Quote (Litttle_Brother @ 12 Oct 2011 22:29)
Jag anser mig veta vad det är ja, men undrar vad andra tycker kondition är.
Iaf, till földfrågan/fråga 2:>>> Litttle_Brother Frågar/Undrar <<<- En kompis säger/tycker att om man kör styrketräning i maskiner (inte fri vikter då), på gym så om man kör massa reps så ger det samma konditions resultat som löpning skulle ge.
Jag säger emot och säger att det säkert ger uthållighet och styrka, men inte alls (kanske väldigt lite) ger kondition. För om man tränar ben så som han säger i maskin, visst får du styrka
och viss uthållighet men inte fan får du kondition. Och som jag säger, om du motionerar får man också viss styrka (i benen då) men det ger mest kondition.
Jag anser att man aldrig kan få samma kondition genom att trända på gym endast med maskiner och fri vikter som om du skulle löpa, även fast du kör väldigt många reps/uthålligt som han sa.
Så vad säger ni på den punkten? (vill ha bra och utförliga svar helst, mkt fakta och åsikter om ni har)
jag är inte jätte insatt i det, men har läst att viktlyftning med fria vikter ger kondition till viss del, det ger kondition nog att orka lyfta tyngre vikter^^
sen om du kan springa milen är väl en annan grej