d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Den Officiella Svenska Chatten > Pls No Spam Guise
Prev11751761771781794356Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 2,029.80
Dec 4 2013 07:58am
Quote (Svartermetalisk @ 4 Dec 2013 14:56)
http://www.metalsucks.net/wp-content/uploads/2012/12/trophy-not-like-thing.png

Member
Gold: 2,945.50
Dec 4 2013 09:39am
Member
Gold: 457,914.30
Dec 4 2013 10:28am
Okay vill bara poängtera att vad som är livsnjutare är som allt egentligen subjektivt, men just här blir det ett väldigt tydligt exempel. Man lägger egna värderingar, illusioner och föreställningar om vad "som är det goda livet" när man talar om epitetet "livsnjutare" (vad är Njutningsbart? och vad är egentligen Livet(berusning är det livet "egentligen" eller "på låtsas"? etc)
med det sagt kan man ge sig in i en diskussion om vad man själv tycker är "att vara livsnjutare" utan att försöka göra anspråk på att det går att bevisa sakligt, utan att det är just en värderingsdiskussion :)
Quote (Simon @ 4 Dec 2013 14:51)
i mina ögon är man inte en livsnjutare om man inte lever ett mycket behagligt liv
Jag håller med, detta kan inrymmas i min definition av "livsnjutare",
vilket alkisar sällan gör.
Här blir det väldigt subjektivt. Jag håller med dig, för mig vore det inte förenligt att vara livsnjutare och samtidigt vara alkoholist. Tror att vi är i majoritet med den åsikten.
bara för att man dricker whisky är man knappast en livsnjutare.
Sant. Man kan vara livsnjutare och dricka whiskey, men det är ingen förutsättning öht (givetvis)

Quote (Spetch @ 4 Dec 2013 15:04)
Att definera detta skulle ta oss dagar innan alla blev överens.
Håller med, tror nog ännu mer på att vi aldrig skulle bli överrens. svårt att ändra folks preferenser / värderingar i tyckefrågor till att börja med :P
Därför tycker jag att det blir lite lustigt att du fortsätter med att säga det här:
Men jag håller med, att sitta och dricka sig full dagligen på en bänk är knappast livskvalité.
Att däremot sitta och göra detta på en yat ute på Franska solkusten varje dag utan att behöva bry sig om sin ekonomi skulle nästan vara en annan femma.

Hur tydligt blir det inte att du lägger i egna värderingar här :) Jag tycker det är samma sak, om berusningsgraden är jämförbar och ifall personen på en yacht's liv också blir ångestfyllt och fattigt utan alkoholen.
Däremot så skulle det inte räknas om personen hade ett beroende för det. - En person som dricker sig full för att han/hon har ett beroende kontra någon som gör det för att han/hon kan eller vill är också två skillda saker.

Vilket du också verkar resonera omkring när du följer upp med detta uttalandet :)
Att definiera beroende är otroligt problematiskt i sig. Bara för att man KAN dricka sig full varje dag (Inga ansvarstaganden som kräver nykterhet, ekonomiskt oberoende, etc) är det då grund för att göra det, utan att behöva ses som beroende? Jag tycker inte att definitionen "kan man ta ansvar för sitt liv, inte låta bruket(missbruket) påverka levernet tydligt-så är det inte ett missbruk" är helt sann.
Man kan missbruka och ändå vara en toppresterande individ i samhället
Quote (Svartermetalisk @ 4 Dec 2013 15:16)
Att dricka varje dag är inte livskvalitet, När, var, hur, och varför är inte relevant

tenderar att hålla med, men i extremerna kan man göra undantag. Som nästan alltid :P
men att söka berusningen varje dag för ingen annan nyttas skull (tänk vinprovare, att dricka "produktivt" med berusningen som sekundär effekt) än berusningens, är för mig missbruk
Är fritjofson alkoholist? tveksamt :P

slutord/TL;DR:
tror att alla här är kloka nog att förstå att det är en tyckefråga så det är onödigt av mig att försöka bryta isär och resonera så här allvarligt kring saken.
Är lite understimulerad, sry.

This post was edited by SpAz. on Dec 4 2013 10:30am
Member
Gold: 93.30
Dec 4 2013 10:36am
Quote (SpAz. @ 4 Dec 2013 17:28)
Okay vill bara poängtera att vad som är livsnjutare är som allt egentligen subjektivt, men just här blir det ett väldigt tydligt exempel. Man lägger egna värderingar, illusioner och föreställningar om vad "som är det goda livet" när man talar om epitetet "livsnjutare" (vad är Njutningsbart? och vad är egentligen Livet(berusning är det livet "egentligen" eller "på låtsas"? etc)
med det sagt kan man ge sig in i en diskussion om vad man själv tycker är "att vara livsnjutare" utan att försöka göra anspråk på att det går att bevisa sakligt, utan att det är just en värderingsdiskussion :)
Jag håller med, detta kan inrymmas i min definition av "livsnjutare", Här blir det väldigt subjektivt. Jag håller med dig, för mig vore det inte förenligt att vara livsnjutare och samtidigt vara alkoholist. Tror att vi är i majoritet med den åsikten.  Sant. Man kan vara livsnjutare och dricka whiskey, men det är ingen förutsättning öht (givetvis)

Håller med, tror nog ännu mer på att vi aldrig skulle bli överrens. svårt att ändra folks preferenser / värderingar i tyckefrågor till att börja med :P
Därför tycker jag att det blir lite lustigt att du fortsätter med att säga det här:

Hur tydligt blir det inte att du lägger i egna värderingar här :) Jag tycker det är samma sak, om berusningsgraden är jämförbar och ifall personen på en yacht's liv också blir ångestfyllt och fattigt utan alkoholen.

Vilket du också verkar resonera omkring när du följer upp med detta uttalandet :)
Att definiera beroende är otroligt problematiskt i sig. Bara för att man KAN dricka sig full varje dag (Inga ansvarstaganden som kräver nykterhet, ekonomiskt oberoende, etc) är det då grund för att göra det, utan att behöva ses som beroende? Jag tycker inte att definitionen "kan man ta ansvar för sitt liv, inte låta bruket(missbruket) påverka levernet tydligt-så är det inte ett missbruk" är helt sann.
Man kan missbruka och ändå vara en toppresterande individ i samhället
tenderar att hålla med, men i extremerna kan man göra undantag. Som nästan alltid :P
men att söka berusningen varje dag för ingen annan nyttas skull (tänk vinprovare, att dricka "produktivt" med berusningen som sekundär effekt) än berusningens, är för mig missbruk
Är fritjofson alkoholist? tveksamt :P

slutord/TL;DR:
tror att alla här är kloka nog att förstå att det är en tyckefråga så det är onödigt av mig att försöka bryta isär och resonera så här allvarligt kring saken.
Är lite understimulerad, sry.

Den väggen av text fick min hjärna att explodera! En virre på det för att lugna mina nerver!

Det är såklart att alla har sina egna bilder på vad livsnjutare är!

Första som dyker upp är Vagabond, inte för att det kanske har med livsnjutande att göra men så är det!

Även tågluffande lite i stil med "Sitta i en öppen vagn på lite halm och se världen susa förbi".

This post was edited by Snigelfis on Dec 4 2013 10:37am
Member
Gold: 259.62
Dec 4 2013 10:37am
Quote (Spetch @ 4 Dec 2013 15:09)
Nils oscars är fint. Var på ölprovning hos dom (Det ligger ju i Nyköping där jag jobbar).
Väldigt litet men otroligt bra kvalité! Få svenska sorter som tar deras IPA

nils oscars ipa är fin, men har fastnat för punk ipan, mums!
Member
Gold: 0.00
Dec 4 2013 11:06am
Quote (Jewhannes @ 4 Dec 2013 17:37)
nils oscars ipa är fin, men har fastnat för punk ipan, mums!

ouch
Member
Gold: 2,029.80
Dec 4 2013 11:54am
julradio.se läste min hälsning

de sa att den var från Oliver

Fuck you
Member
Gold: 7,531.00
Dec 4 2013 11:56am
Quote (SCXiao @ 4 Dec 2013 19:54)
julradio.se läste min hälsning