöka mig på att skriva betyg!


Du skulle ju kunna öppna en blogg eller nåt och skriva betyg och sånt där?

Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Jun 29 2012 01:25pm
Quote (Svartermetalisk @ Jun 29 2012 08:39pm)
Du skulle ju kunna öppna en blogg eller nåt och skriva betyg och sånt där?


Finns redan bloggar :(
Member
Posts: 44,246
Joined: Apr 30 2010
Gold: 7,940.00
Jun 29 2012 01:31pm
Quote (Spetch @ 29 Jun 2012 19:45)
Vem är Gustav Ingolfson? Är han från JSP eller?
Har han på facebook för någon anledning. (No offense om jag vet vem du är här.. Vi är ju inte direkt på Firstname basis här inne på jsp)


det är ju jag :headscratch:
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
Jun 29 2012 01:41pm
Quote (snigelfis @ 29 Jun 2012 20:34)
Det är fan välkommet Fil, man tackar och bugar. Tullamore Dew ( stavas det verkligen Dew? ) Iaf sitter jag med ett glas i handen som skall vara det jag nämnde, och det smakar gott!

~Snigeln, in i dimman, over and sprout


Japp, Tullamore Dew stavas det :)

Ingen fara förresten - hade redan listan, det var bara en copy/paste hit :P

Quote (Svartermetalisk @ 29 Jun 2012 20:39)
Du skulle ju kunna öppna en blogg eller nåt och skriva betyg och sånt där?


Mjo, fast då vill man ju kunna ordbajsa lite mer än jag gör. Änsålänge har jag inget så pass tränat lukt/smaksinne så jag kan peka ut "alla" olika smaker i en whisky, eller ens betygsätta den på något standardiserat sätt.
Sen är jag ju långt ifrån någon whiskyguru. Jag håller mig till att diskutera whisky med entusiaster på alla nivåer! :)

Quote (umade @ 29 Jun 2012 21:25)
Finns redan bloggar :(


Japp

Jag följer peat, alltomwhisky, whiskyblogg, samt whiskyforum

;P

This post was edited by Fil on Jun 29 2012 01:42pm
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Jun 29 2012 02:41pm
Skivbranschen är CP, ska jag köpa en viss nysläppt box via vår grossist så kostar den 203 kronor + moms så över 250 kronor att köpa in.

Om jag ringer och gnäller hos bolaget kan jag komma ner på 180 + moms alltså 225 kronor att köpa in.

I USA kan du köpa den I BUTIK för 18 dollar vilket är 126 kronor

Har dom samma marginaler som vi köper dom in den för typ 70 kronor.

Det är sjuuuuuukt stor diff.

This post was edited by Svartermetalisk on Jun 29 2012 02:42pm
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Jun 29 2012 02:53pm
Quote (Svartermetalisk @ Jun 29 2012 10:41pm)
Skivbranschen är CP, ska jag köpa en viss nysläppt box via vår grossist så kostar den 203 kronor + moms så över 250 kronor att köpa in.

Om jag ringer och gnäller hos bolaget kan jag komma ner på 180 + moms alltså 225 kronor att köpa in.

I USA kan du köpa den I BUTIK för 18 dollar vilket är 126 kronor

Har dom samma marginaler som vi köper dom in den för typ 70 kronor.

Det är sjuuuuuukt stor diff.


Importera från USA
???
Profit

B)
Go Back To Svenska Topic List
Prev1205020512052205320545001Next
Closed New Topic New Poll