Quote (daggmaskine @ 12 May 2011 19:16)
hej har en liten fråga om den stereotypa bilden av könsrollerna idag och för 50 år sedan.
säg saker som är typisk man/kvinna för 50 år sedan och idag.
allt från yrken till känslor allt möjligt
ska man svara utifrån sig själv, hur man ser könsrollerna eller hur de ser ut i sin närhet, eller kanske till och med i hela världen? detta beror ju så mycket på vilka regionala avskärmningar man har. Västvärlden har en helt annan syn på kvinnligt/manligt en valfri annan kultur.
På 50 år tror jag inte att det hänt sådär våldsamt mycket i Sverige vad gäller attityden. Det var 1960 ganska "modern" jargong i att kvinnan nog var jämställd mannen, om än inte som idag? levde ju inte då iofs hehe... Men mest i praktiken tror jag det var ett helvete o vara kvinna då. Det var säkert mycket snack och teoretiskt men i praktiken var kvinnan hemma medan familjefadern drog in stålarna, och hon strök tvätta diska lagade mat hämtade ungar/passade ungar osv.
Idag då. Jag tycker att tjejer nationellt sett i Sverige inte är underordnad mannen längre. Viss skillnad inom vissa yrken i löner hävdas ju - och det är ju tråkigt som fan. Det ska ju vara samma lön för samma arbete. Men detta blir mer en fråga om Individuell lönesättning, då kommer alltid vissa vara bättre på att skaffa sig oproportionerligt höga löner.
Sedan finns det fortfarande väldigt många traditionellt kvinnliga och manliga yrken ofcourse.
Men i alla fall, det är ganska bra i Sverige nu, men det är många män som har riktigt vidriga attityder fortfarande om kvinnan och mannen och dess roll... tråkigt. Tjejer får stångas lite extra om dom vill slå igenom i karriär osv... Men mannen är ju inte helt fri från diskriminering han heller. väldigt många orimliga krav på "manligheten" idag.
Så TL;DR, kvinnan och mannen som roll finns fortfarande extremt starkt kvar i oss. Men på inga sätt skulle jag kalla kvinnan i Sverige för "förtryckt" idag. Orättvisor finns men både mannen och kvinnan har alla möjligheter i dagens Sverige.
Och det här med att kvinnor är sexobjekt... Visst på TV kanske, men gå ut i verkligheten med er så ser ni hur det verkligen är^^ vi är fan de vandrade köttstyckena haha. En förskjutning har ju skett också så att det är helt OK att slicka sig runt munnen och dregla över halvnakna män som kvinna, men sexistiskt av en man att göra detsamma om en halvnaken kvinna. Se t.ex. event som "tjejkväll" osv som bara stinker sexmarknadsförning^^
This post was edited by SpAz. on May 13 2011 05:12am