Quote (tOFFELiKastrullen @ Apr 3 2011 11:16pm)
ehm
(x-1)/2 - (3x+4)/4 < (5-2x)/3
Ekvationen ovan är ett helt annat tal än x-1 / 2 - 3x+4 / 4 < 5-2x / 3, men jag tror du menar ekvationen ovan? Tänk på prioriteringsregeln, utan parenteser när man skriver ut talen blir det helt fel. Det är skillnad när det står i boken för att hela talet kan stå ovanför divisionstecknet.
Exempel:
4+4/4=5
(4+4)/4=2
Jag vet inte hur de andra har räknat, eller om jag tänker rätt, men så här löste jag det
(x-1)/2 - (3x+4)/4 < (5-2x)/3
(2x-2+3x+4)/4 < (5-2)/3
5x < (4(5-2)+2)/3
5x = 14
x = 2,8
Säg till om det är rätt svar så kan jag förklara bättre om du inte förstod
PS: Jag är östasiat, mycket viktigt att påpeka under dessa tillfällen
alltså trollar du eller?
din lösning består typ BARA av fel och är således jävligt svår att följa, men efter att ha funderat en stund tror jag att jag förstår hur du har gjort:
för det första har du fel tecken i parantesen (3x+4)/4, du har missat minustecknet framför den
för det andra har du trollat bort x'et i det högra ledet [(5-2)/3 istället för (5-2x)/3 som det borde varit]
för det tredje har du gjort fel när du multiplicerat in 4 i och adderat 2 till högra ledet (du har fått 14/3 när du borde fått 6, men även 6 hade vart fel eftersom du har tagit bort x'et)
för det fjärde har du missat att dela högra ledet med 3 (räknat med 14 istället för 14/3, men som sagt, här var du redan så lost att det var kört ändå)