This
Men för att besvara din fråga.
Det finns ingenting som heter Lumpen/Värnplikt längre. Om du vill hålla på med något alls inom försvarsmakten och i gröna militär kläder så antingen joinar du Hemvärnet ( rofl ) eller så kan du jobba inom Försvaret som antingen GSS/T eller GSS/K. GSS/T är tidvis tjänstgörande och de kan vara olika förband som söker sådant folk, t.ex så sökte vårt förband det nu inför CR12 i Norge eftersom vår pluton åkte till Frankrike så behövdes det mer folk till Norge.
GSS/K är att du blir anställd inom försvaret då. Men först för att överhuvudtaget du skall få bli anställd något förband i Sverige måste du först ha genomfört 3 månaders GMU ( Grundläggande Militär Utbildning )
Men bara för att du gör din GMU på ett visst förband, så hindrar det inte dig från att söka till kanske andra förband i Sverige. Men om du är sugen på ett specifikt förband t.ex P7 i Skåne så kan de ju vara bra att du genomför din GMU där för då har de ju lite mer koll på dig och vet vad du går för

Haru mer frågor så bara skicka ett PM!
Alright, tack. Tråkigt att det inte är så längre.. Hade kanske velat gå ju