d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska >
Poll > Sweubs Egna Val
Prev1234524Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Retired Moderator
Gold: 113,241.00
Trader: Trusted
Sep 14 2014 08:00am
Quote (Spetch @ 14 Sep 2014 15:43)
Nej, förvisso.
Men majoriteten som röstar på SD har inte koll på politik i övrigt.
Det har nog inte alla som röstar på S eller M heller, men det är troligtvis en grymt större faktor naiva människor som röstar på SD.

Varför skulle man inte kunna ha bra koll på politiken, bara för att man röstar på SD?

Beror väl helt och hållet på vad var och en prioriterar.
Retired Moderator
Gold: 30,896.48
Sep 14 2014 08:01am
Quote (Fil @ 14 Sep 2014 15:56)
Standard motargument när någon bashar SD.

"Kommunist"

Jag röstade ju dessutom på V i riksdag och landsting, eftersom jag anser att S i sig själva har gått allt för långt från mitten och behöver ett parti som V för att flytta tillbaka dem lite längre åt vänster där de hör hemma (ENLIGT MIG).
Jag står för att jag föredrar en större offentlig sektor i jämförelse med en massa halv- eller i många fall ickefungerande valfrihetssystem; som inte blir korrekt använda ändå, då de är baserade på -fullständigt- rationellt tänkande och på nationalekonomiska beräkningar som kommer från en perfekt marknad som inte finns någonstans i världen.
Et cetera.

edit: vet inte varför din quote valdes Fil, men så blev det :P

This post was edited by Malmy on Sep 14 2014 08:04am
Member
Gold: 7,821.00
Sep 14 2014 08:04am
Quote (Malmy @ 14 Sep 2014 16:01)
Jag röstade ju dessutom på V i riksdag och landsting, eftersom jag anser att S i sig själva har gått allt för långt från mitten och behöver ett parti som V för att flytta tillbaka dem lite längre åt vänster där de hör hemma (ENLIGT MIG).
Jag står för att jag föredrar en större offentlig sektor i jämförelse med en massa halv- eller i många fall ickefungerande valfrihetssystem; som inte blir korrekt använda ändå, då de är baserade på rationellt tänkande och på nationalekonomiska beräkningar som kommer från en perfekt marknad som inte finns någonstans i världen.
Et cetera.

Jasså? Vänsterpartiet är nog det sista partiet jag skulle rösta på. Jag skulle nog till och med välja SD före V om jag ska vara helt ärlig.

Jag tror att om vänsterpartiet får stort inflytande kommer vi i bästa fall avstanna fullständigt i tillväxt och i ett mer troligt fall backa. Men så tror jag inte heller att så många V-väljare tror på en marknadsstyrd ekonomi på samma vis som oss övriga.

Kan leva med att du quotade mig även om ditt inlägg inte var riktat till mig :lol:

This post was edited by Fil on Sep 14 2014 08:05am
Retired Moderator
Gold: 85.47
Sep 14 2014 08:05am
Quote (Tandfen @ Sep 14 2014 04:00pm)
Varför skulle man inte kunna ha bra koll på politiken, bara för att man röstar på SD?

Beror väl helt och hållet på vad var och en prioriterar.

Åter igen de Malm skrev. "Lågutbildade unga Män".
Det är ju de som röstar på SD? (Folk som inte har kunskap inom politik).

Vad finns det för poäng att rösta på SD? Dessutom skriker det rasism runt hela partiet och folk är för blinda för att se det - Och ni som ser det men ändå röstar på dem har ingen respekt i mina ögon och återigen tillbaks till "Lågutbildade unga män"
Det finns två partier jag inte klarar av, det är FI och SD.

Och om din prioritet är att minska invandringen i Sverige och "Försvara Svenska traditioner" som inte ens är "hotade"? Ja du.. Då har du helt fel prioriteringar.
Är ganska säker på att ISIS inte sitter på ett krismöte för att avskaffa Svensk midsommar.
Member
Gold: 7,531.00
Sep 14 2014 08:05am
Quote (Fil @ 14 Sep 2014 15:56)
Standard motargument när någon bashar SD.

"Kommunist"

Haha, nej.

Jag träffade bara en bekant utanför som sa att han röstade på V endast för att han hade sett en "intervju" där vänstern var bra.
Retired Moderator
Sep 14 2014 08:08am
Quote (Fil @ 14 Sep 2014 16:04)
Jasså? Vänsterpartiet är nog det sista partiet jag skulle rösta på. Jag skulle nog till och med välja SD före V om jag ska vara helt ärlig.

Jag tror att om vänsterpartiet får stort inflytande kommer vi i bästa fall avstanna fullständigt i tillväxt och i ett mer troligt fall backa. Men så tror jag inte heller att så många V-väljare tror på en marknadsstyrd ekonomi på samma vis som oss övriga.

Kan leva med att du quotade mig även om ditt inlägg inte var riktat till mig :lol:

Jag tror fullständigt på en marknadsstyrd ekonomi, men jag tror inte på den beräkning nationalekonomer gör, då deras modeller utan undantag utgår ifrån en perfekt marknad, problemet är bara att en perfekt fungerande konkurrens aldrig funnits och aldrig kommer finnas.
Sen skulle jag aldrig rösta på V om jag trodde att dom skulle få typ 30%, det jag vill göra med min röst är att vinkla S tillbaka mot de principer som förut fanns i partiet, men som man rent politiskt vänt sig ifrån på senare tid (återigen helt i min mening).
Member
Sep 14 2014 08:21am
Quote (Malmy @ 14 Sep 2014 16:08)
Jag tror fullständigt på en marknadsstyrd ekonomi, men jag tror inte på den beräkning nationalekonomer gör, då deras modeller utan undantag utgår ifrån en perfekt marknad, problemet är bara att en perfekt fungerande konkurrens aldrig funnits och aldrig kommer finnas.
Sen skulle jag aldrig rösta på V om jag trodde att dom skulle få typ 30%, det jag vill göra med min röst är att vinkla S tillbaka mot de principer som förut fanns i partiet, men som man rent politiskt vänt sig ifrån på senare tid (återigen helt i min mening).

Ok. Skönt att veta att du inte hoppas att vänsterpartiet får någon majoritet åtminstone, det skulle vara läskigt för Sverige enligt min mening. Vad tror du om vänsterpartiets förslag om 6 timmars arbetsdag?

Jag tycker det är förkastligt och ansvarslöst gentemot våran tunga konkurrensutsatta industri. Hade varit intressant att höra dina tankar kring det hela.
Retired Moderator
Sep 14 2014 08:27am
Quote (Fil @ 14 Sep 2014 16:21)
Ok. Skönt att veta att du inte hoppas att vänsterpartiet får någon majoritet åtminstone, det skulle vara läskigt för Sverige enligt min mening. Vad tror du om vänsterpartiets förslag om 6 timmars arbetsdag?

Jag tycker det är förkastligt och ansvarslöst gentemot våran tunga konkurrensutsatta industri. Hade varit intressant att höra dina tankar kring det hela.

Jag är som det står idag inte övertygad om 6timmars arbetsdag, men heller inte överdrivet påläst om just det påfundet.
Men utifrån de debatter jag sett/hört kring det låter det ju som att potentialen kanske finns för att det skulle kunna fungera även för företagen.
Men är för dåligt påläst för att kunna ha en egen åsikt just nu, så jag säger nej i avvaktande på att bli bättre informerad typ :P
Member
Sep 14 2014 08:31am
Quote (Malmy @ 14 Sep 2014 16:27)
Jag är som det står idag inte övertygad om 6timmars arbetsdag, men heller inte överdrivet påläst om just det påfundet.
Men utifrån de debatter jag sett/hört kring det låter det ju som att potentialen kanske finns för att det skulle kunna fungera även för företagen.
Men är för dåligt påläst för att kunna ha en egen åsikt just nu, så jag säger nej i avvaktande på att bli bättre informerad typ :P

F! är väl de enda som påstår att de vill ha 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön. Det är helt ogenomförbart och innebär att den dyraste kostnadsposten i arbetsintensiv produktion tveklöst flyttas till utlandet.
Vänsterpartiet mig veterligen föreslår att man går ner till 6 timmars arbetsdag och får betalt för 6 timmar. Det är åtminstone så jag har uppfattat det. Då höjs "bara" den administrativa bördan av större arbetskraft för företagens del.

Jag vet vilket av alternativen jag tycker låter sämst åtminstone.

Men FI kan komma med vilken skit de vill, hoppas aldrig de kommer behöva stå till ansvar för sin politik (alltså, hoppas de aldrig kommer få chansen att genomföra den)
Retired Moderator
Sep 14 2014 08:41am
Quote (Fil @ 14 Sep 2014 16:31)
F! är väl de enda som påstår att de vill ha 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön. Det är helt ogenomförbart och innebär att den dyraste kostnadsposten i arbetsintensiv produktion tveklöst flyttas till utlandet.
Vänsterpartiet mig veterligen föreslår att man går ner till 6 timmars arbetsdag och får betalt för 6 timmar. Det är åtminstone så jag har uppfattat det. Då höjs "bara" den administrativa bördan av större arbetskraft för företagens del.

Jag vet vilket av alternativen jag tycker låter sämst åtminstone.

Men FI kan komma med vilken skit de vill, hoppas aldrig de kommer behöva stå till ansvar för sin politik (alltså, hoppas de aldrig kommer få chansen att genomföra den)

ja att ha bibehållen lön för 25% mindre arbete känns ju rent spontant som en jävligt orealistisk idé. Sen den administrativa kostnaden för det andra förslaget borde väl främst handla om en engångskostnad om jag vågar chansa?
Jag menar den faktiska kostnaden att ha en till anställd ur ett administrativt perspektiv kan väl inte vara så mycket större om vi pratar löpande?
Go Back To Svenska Topic List
Prev1234524Next
Add Reply New Topic New Poll