d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Jag Vill Ha En Hund, Vafan Ska Jag Göra ??? ?
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 17,714
Joined: Mar 26 2008
Gold: 0.99
Sep 21 2012 05:41pm
skaffa brud som kan ta hand om den medans du jobbar, problem solved matte
Member
Posts: 5,972
Joined: Jun 29 2008
Gold: 3,000.70
Sep 21 2012 05:42pm
Jo men det jag menar är att ta en husky tex, visst är det kul om den kan bo ute i skogen och kan springa x antal mil per dag, men då är ju den uppväxt med det. Tror det går lika bra för en husky med det exemplet jag gav i inlägget ovan. Det handlar ju mycket om "det blir vad man gör det till".
Member
Posts: 60,026
Joined: Jun 27 2007
Gold: 8,806.69
Sep 21 2012 05:56pm
Quote (eviilution @ Sep 22 2012 12:42am)
Jo men det jag menar är att ta en husky tex, visst är det kul om den kan bo ute i skogen och kan springa x antal mil per dag, men då är ju den uppväxt med det. Tror det går lika bra för en husky med det exemplet jag gav i inlägget ovan. Det handlar ju mycket om "det blir vad man gör det till".


Vad jag har hört så är det EXTREMT svårt att uppfostra en Husky.. Så om det blir en första-hund så kanske du ska hitta nån annan :P
Sen kan de ju bli lite svårt för dig att rasta den som den ska rastas med tanke på hur och vart du bor, något begränsat :)
Member
Posts: 3,699
Joined: Sep 24 2004
Gold: 990.64
Sep 21 2012 06:21pm
Quote (eviilution @ Sep 21 2012 11:42pm)
Jo men det jag menar är att ta en husky tex, visst är det kul om den kan bo ute i skogen och kan springa x antal mil per dag, men då är ju den uppväxt med det. Tror det går lika bra för en husky med det exemplet jag gav i inlägget ovan. Det handlar ju mycket om "det blir vad man gör det till".


Funkar inte så med hundar. Som jag skrev tidigare så handlar det om vad den är avlad till.

Klart man gillar vissa raser bättre men man måste tänka på hur dom är. Men med tanke på hur många raser det finns har jag svårt att tro att du inte skulle kunna hitta en du gillar som är lättare att ta hand om än en husky.
Member
Posts: 3,962
Joined: Sep 5 2003
Gold: 3.43
Sep 21 2012 10:05pm
Om du inte kan vara hemma tillräckligt mycket eller har andra som kan gå ut med hunden är det a no go. Stackars jävla hundar som får vara hemma hela jävla dagarna samtidigt som ägarna intalar sig själva att det är helt okej. "Min hund mår jättebra", jo visst. De har ingen aning om hur den känner sig under dessa timmar den är ensam. Den är säkert jättehärlig när man kommer hem och verkar må alldeles utmärkt. Det betyder inte att hunden mår bra när den är ensam under långa perioder - snarare tvärtom. Den blir helgalen av all överskottsenergi och avsaknad av sällskap. Och det känns ju jättebra för ägaren eller hur? "Min hund är så glad när jag kommer hem". Herre....

Inte heller ska du skaffa en hund som du inte klarar av. En Husky är inte en första hund. OCH absolut inte en hund som lämpar sig med "storstadslivet". Jogga räcker inte.

Vi kämpar som fan för att vår hund ska få leva ett trevligt liv. Det gick bra när alla gick i skolan, men nu måste alla pysa hem från jobbet på lunchraster och liknande för att inte hundkraken ska vara hemma för länge ensam (även fast vi inte bor hemma längre). Och då är vi ändå 6 personer. Samtidigt ska den på diverse aktiviteter som den är avlad för.

Det kräver tid och visst är det värt det - men det gäller att du är redo att offra all denna tid.

This post was edited by gorgy on Sep 21 2012 10:05pm
Member
Posts: 19,868
Joined: Nov 8 2010
Gold: 54.00
Sep 22 2012 02:34am
Quote (gorgy @ 22 Sep 2012 06:05)
Om du inte kan vara hemma tillräckligt mycket eller har andra som kan gå ut med hunden är det a no go. Stackars jävla hundar som får vara hemma hela jävla dagarna samtidigt som ägarna intalar sig själva att det är helt okej. "Min hund mår jättebra", jo visst. De har ingen aning om hur den känner sig under dessa timmar den är ensam. Den är säkert jättehärlig när man kommer hem och verkar må alldeles utmärkt. Det betyder inte att hunden mår bra när den är ensam under långa perioder - snarare tvärtom. Den blir helgalen av all överskottsenergi och avsaknad av sällskap. Och det känns ju jättebra för ägaren eller hur? "Min hund är så glad när jag kommer hem". Herre....

Inte heller ska du skaffa en hund som du inte klarar av. En Husky är inte en första hund. OCH absolut inte en hund som lämpar sig med "storstadslivet". Jogga räcker inte.

Vi kämpar som fan för att vår hund ska få leva ett trevligt liv. Det gick bra när alla gick i skolan, men nu måste alla pysa hem från jobbet på lunchraster och liknande för att inte hundkraken ska vara hemma för länge ensam (även fast vi inte bor hemma längre). Och då är vi ändå 6 personer. Samtidigt ska den på diverse aktiviteter som den är avlad för.

Det kräver tid och visst är det värt det - men det gäller att du är redo att offra all denna tid.


läste första meningen...

tl;dr

skriv en bok om det.

/e går att lämna hundar om man vänjer dom vid det... matte skulle inte välja husky för dom är grymt fula :)


Quote (eviilution @ 22 Sep 2012 00:54)
Men vad räknas som att röra på sig mycket? Låt säg att jag kör 3x 5/10km i veckan plus 2x x km gång och diverse pisspromenader. Så mycket kan väl inte vanligt folk vara ut med sin hund ?

Tycker att folk verkligen överdriver om hur mycket arbete det är med en hund? "köp inte ens sån, den behöver si och så" blabla.  Fan ser ju varje dag purjon med akassa som super/knarkar/röker everyday och det verkar ju funka för dom.(i mildare form)


räcker med en kortare sträcka på morgonen och sen typ 4-5 km på kvällen + eventuellt lek typ hundträning/kommandon

This post was edited by Intenso8 on Sep 22 2012 02:46am
Member
Posts: 5,972
Joined: Jun 29 2008
Gold: 3,000.70
Sep 22 2012 02:46am
Okej vi droppar huskyn då. Vad för jävla hund ska man ha då? Vill inte ha någon jävla mongohund utan jag vill ha "min" hund! Saken är den att jag vill ha hund, jag vill ha en ganska snart typ(inom ett år kanske?) och jag tänker inte ha vilken jävla hund som helst.


Förövrigt köpte en på jobbet en boston terrier som första hund, folk hade sagt att det var ej någon bra första hund till dom, men det var inga problem alls.

Quote (HaLLuXX @ 21 Sep 2012 23:41)
skaffa brud som kan ta hand om den medans du jobbar, problem solved matte


Dom är allt som oftast puckade, hund är bättre : )

This post was edited by eviilution on Sep 22 2012 02:46am
Member
Posts: 19,868
Joined: Nov 8 2010
Gold: 54.00
Sep 22 2012 02:53am
Quote (eviilution @ 22 Sep 2012 10:46)
Okej vi droppar huskyn då. Vad för jävla hund ska man ha då? Vill inte ha någon jävla mongohund utan jag vill ha "min" hund! Saken är den att jag vill ha hund, jag vill ha en ganska snart typ(inom ett år kanske?) och jag tänker inte ha vilken jävla hund som helst.


Förövrigt köpte en på jobbet en boston terrier som första hund, folk hade sagt att det var ej någon bra första hund till dom, men det var inga problem alls.



Dom är allt som oftast puckade, hund är bättre  : )


fixa en hund som tar hand om din hund :)

du kan ju alltid få tips hos vilken affär som helst som säljer hund/katt prylar dom brukar kunna berätta vad man bör göra om man ska lämna dom ensamma en längre tid (7-9 timmar)

lättast vore ju att ta med den till jobbet dock spelar det ingen roll för när hunden inte får uppmärksamhet så lägger den sig och sover istället :)
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
Sep 22 2012 03:57pm
kul rubrik
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Sep 22 2012 04:00pm
Go Back To Svenska Topic List
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll