Quote (gorgy @ 22 Sep 2012 06:05)
Om du inte kan vara hemma tillräckligt mycket eller har andra som kan gå ut med hunden är det a no go. Stackars jävla hundar som får vara hemma hela jävla dagarna samtidigt som ägarna intalar sig själva att det är helt okej. "Min hund mår jättebra", jo visst. De har ingen aning om hur den känner sig under dessa timmar den är ensam. Den är säkert jättehärlig när man kommer hem och verkar må alldeles utmärkt. Det betyder inte att hunden mår bra när den är ensam under långa perioder - snarare tvärtom. Den blir helgalen av all överskottsenergi och avsaknad av sällskap. Och det känns ju jättebra för ägaren eller hur? "Min hund är så glad när jag kommer hem". Herre....
Inte heller ska du skaffa en hund som du inte klarar av. En Husky är inte en första hund. OCH absolut inte en hund som lämpar sig med "storstadslivet". Jogga räcker inte.
Vi kämpar som fan för att vår hund ska få leva ett trevligt liv. Det gick bra när alla gick i skolan, men nu måste alla pysa hem från jobbet på lunchraster och liknande för att inte hundkraken ska vara hemma för länge ensam (även fast vi inte bor hemma längre). Och då är vi ändå 6 personer. Samtidigt ska den på diverse aktiviteter som den är avlad för.
Det kräver tid och visst är det värt det - men det gäller att du är redo att offra all denna tid.
läste första meningen...
tl;dr
skriv en bok om det.
/e går att lämna hundar om man vänjer dom vid det... matte skulle inte välja husky för dom är grymt fula

Quote (eviilution @ 22 Sep 2012 00:54)
Men vad räknas som att röra på sig mycket? Låt säg att jag kör 3x 5/10km i veckan plus 2x x km gång och diverse pisspromenader. Så mycket kan väl inte vanligt folk vara ut med sin hund ?
Tycker att folk verkligen överdriver om hur mycket arbete det är med en hund? "köp inte ens sån, den behöver si och så" blabla. Fan ser ju varje dag purjon med akassa som super/knarkar/röker everyday och det verkar ju funka för dom.(i mildare form)
räcker med en kortare sträcka på morgonen och sen typ 4-5 km på kvällen + eventuellt lek typ hundträning/kommandon
This post was edited by Intenso8 on Sep 22 2012 02:46am