d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Könsroller > Idag Och För 50 år Sedan
Prev123
Add Reply New Topic New Poll
Retired Moderator
Gold: 46,991.48
Trader: Trusted
May 13 2011 12:49am
Dels löne skillnaden mellan då och nu

sedan kan du nämna hur den sociala statusen har förändrats över kvinnor i arbetslivet!
t.ex. så har vi ganska många kvinnor i ledande roller nu för tiden (företags ledare, politiker etc.)

sen kan du ju nämna alla mans dominerande yrken / kvinno dominerade yrken, där båda könen nu arbetar : lastbils chaffis, sjuksköterska, etc etc

Jag vet inte exakt vad du tänker skriva om, men det kan vara en poäng att nämna att nu för tiden finns det jobb där män blir diskriminerade istället,
t.ex. har du personlig assistent yrket där nästan alla vill ha en kvinnlig vårdare, sen dagis/förskola då män inte kan litas på för "alla män är ju pedofiler". - kan vara ett schysst sidospår om du ska skriva en uppsats.

kommer inte på så mycket mer just nu, men ett bra tips är att gå in på Statistika centralbyrån, då de har otroligt mycket statistik runt jämlikhet, vet inte om de har tillbaks för 50 år sen, men jag vet att det har senaste 5+åren när det gäller löner mellan män/kvinnor och inom vilka yrken!

This post was edited by Malmy on May 13 2011 12:50am
Member
Gold: 0.01
May 13 2011 02:35am
en branch där det börjar komma in brudar är bygg branchen... men inget dom är ämnade för :(

Member
Gold: 2,069.00
May 13 2011 02:40am
Quote (Malmy @ 13 May 2011 08:49)
Dels löne skillnaden mellan då och nu

sedan kan du nämna hur den sociala statusen har förändrats över kvinnor i arbetslivet!
t.ex. så har vi ganska många kvinnor i ledande roller nu för tiden (företags ledare, politiker etc.)

sen kan du ju nämna alla mans dominerande yrken / kvinno dominerade yrken, där båda könen nu arbetar : lastbils chaffis, sjuksköterska, etc etc

Jag vet inte exakt vad du tänker skriva om, men det kan vara en poäng att nämna att nu för tiden finns det jobb där män blir diskriminerade istället,
t.ex. har du personlig assistent yrket där nästan alla vill ha en kvinnlig vårdare, sen dagis/förskola då män inte kan litas på för "alla män är ju pedofiler". - kan vara ett schysst sidospår om du ska skriva en uppsats.

kommer inte på så mycket mer just nu, men ett bra tips är att gå in på Statistika centralbyrån, då de har otroligt mycket statistik runt jämlikhet, vet inte om de har tillbaks för 50 år sen, men jag vet att det har senaste 5+åren när det gäller löner mellan män/kvinnor och inom vilka yrken!

this!
Member
Gold: 0.00
May 13 2011 02:43am
Skillnaden är väll att kvinnor har något så när rättigheter nu.. ^_^

Sen så är det väll lite mer jämnlikhet inom jobb m.m
Member
Warn: 30%
May 13 2011 04:18am
Quote (ZippYz @ May 12 2011 08:38pm)
Förväntade du dig att addesmile skulle komma med ett intelligent svar?

Member
Gold: 457,914.30
May 13 2011 05:02am
Quote (daggmaskine @ 12 May 2011 19:16)
hej har en liten fråga om den stereotypa bilden av könsrollerna idag och för 50 år sedan.

säg saker som är typisk man/kvinna för 50 år sedan och idag.

allt från yrken till känslor allt möjligt

ska man svara utifrån sig själv, hur man ser könsrollerna eller hur de ser ut i sin närhet, eller kanske till och med i hela världen? detta beror ju så mycket på vilka regionala avskärmningar man har. Västvärlden har en helt annan syn på kvinnligt/manligt en valfri annan kultur.

På 50 år tror jag inte att det hänt sådär våldsamt mycket i Sverige vad gäller attityden. Det var 1960 ganska "modern" jargong i att kvinnan nog var jämställd mannen, om än inte som idag? levde ju inte då iofs hehe... Men mest i praktiken tror jag det var ett helvete o vara kvinna då. Det var säkert mycket snack och teoretiskt men i praktiken var kvinnan hemma medan familjefadern drog in stålarna, och hon strök tvätta diska lagade mat hämtade ungar/passade ungar osv.

Idag då. Jag tycker att tjejer nationellt sett i Sverige inte är underordnad mannen längre. Viss skillnad inom vissa yrken i löner hävdas ju - och det är ju tråkigt som fan. Det ska ju vara samma lön för samma arbete. Men detta blir mer en fråga om Individuell lönesättning, då kommer alltid vissa vara bättre på att skaffa sig oproportionerligt höga löner.
Sedan finns det fortfarande väldigt många traditionellt kvinnliga och manliga yrken ofcourse.

Men i alla fall, det är ganska bra i Sverige nu, men det är många män som har riktigt vidriga attityder fortfarande om kvinnan och mannen och dess roll... tråkigt. Tjejer får stångas lite extra om dom vill slå igenom i karriär osv... Men mannen är ju inte helt fri från diskriminering han heller. väldigt många orimliga krav på "manligheten" idag.

Så TL;DR, kvinnan och mannen som roll finns fortfarande extremt starkt kvar i oss. Men på inga sätt skulle jag kalla kvinnan i Sverige för "förtryckt" idag. Orättvisor finns men både mannen och kvinnan har alla möjligheter i dagens Sverige.

Och det här med att kvinnor är sexobjekt... Visst på TV kanske, men gå ut i verkligheten med er så ser ni hur det verkligen är^^ vi är fan de vandrade köttstyckena haha. En förskjutning har ju skett också så att det är helt OK att slicka sig runt munnen och dregla över halvnakna män som kvinna, men sexistiskt av en man att göra detsamma om en halvnaken kvinna. Se t.ex. event som "tjejkväll" osv som bara stinker sexmarknadsförning^^

This post was edited by SpAz. on May 13 2011 05:12am
Member
May 13 2011 11:41am
Quote (umade @ 12 May 2011 19:17)
50 år sen var tjejer sexobjekt och hade väldigt kass lön och ansågs vara till för att diska, laga mat och föda vår avkomma
idag är tjejer sexobjekt och har lite bättre lön och anses vara till för att diska, laga mat och föda vår avkomma

/endthread
Go Back To Svenska Topic List
Prev123
Add Reply New Topic New Poll