d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Datorköp (igen) - Stationärt Denna Gången > 6500-8000kr
Prev123456Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 12 2012 09:43am
Quote (Nickeee @ 12 May 2012 17:39)
är det inte nåt om man har för bra grafikkort så hänger inte processorn med och prestandan går ner.
något i den stilen, brukar väl kallas bottleneck?
gäller att ha grafikkort och cpu i samma klass för bättre prestanda.

fast... i samma klass så skulle processorn landa på vad då, 10k? det är ju ett värsting graffekort. Tror bottleneck syftar på att om du har en processor med lägre gpu än grafikkortets egna så blir det uppenbara problem, eller nåt såhär, dvs att gkortet är så starkt att det t.o.m. slår processorn om du hajar vad jag menar.

eller?

känns mycket konstigt att min kompis skulle rekommendera mig detta paket om processorn är totalvärdelös tsm med det här kortet ^^ han pluggar IT-säkerhet/juridik och är en fena på datorer :S
Member
Posts: 19,639
Joined: Jul 27 2007
Gold: 1,119.20
May 12 2012 09:52am
Quote (SpAz. @ 12 May 2012 17:43)
fast... i samma klass så skulle processorn landa på vad då, 10k? det är ju ett värsting graffekort. Tror bottleneck syftar på att om du har en processor med lägre gpu än grafikkortets egna så blir det uppenbara problem, eller nåt såhär, dvs att gkortet är så starkt att det t.o.m. slår processorn om du hajar vad jag menar.

eller?

känns mycket konstigt att min kompis skulle rekommendera mig detta paket om processorn är totalvärdelös tsm med det här kortet ^^ han pluggar IT-säkerhet/juridik och är en fena på datorer :S


det var längesen jag var insatt i att bygga datorer, inte alls hängt med.
Det skulle nog fungera bra, jamenar, båda är ju fina komponenter.

men hör på sweclockers eller liknande sida, dom brukar ge bra råd.
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
May 12 2012 10:38am
Quote (Nickeee @ 12 May 2012 16:39)
är det inte nåt om man har för bra grafikkort så hänger inte processorn med och prestandan går ner.
något i den stilen, brukar väl kallas bottleneck?
gäller att ha grafikkort och cpu i samma klass för bättre prestanda.


Precis. Du får fortfarande ut bra prestanda totalt men inte maximalt från det där grafikkortet. Passande processor till det där grafikkortet skulle kunna vara:

http://www.inet.se/produkt/5308694/amd-fx-8120-x8-3-1ghz
http://www.inet.se/produkt/5308695/amd-fx-8150-x8-3-6ghz
http://www.inet.se/produkt/5308702/amd-fx-6200-x6-3-8-ghz
http://www.inet.se/produkt/5309985/intel-core-i5-2500-3-3ghz
Member
Posts: 500
Joined: Sep 24 2011
Gold: 100.00
May 12 2012 11:14am
Quote (SpAz. @ May 12 2012 04:17pm)
tänkte väl det, är det svarta nedladdningsmarknaden som gäller eller låna av en kompis o installera?!




Är detta paket kompatibelt med varandra? isf har jag bestämt mig :thumbsup:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1727798/2012-04-25


Den datorn kommer låta, processorfläkten som kommer med låter väldigt mycket. Köp till en processorfläkt om du vill att den ska vara någorlunda tyst.

This post was edited by whifrA on May 12 2012 11:14am
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 13 2012 05:06am
Quote (Nickeee @ 12 May 2012 17:52)
det var längesen jag var insatt i att bygga datorer, inte alls hängt med.
Det skulle nog fungera bra, jamenar, båda är ju fina komponenter.

men hör på sweclockers eller liknande sida, dom brukar ge bra råd.

Jag får nog ta o läsa lite på sweclockers faktiskt, kan fortf ändra ordern tills dom skickat paketet.
Quote (snoramej @ 12 May 2012 18:38)
Precis. Du får fortfarande ut bra prestanda totalt men inte maximalt från det där grafikkortet. Passande processor till det där grafikkortet skulle kunna vara:

http://www.inet.se/produkt/5308694/amd-fx-8120-x8-3-1ghz
http://www.inet.se/produkt/5308695/amd-fx-8150-x8-3-6ghz
http://www.inet.se/produkt/5308702/amd-fx-6200-x6-3-8-ghz
http://www.inet.se/produkt/5309985/intel-core-i5-2500-3-3ghz


Hmm, okej. Har planerat att klocka processorn jag köpt, upp till 3,8ghz. Det kommer tydligen vara möjligt utan att tillföra mer ström och därför behöva mer kylning, enligt kompisen som har samma processor fast den tidigare generationen på typ 2,8ghz.
Tror du det kommer duga då, eller e det fortf för lite kräm i processorn?

Quote (whifrA @ 12 May 2012 19:14)
Den datorn kommer låta, processorfläkten som kommer med låter väldigt mycket. Köp till en processorfläkt om du vill att den ska vara någorlunda tyst.

Hmm, i recensionerna av processorn har folkt pratat om att man kan ställa ner fläkten till 70-80% och den låter mycket mindre. Sen är chassit jag köpte grymt för att dämpa ljud, polaren har det av den anledningen och han sover bredvid sin burk påslagen.
Men om det är som du säger så får jag köpa till en fläkt i efterhand absolut :)
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
May 13 2012 05:10am
Quote (SpAz. @ 13 May 2012 12:06)
Hmm, okej. Har planerat att klocka processorn jag köpt, upp till 3,8ghz. Det kommer tydligen vara möjligt utan att tillföra mer ström och därför behöva mer kylning, enligt kompisen som har samma processor fast den tidigare generationen på typ 2,8ghz.
Tror du det kommer duga då, eller e det fortf för lite kräm i processorn?


Det kommer funka finfint men ditt grafikkort kommer inte fungera optimalt, om du ska köra på den där processorn så är det lika bra att köra ett 6950-grafikkort eller t.om. ett 6850, inte 7970..
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 13 2012 05:27am
Quote (snoramej @ 13 May 2012 13:10)
Det kommer funka finfint men ditt grafikkort kommer inte fungera optimalt, om du ska köra på den där processorn så är det lika bra att köra ett 6950-grafikkort eller t.om. ett 6850, inte 7970..

ajaj då... får höra vad Koffe säger och om de e så så kanske de e värt o lägga 500-lappen till då för att få en bra processor också.
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
May 13 2012 05:36am
Quote (SpAz. @ 13 May 2012 12:27)
ajaj då... får höra vad Koffe säger och om de e så så kanske de e värt o lägga 500-lappen till då för att få en bra processor också.


Aa, tycker dock fortfarande 7970 är onödigt bra för vilken processor du än väljer.. Den är inte värd priest, 6950 funkar nog bra.. 7950 är ju även billigare och du tjänar knappt någon prestanda på ett 7970 vs. ett 7950 ändå.

Det gäller att väga prestanda mot pris..
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 13 2012 06:06am
Quote (snoramej @ 13 May 2012 13:36)
Aa,  tycker dock fortfarande 7970 är onödigt bra för vilken processor du än väljer.. Den är inte värd priest, 6950 funkar nog bra.. 7950 är ju även billigare och du tjänar knappt någon prestanda på ett 7970 vs. ett 7950 ändå.

Det gäller att väga prestanda mot pris..


vill att grafikkortet ska kunna maxxa allt på alla spel i alla områden inuti spelen, även två år framåt eller så :P har inte unnat mig att använda några av mina pengar jag drar in på sistone så kände att jag skulle smälla på lite.
Men borde kanske köpa bättre processor också då.
Processor och moderkort kan jag ju byta ut om nåt år då dem inte är så vansinnigt dyra, och graffekortet borde stå sig bra ändå då
Member
Posts: 36,992
Joined: Jan 6 2007
Gold: 7,821.00
May 13 2012 06:16am
Hade jag bott i närheten hade jag kunnat bygga datorn åt dig! Har inte en stationär själv och det var fan riktigt roligt att sitta och pula med att få kabeldragning och dylikt snyggt.
Jag var en jäkel på det! Ett par buntband eller liknande rekommenderas varmt! Försök dra kablarna enhetligt och så att de inte stoppar luftflödet. Det blir lättare den dagen
du inser att du kanske ska dammsuga inne i datorn.
Go Back To Svenska Topic List
Prev123456Next
Add Reply New Topic New Poll