d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Träning! > Tipps/råd/fakta/schema
Prev123458Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 8,000
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
May 8 2012 12:27pm
Quote (Fisken93 @ May 8 2012 05:41pm)
Att gå ner i vikt... vissa gör en alldeles för stor grej utav det^^ visst är det bra att följa ett schema med träning och kost om du är extremt överviktig och letar efter en mer hälsosam livsstil.
Men då man är lite såhär *lönnfet* som du säger så behöver man inte riktigt det, men det kan ju dock fortfarande vara en bra motivation för dig själv att hålla din självdisciplin att göra det här.
När man är lite lönnfet tror jag det räcker med att skära ner på godis , dryck , alkohol speciellt under vardagarna. Sen att också undvika stora mängder kolhydrater. Man kan köra (GI) metoden vilket funkade bra för mig.

Jag som sagt körde GI metoden. Då åt jag bara fisk , kyckling och annat kött samt sallader. Jag undvek kolhydrater till max men det är inte heller för bra eftersom man behöver kolhydraterna för att få den energin man behöver i vardagen så man inte får ont i huvet eller trötthet ;D (dock så brydde jag mig inte så mycket om det, man går även ner snabbare ju mer kolhydrater du undviker)

Det här säger jag genom erfarenhet , jag gick ner 25 kg bara på att sluta med godis och dryck under vardagarna, tog nått gott till helgen men inget mer än det (ibland ingenting). Sen slutade jag med kolhydrater men gick till överdrift och åt inte nå rena kolhydrater på ca 3 månader. Man måste hitta en balans av ditt intag med kolhydraterna så du får någon energi för att sluta helt som jag gjorde är inte heller så nyttigt för kroppen^^.

Fast jag gick ju inte enbart ner i vikt pga att ändra kosten. Jag rörde ju på mig också såklart. Jag gick inte alls till gymmet , det enda jag gjorde --> ut och gå i massor. Jag var ut 1-2 gånger om dagen 50-60 minuter båda gångerna och tog raska promenader. (Låg intensiv träning är det snabbaste sättet att bränna fett på som tex raska promenader).

så 3 månader -25kg , jag väger nu ca 102 kg  (gått upp kanske 4 kg eftersom jag legat på lat sidan sen jul x) ). är dock ganska lång 191 cm så nu är jag inte smällfet längre, nu är jag lite sådär lönnfet och ska börja med en bra kost och mycket motion igen så man får bort det sista ;D.

Fast ditt schema är bra för att bygga muskler också men inte nödvändigt för den som bara vill gå ner i vikt och tappa några kilon då räcker det med det jag sa tidigare, skit i all skräpmat samt godis , läsk etc , hitta en bra kost och gå ut och rör på dig så kommer du se förändring ganska snabbt!



det sägs att snabba kolhydrater ökar sötsuget. Lika bra att käka kolisar så man kan prestera max på gymmet sen komplettera med kromtillskott eller nåt annat som fungerar. Ska själv skaffa mig nåt sånt då detta sug är förjävligt starkt hos mig.

This post was edited by ankiie on May 8 2012 12:28pm
Member
Posts: 3,366
Joined: Oct 30 2008
Gold: 31,382.85
May 8 2012 12:30pm
Quote (bomben @ May 8 2012 06:13pm)
Varför skulle man unvidka potatis? Potatis är fan en av de kalorisnålaste sakerna som finns.. det ända sättet att gå ner i vikt är att ligga på kalori underskott.. om man inte räknar kaloierer så får man gissa, men om man vill vara säker så får man räkna på allt man äter..


jag gick ner 25kg utan att räkna eller bry sig om en enda kalori? please explain
det har inte med att göra att du ska få i dig mindre kalorier , du förbränner ju också genom motion så du har fel här.
Ditt kalori intag ska variera på hur mycket du tränar eller inte samt hur liten eller stor du är.
Member
Posts: 11,066
Joined: May 11 2008
Gold: 0.01
May 8 2012 12:32pm
Quote (bomben @ 8 May 2012 18:11)
Du säger att gainer är bra men du påstår att mackor är det värsta som finns? Du vet att gainer är SOCKER och WHEY, alltså RENA kolhydrater..

Varför skulle man inte kunna byta ut alla måltider mot mackor? Det ÄNDA som betyder något är att du kommer upp i rätt mängd kalorier och har en bra mängd protein samt fett... kolhydrater är inte essensiellt.. det används BARA som energi..

Om du ska göra en guide snälla läs på innan och skriv inte massa saker som inte stämmer...



killen jag fick detta av är snart apotekare med nån konstig inriktning, det tar 7 år att läsa det iallfall

och säger inte att nått här är hugget i sten, visst finns det andra synvinklar så skriv dom, har du några andra källor..skriv dom?

man behöver väl fan inte smörja in sig i blod före man svarar på några simpla meningar... vet flera som följer detta,och det funkar för dom.. jag är en av dom som kommer ''mer eller mindre'' följa detta

men för att ge dig ett någolunda svar på detta så säger jag detta, min ''personliga tränare'' som jag gjorde testet hos idag sa exakt samma sak..

Member
Posts: 3,366
Joined: Oct 30 2008
Gold: 31,382.85
May 8 2012 12:33pm
Quote (ankiie @ May 8 2012 06:27pm)
det sägs att snabba kolhydrater ökar sötsuget. Lika bra att käka kolisar så man kan prestera max på gymmet sen komplettera med kromtillskott eller nåt annat som fungerar. Ska själv skaffa mig nåt sånt då detta sug är förjävligt starkt hos mig.


som jag sa det är inte bra att sluta helt med kolhydrater eftersom du behöver energin , men att skära ner ordentligt på det kommer hjälpa din viktnedgång.
Som jag sa jag var inte på gymmet alls under den tiden jag gick ner i vikt , det hade jag aldrig orkat utan energin från kolhydraterna.
Jag pratar om att gå ner i vikt och inte att prestera max för att bygga muskler :3 självklart behövs kolhydraterna för att orka träna.
Member
Posts: 45,342
Joined: Oct 29 2008
Gold: 26,189.00
May 8 2012 12:59pm
Quote (bomben @ 8 May 2012 19:13)
Varför skulle man unvidka potatis? Potatis är fan en av de kalorisnålaste sakerna som finns.. det ända sättet att gå ner i vikt är att ligga på kalori underskott.. om man inte räknar kaloierer så får man gissa, men om man vill vara säker så får man räkna på allt man äter..


Orka räkna kalorier, jag kör bara på en diet nu under deffen utan kolhydrater. Eller ja, min frukost består av dinkelgröt eller vad fan det heter(mindre kolhydrater och mer protein än havregryn) och jag har tappat underhudsfett som fan på tre veckor om vi säger så, so nada potatis 4 me :D


Quote (Fisken93 @ 8 May 2012 19:30)
jag gick ner 25kg utan att räkna eller bry sig om en enda kalori? please explain
det har inte med att göra att du ska få i dig mindre kalorier , du förbränner ju också genom motion så du har fel här.
Ditt kalori intag ska variera på hur mycket du tränar eller inte samt hur liten eller stor du är.


Du räknar ju med kalorierna du bränner typ, en vanlig man som jobbar ska väl ha i sig 2400kcal per dag, så säger vi att du springer bort 500kcal då kan du helt plötsligt äta 3100kcal "utan" att gå upp i vikt.

Så länga du förbränner mer än du stoppar i dig förlorar du vikt. :)


e: chefen orkade tyvärr inte läsa igenom din text :( måste fixa arena-cap på wow innan jag går och lägger mig :angel:

Men måste hålla med PlaaD om att ditt schema med reps å grejer så skumt ut D:

This post was edited by Yllegarnet on May 8 2012 01:03pm
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
May 8 2012 01:48pm
Quote (bomben @ 8 May 2012 20:13)
Varför skulle man unvidka potatis? Potatis är fan en av de kalorisnålaste sakerna som finns.. det ända sättet att gå ner i vikt är att ligga på kalori underskott.. om man inte räknar kaloierer så får man gissa, men om man vill vara säker så får man räkna på allt man äter..


Ok potatis va en rätt dålig sak att ta med, blev lite mer bara i farten pga pasta och bröd där med. Tänker mer att folk(yngre generationen, mig inkluderat) sällan äter just kokt potatis nu förtiden. Känns som att steka potatis i fett är mer aktuellt.
Member
Posts: 11,066
Joined: May 11 2008
Gold: 0.01
May 8 2012 02:56pm
Quote (Yllegarnet @ 8 May 2012 18:59)
Orka räkna kalorier, jag kör bara på en diet nu under deffen utan kolhydrater. Eller ja, min frukost består av dinkelgröt eller vad fan det heter(mindre kolhydrater och mer protein än havregryn) och jag har tappat underhudsfett som fan på tre veckor om vi säger så, so nada potatis 4 me :D

e: chefen orkade tyvärr inte läsa igenom din text :( måste fixa arena-cap på wow innan jag går och lägger mig :angel:

Men måste hålla med PlaaD om att ditt schema med reps å grejer så skumt ut D:


haha np ;)

mjo de är säkert udda på sitt sätt, säger inte att nått är rätt eller fel. men vet dom som kört på detta och visat resultat

sen om man vrider och vänder på de efter sina egna förutsättningar så är de deras ensak

som jag när jag körde cross kunde jag köra 2,2 mil på crossbanan vilket inte många orkar

när ja höll på med mma hade vi 1,5 timmes stenhård fys (antingen brottning/grepp eller så sparkar slag)

Member
Posts: 5,913
Joined: May 6 2009
Gold: 0.00
May 8 2012 04:37pm
Quote (Fisken93 @ May 8 2012 07:30pm)
jag gick ner 25kg utan att räkna eller bry sig om en enda kalori? please explain
det har inte med att göra att du ska få i dig mindre kalorier , du förbränner ju också genom motion så du har fel här.
Ditt kalori intag ska variera på hur mycket du tränar eller inte samt hur liten eller stor du är.


Exakt, om du har gått ner 25 kilo har du legat på "Kaloriunderskott" dvs, maten du har ätit har haft mindre ENERGI än vad du gjorde av med,.. och DÄRFÖR har kroppen tagit ENERGI av dina lagrade ENERGIRESERVER.. dvs gå ner i vikt.. om du räknar kalorier kan du göra detta mycket mer noggrant...
Member
Posts: 5,913
Joined: May 6 2009
Gold: 0.00
May 8 2012 04:42pm
Quote (Yllegarnet @ May 8 2012 07:59pm)
Orka räkna kalorier, jag kör bara på en diet nu under deffen utan kolhydrater. Eller ja, min frukost består av dinkelgröt eller vad fan det heter(mindre kolhydrater och mer protein än havregryn) och jag har tappat underhudsfett som fan på tre veckor om vi säger så, so nada potatis 4 me :D:


Självklart behöver man inte räkna kalorier, men då använder du väll andra sätt att räkna på din viktminskning.. som tillexempel våg eller måttband? Dock har våg och måttband mycket större felmarginaler än vad kaloriräkning har... dock har ju kaloriräkning med också.. men om du gör ekvationen och räknar ut ditt kaloribehov vid vila sedan multiplicerar det med en passande aktivitetsfaktor sedan räknar på vad du äter och lägger dig på ett passande underskott kommer deffen bli bättre.. så fungerar det.. jag har deffat utan att räkna kcal förut med reltativt lyckat resultat dock är det inte ens i närheten av vad det blir om man räknar kcal..

Dock kräver det ju mycket arbete att räkna kcal så man måste ju ta träningen mycket seriöst för att göra det...
Member
Posts: 5,913
Joined: May 6 2009
Gold: 0.00
May 8 2012 04:44pm
Quote (PlaaD @ May 8 2012 08:48pm)
Ok potatis va en rätt dålig sak att ta med, blev lite mer bara i farten pga pasta och bröd där med. Tänker mer att folk(yngre generationen, mig inkluderat) sällan äter just kokt potatis nu förtiden. Känns som att steka potatis i fett är mer aktuellt.


Jo,, jag förstår exakt vad du menar.. att ta bort kolhydrater är ju ett bra knep vid deff.. eftersom det inte är essensiellt för kroppen samt att mesta delen av kalorierna i en potion just ligger i kolhydraterna,
Go Back To Svenska Topic List
Prev123458Next
Add Reply New Topic New Poll