d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > R I P Onoff
Prev12345Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
Jul 12 2011 12:14pm
Quote (SpAz. @ 12 Jul 2011 16:27)
lol, inte så troligt att de skulle köpa in billiga modellerna för 7-8k och sen sälja för 4-5. Aldrig i livet att dom säljer tv-apparater för upp till 50% förlust :rofl:
Kanske säljer de för samma som de köper in för, så att de egentligen inte går minus, men diverse omkostnader som lagring/försäljning gör att varje såld tv = förlustaffär, just för o locka kunder som är återkommande / köpa dyrare sortiment.

Men förlust per tv med över 30% det händer bara inte, så tills vida att det inte är ett reklam-x, som dom har "tills lagret räcker" och bara köpt in högst 5 styckna av. som tar slut första dagen och som folk sedan kommer och frågar efter, men blir istället hänvisade till en modell som "också är bra"

stämmer verkligen detta? hur många butiker har dem, verkar vara över 15 iaf. Det är väldigt mycket pengar... vet att det är en stor europeisk koncern men ändå, då snackar vi nästan över miljarden på dem sju åren.
källa?

dom gick back 1 miljard förra året :P, en enskild butik lyckades gå back 400ish miljoner
Member
Gold: 3,086.76
Jul 12 2011 12:19pm
Quote (SpAz. @ 12 Jul 2011 17:27)
lol, inte så troligt att de skulle köpa in billiga modellerna för 7-8k och sen sälja för 4-5. Aldrig i livet att dom säljer tv-apparater för upp till 50% förlust :rofl:
Kanske säljer de för samma som de köper in för, så att de egentligen inte går minus, men diverse omkostnader som lagring/försäljning gör att varje såld tv = förlustaffär, just för o locka kunder som är återkommande / köpa dyrare sortiment.

Men förlust per tv med över 30% det händer bara inte, så tills vida att det inte är ett reklam-x, som dom har "tills lagret räcker" och bara köpt in högst 5 styckna av. som tar slut första dagen och som folk sedan kommer och frågar efter, men blir istället hänvisade till en modell som "också är bra"

stämmer verkligen detta? hur många butiker har dem, verkar vara över 15 iaf. Det är väldigt mycket pengar... vet att det är en stor europeisk koncern men ändå, då snackar vi nästan över miljarden på dem sju åren.
källa?

att elektronikkedjorna blöder är ingen större nyhet och ja dom säljer tv apparaterna med förlust tro det eller ej

This post was edited by K1NGEN on Jul 12 2011 12:21pm
Member
Gold: 1,398.07
Jul 12 2011 12:21pm
Quote (Ekaan @ 11 Jul 2011 15:56)
this!
fast dom brukar ju ha rediga Overprices på deras saker så :D men hoppas på nå galen rea

hah, nehe

Var på elgiganten idag för att kolla på en 60" tv och den jag kollade gick på 18k

Sen kom jag på att dom hade rea på Skräp off så jag for dit och kollade, såg samma tv som var 25% rea på och den gick för samma peng mer eller mindre...
Member
Gold: 457,914.30
Jul 12 2011 01:31pm
Quote (pawa @ 12 Jul 2011 20:14)
dom gick back 1 miljard förra året :P, en enskild butik lyckades gå back 400ish miljoner

Men det dom gick back kan bero på massa saker, t.ex. marknadsföringskostnader som är ineffektiva. Men jag tror säkert att om man bakar in alla kostnader för att kränga en tv, så backade dom mycket per såld pryl. Men han fick det att låta som att det var i rena inköps/försäljnings-priser som dom backade 3-4papp per tv. så är det garanterat inte då skulle deras förluster se jävligt mycket värre ut... för omkostnader är ett par extra lök per 10k in liksom^^. fast jag kan ha missförstått föregående inlägg också och att det var detta han menade.

Konkurrens ger bättre priser grabbar så är det. och lita inte på vad medier skriver om att vi snart kommer få mördande högre priser pga att media markt spelat ut konkurrenter. Kanske ett tag ja, men då återhämtar ju bara markt sina vinster från kriget innan... inom en tid kommer nya företag att sno andelar om det finns utrymme, vilket det gör ifall någon aktör kräver mer än marknadsvärdet av elektroniken.
Sen kanske det inte är gösta, 50 från dalarna utan kapital... men ett annat storföretag kan köpa marknaden. om de inte gör det så gör småföretagarna det. Det finns ju pengar att tjäna.

Så i långa loppet var OnOff inte tillräckligt bra, deras produkt motiverade aldrig utgiften för att välja dom.

Och det är eller hej arbetarnas fel, utan högste ansvarig VD:n som bör få skämmas för haveriet av OnOff. Det är det som är att vara VD är, styra upp i företaget, sätta mål, linjer för arbetarna och så vidare! Han är alltid smörjmedlet.
Synd för de som går arbetslösa men kanske kan dom få anställning på annat ställe. Ifall det råder marknadskrig är ju det liktydigt med en dålig arbetsmarknad så de kan inte varit helt förvånade över att de fick gå från jobb som ingen ville betala för. Fast så funkar det ju inte, men jag tror dessa människor enkelt får jobb, spec när det blivit en mediagrej av att ONOFF konkat. Då får dom sympatipoäng av företag som anställer ;)
/edit: kanske av ett företag som ser chans att expandera till redan färdiga lokaler och leverantörer samt kontor^^ de lr behöva butikspersonal, varför inte ta de som jobbade i lokalen innan fast lära dem det nya företagets mål och ambitioner!
Lär ju kunna få riktigt förmånliga priser vid en konkursförsäljning^___^ $$ för mediamarkt i sikte?!

This post was edited by SpAz. on Jul 12 2011 01:42pm
Member
Jul 12 2011 01:44pm
fan vad sugen man blev på att vara VD efter den här tråden! LOL
styra ett eget litet företag, föra marknadskrig mot andra aktörer. Sin egna lilla armé

Mwuhahaohaaahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

This post was edited by SpAz. on Jul 12 2011 01:45pm
Member
Jul 12 2011 01:55pm
Quote (SpAz. @ 12 Jul 2011 21:31)
Men det dom gick back kan bero på massa saker, t.ex. marknadsföringskostnader som är ineffektiva. Men jag tror säkert att om man bakar in alla kostnader för att kränga en tv, så backade dom mycket per såld pryl. perMen han fick det att låta som att det var i rena inköps/försäljnings-priser som dom backade 3-4papp  tv. så är det garanterat inte då skulle deras förluster se jävligt mycket värre ut... för omkostnader är ett par extra lök per 10k in liksom^^. fast jag kan ha missförstått föregående inlägg också och att det var detta han menade.

Konkurrens ger bättre priser grabbar så är det. och lita inte på vad medier skriver om att vi snart kommer få mördande högre priser pga att media markt spelat ut konkurrenter. Kanske ett tag ja, men då återhämtar ju bara markt sina vinster från kriget innan... inom en tid kommer nya företag att sno andelar om det finns utrymme, vilket det gör ifall någon aktör kräver mer än marknadsvärdet av elektroniken.
Sen kanske det inte är gösta, 50 från dalarna utan kapital... men ett annat storföretag kan köpa marknaden. om de inte gör det så gör småföretagarna det. Det finns ju pengar att tjäna.

Så i långa loppet var OnOff inte tillräckligt bra, deras produkt motiverade aldrig utgiften för att välja dom.

Och det är eller hej arbetarnas fel, utan högste ansvarig VD:n som bör få skämmas för haveriet av OnOff. Det är det som är att vara VD är, styra upp i företaget, sätta mål, linjer för arbetarna och så vidare! Han är alltid smörjmedlet.
Synd för de som går arbetslösa men kanske kan dom få anställning på annat ställe. Ifall det råder marknadskrig är ju det liktydigt med en dålig arbetsmarknad så de kan inte varit helt förvånade över att de fick gå från jobb som ingen ville betala för. Fast så funkar det ju inte, men jag tror dessa människor enkelt får jobb, spec när det blivit en mediagrej av att ONOFF konkat. Då får dom sympatipoäng av företag som anställer ;)
/edit: kanske av ett företag som ser chans att expandera till redan färdiga lokaler och leverantörer samt kontor^^ de lr behöva butikspersonal, varför inte ta de som jobbade i lokalen innan fast lära dem det nya företagets mål och ambitioner!
Lär ju kunna få riktigt förmånliga priser vid en konkursförsäljning^___^ $$ för mediamarkt i sikte?!

Jag vet inte om du har hängt med i tv priskriget men jag är ganska säker på att dom säljer till förlust på själva inköpspriset.
Dom köper jättepartier för att vara billigast efter 1-4 mån är tvn "gammal" och nya modeller är påväg in, för att vara billigast droppar dom priset nåt galet och dom säljer tvn med förlust

This post was edited by K1NGEN on Jul 12 2011 01:56pm
Member
Jul 12 2011 01:56pm
Quote (K1NGEN @ 12 Jul 2011 21:55)
Jag vet inte om du har hängt med i tv priskriget men jag är ganska säker på att dom säljer till förlust på själva inköpspriset.
Dom köper jättepartier för att vara billigast efter 1-4 mån är tvn "gammal" för att vara billigast droppar priset nåt galet och dom säljer tvn med förlust

jag är helt med på att de säljer med förlust. kanske även lite innan omkostnader! det vore onormalt men väldigt troligt i det här scenariot. Men inte 3-4 lök råkostnad/sälj^^
så då hajjar vi varandra
edit: reavaror efter överflödigt lager kan självklart alltid vara extrem förlust, men inte nysälj/nyinköpet då försvinner hellre varan ur sortimentet. eller iaf till slut om det är för mycket, lite kanske man kan ta av företagskapital och föra krig med!

This post was edited by SpAz. on Jul 12 2011 01:57pm
Member
Jul 12 2011 02:01pm
Quote (SpAz. @ 12 Jul 2011 21:56)
jag är helt med på att de säljer med förlust. kanske även lite innan omkostnader! det vore onormalt men väldigt troligt i det här scenariot. Men inte 3-4 lök råkostnad/sälj^^
så då hajjar vi varandra
edit: reavaror efter överflödigt lager kan självklart alltid vara extrem förlust, men inte nysälj/nyinköpet då försvinner hellre varan ur sortimentet. eller iaf till slut om det är för mycket, lite kanske man kan ta av företagskapital och föra krig med!

Jag tror faktiskt dom gör sådana förluster på tv's , men att dom hämtar hem mycket genom dyra kablar och allt runt om kring....nu är detta bara vad jag tror

Som kuriosa.... Acer hade över 2 milj osålda datorer som gått ur tiden så att säga..dom skrev ner företaget med xxx antal miljoner och så var det bara att skrota datorerna

This post was edited by K1NGEN on Jul 12 2011 02:02pm
Member
Jul 12 2011 02:02pm
Quote (K1NGEN @ 12 Jul 2011 22:01)
Jag tror faktiskt dom gör sådana förluster på tv's , men att dom hämtar hem mycket genom dyra kablar och allt runt om kring....nu är detta bara vad jag tror

Som kuriosa.... Acer hade över 2 milj osålda datorer som gått ur tiden så att säga..dom skrev ner företaget med xxx antal miljoner och så var det bara att skrota datorerna

jo, kanske har du rätt^^ TV är ju en viktig vara att alltid ha i butiken för dessa företag. lustigt^^
Member
Gold: 3.00
Jul 12 2011 02:05pm
Tro det eller ej SpAz, men siffrorna jag gav som exempel stämmer.

För fyra år sedan köpte jag min 42' Philips för 7k. Detta var den absolut billigaste just då, och jag berättade detta för min farbror som då jobbade som butikschef på Elgiganten. Han sa att inköps-priset på exakt den TV'n var 12k (!).
Go Back To Svenska Topic List
Prev12345Next
Add Reply New Topic New Poll