d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Discuss
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 10,356
Joined: Jan 1 2009
Gold: 1.00
Aug 27 2012 12:33pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 08:32pm)
genom att förstå vilken nivå barnen ligger på, intressera sig för deras intressen och gör uppgifter som de kan relatera till.


Det är helt fel, du måste lära ut the white people method
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
Aug 27 2012 12:34pm
Quote (dej @ 27 Aug 2012 20:32)
genom att förstå vilken nivå barnen ligger på, intressera sig för deras intressen och gör uppgifter som de kan relatera till.


På min gymnasieskola finns det en, kanske två lärare som jag har haft 1-3 som har varit bra och försökt sätta sig in i sina elever och verkligen lärt känna dom, inte bara kört på samma gamla vanliga

Jag var inte uttråkad på deras lektioner och jag lärde mig mycket bättre tack vare det.

Resten är ju dock bajs, skolreform anyone?
Member
Posts: 78,286
Joined: Jun 22 2005
Gold: 30.10
Aug 27 2012 12:38pm
Quote (snoramej @ Aug 27 2012 07:34pm)
På min gymnasieskola finns det en, kanske två lärare som jag har haft 1-3 som har varit bra och försökt sätta sig in i sina elever och verkligen lärt känna dom, inte bara kört på samma gamla vanliga

Jag var inte uttråkad på deras lektioner och jag lärde mig mycket bättre tack vare det.

Resten är ju dock bajs, skolreform anyone?


det viktigaste just nu är att man tar bort nästan all teori från de praktiska linjerna.

svenska 1+3, engelska 1-2 (heter det så nu?), matematik a etc

och då ska det vara fokus på det konkreta som verkligen berör personerna.

This post was edited by dej on Aug 27 2012 12:38pm
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Aug 27 2012 12:39pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 08:32pm)
genom att förstå vilken nivå barnen ligger på, intressera sig för deras intressen och gör uppgifter som de kan relatera till.



hur många skolor har du gått i? :)

vad gjorde gårdagens ungdom istället? de hade hyss för sig. de spelade d&d, de läste böcker, de gjorde annat. de var ute.

det finns hur mycket forskning som helst på att den svenska skolan är på väg neråt


Med andra ord hade dom ett begränsat utbud av saker att göra.
Jag har gått på två grundskolor, en gymnasieskola samt en KY utbildning på två år. Varför är det viktigt hur många skolor jag gått på?
När jag frågade dig hur många skolor du gått på var jag inte ute efter ett svar. :(
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Aug 27 2012 12:41pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 08:38pm)
det viktigaste just nu är att man tar bort nästan all teori från de praktiska linjerna.

svenska 1+3, engelska 1-2 (heter det så nu?), matematik a etc

och då ska det vara fokus på det konkreta som verkligen berör personerna.


Nästan all teori?
Du menar att alla vill lära sig praktiskt?
Du verkar veta mycket om alla.
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Aug 27 2012 12:44pm
Grejen är ju att mycket av teorin är nyttig om man vill klättra i karriären.
Pluggar man till målare så är det ju inte meningen att din utbildning enbart ska täcka den simplaste formen, utan även göra så att du har det som krävs för att till exempel äga en målerifirma i utlandet.
Ska man då slänga bort svenska och engelska för att det ska bli så simpelt som möjligt?
Member
Posts: 78,286
Joined: Jun 22 2005
Gold: 30.10
Aug 27 2012 12:45pm
Quote (umade @ Aug 27 2012 07:39pm)
Med andra ord hade dom ett begränsat utbud av saker att göra.
Jag har gått på två grundskolor, en gymnasieskola samt en KY utbildning på två år. Varför är det viktigt hur många skolor jag gått på?
När jag frågade dig hur många skolor du gått på var jag inte ute efter ett svar. :(


för att det finns en anledning till att vissa skolor har höga intagningspoäng och andra låga :) det finns motiverade lärare och det finns lärare som redan gett upp all tro på mänskligheten och bara tar sig igenom kursen för att få sin lön och betala sina studielån med sin kassa lön på 27 :)

alla skolor jag har gått på har gett mig en ny bild på hur skolan fungerar och hur mycket man som skola får bestämma över hur upplägget ska se ut. Det finns skolor som verkligen söker efter engagerade lärare som brinner för att lära ut och då kan ett projektinriktat arbete vara #1 eftersom eleverna då får hitta sina egna infallsvinklar och göra något som känns bättre än att läsa 30 sidor och fylla i ett quiz.



det är ganska marginellt hur mycket mer man kan göra idag än förr :) tekniken har möjliggjort en hel del men samtidigt så gjorde man mycket mer saker förut istället för att bara sitta här och leka allan :>

Quote (umade @ Aug 27 2012 07:41pm)
Nästan all teori?
Du menar att alla vill lära sig praktiskt?
Du verkar veta mycket om alla.



går man en praktisk utbildning och vill bli något mer får man väl plugga upp det. jag gick samhälle och jag måste plugga upp matematik, kemi och annat skit om jag vill bli läkare. är det fel?



Quote (umade @ Aug 27 2012 07:44pm)
Grejen är ju att mycket av teorin är nyttig om man vill klättra i karriären.
Pluggar man till målare så är det ju inte meningen att din utbildning enbart ska täcka den simplaste formen, utan även göra så att du har det som krävs för att till exempel äga en målerifirma i utlandet.
Ska man då slänga bort svenska och engelska för att det ska bli så simpelt som möjligt?


vilken teori är nyttig? släng in företagsekonomi i skiten som valbar kurs då? läs vad jag skrev, jag sa inkludera svenska och engelska men håll det på den nivån

This post was edited by dej on Aug 27 2012 12:46pm
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Aug 27 2012 12:47pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 08:45pm)
för att det finns en anledning till att vissa skolor har höga intagningspoäng och andra låga :) det finns motiverade lärare och det finns lärare som redan gett upp all tro på mänskligheten och bara tar sig igenom kursen för att få sin lön och betala sina studielån med sin kassa lön på 27 :)

alla skolor jag har gått på har gett mig en ny bild på hur skolan fungerar och hur mycket man som skola får bestämma över hur upplägget ska se ut. Det finns skolor som verkligen söker efter engagerade lärare som brinner för att lära ut och då kan ett projektinriktat arbete vara #1 eftersom eleverna då får hitta sina egna infallsvinklar och göra något som känns bättre än att läsa 30 sidor och fylla i ett quiz.



det är ganska marginellt hur mycket mer man kan göra idag än förr :) tekniken har möjliggjort en hel del men samtidigt så gjorde man mycket mer saker förut istället för att bara sitta här och leka allan :>


Nu menar du väl ändå inte att jag har gått på skolor med låga intagningspoäng, eller? :(
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
Aug 27 2012 12:48pm
Quote (dej @ 27 Aug 2012 20:38)
det viktigaste just nu är att man tar bort nästan all teori från de praktiska linjerna.

svenska 1+3, engelska 1-2 (heter det så nu?), matematik a etc

och då ska det vara fokus på det konkreta som verkligen berör personerna.


Ja, jag blev tillfrågad idag att fylla i en enkät om yrkesprogrammen, då hade de en fråga "Vad tycker du om regeringens val att ta bort högskoleförberedande ämnen från yrkesprogrammen?"

Kryssade i bra direkt, såg senare att enkäten var från Ung Vänster :angry:
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Aug 27 2012 12:48pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 08:45pm)
för att det finns en anledning till att vissa skolor har höga intagningspoäng och andra låga :) det finns motiverade lärare och det finns lärare som redan gett upp all tro på mänskligheten och bara tar sig igenom kursen för att få sin lön och betala sina studielån med sin kassa lön på 27 :)

alla skolor jag har gått på har gett mig en ny bild på hur skolan fungerar och hur mycket man som skola får bestämma över hur upplägget ska se ut. Det finns skolor som verkligen söker efter engagerade lärare som brinner för att lära ut och då kan ett projektinriktat arbete vara #1 eftersom eleverna då får hitta sina egna infallsvinklar och göra något som känns bättre än att läsa 30 sidor och fylla i ett quiz.



det är ganska marginellt hur mycket mer man kan göra idag än förr :) tekniken har möjliggjort en hel del men samtidigt så gjorde man mycket mer saker förut istället för att bara sitta här och leka allan :>




går man en praktisk utbildning och vill bli något mer får man väl plugga upp det. jag gick samhälle och jag måste plugga upp matematik, kemi och annat skit om jag vill bli läkare. är det fel?





vilken teori är nyttig? släng in företagsekonomi i skiten som valbar kurs då? läs vad jag skrev, jag sa inkludera svenska och engelska men håll det på den nivån


Att gå samhälle och vilja bli läkare är ganska efterblivet, ja.

Jag tolkade som att du tyckte att man skulle ta bort teorin som du nämnde.
Go Back To Svenska Topic List
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll