d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska >
Poll > Sweubs Egna Val
Prev1131415161724Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Gold: 12.00
Sep 15 2014 04:07pm
Quote (Malmy @ 14 Sep 2014 15:42)
det var inte menat som en åsikt, det är bara rent statistiskt sant, det är låg eller outbildade vita män som utgör majoriteten av SDs väljare, detta betyder ju dock ínte att man MÅSTE vara något av det.

Quote (Spetch @ 14 Sep 2014 15:43)
Nej, förvisso.
Men majoriteten som röstar på SD har inte koll på politik i övrigt.
Det har nog inte alla som röstar på S eller M heller, men det är troligtvis en grymt större faktor naiva människor som röstar på SD.

Det är väl ändå den gruppen människor som genom tiderna varit demokratins ryggrad. De lågutbildade arbetarna som sliter dagarna i ända och betalar skatt. Det är de som Vänstern har kallat arbetarklassen och slåss för, men när de röstar annat än V så är de helt plötsligt inte värda nått längre.
Om ett parti skulle rikta in sig på att bara ta röster av de som är högskoleutbildade så skulle det partiet inte bli särskilt långlivat. Det finns nämligen inte tillräckligt många för att utgöra en majoritet inom nånting annat än just områden som rör dem.

Att det skulle vara något negativt är bara nått jävla påhitt som meningsmotståndare mot SD har hittat på för att försöka smutskasta dem. Att samma typ av människor röstar på samtliga andra partier också är det ingen som tänker på, om det inte direkt gynnar dem att spela det kortet.
Member
Gold: 1.00
Sep 15 2014 04:19pm
Quote (Dreamfuel @ Sep 16 2014 12:07am)
Det är väl ändå den gruppen människor som genom tiderna varit demokratins ryggrad. De lågutbildade arbetarna som sliter dagarna i ända och betalar skatt. Det är de som Vänstern har kallat arbetarklassen och slåss för, men när de röstar annat än V så är de helt plötsligt inte värda nått längre.
Om ett parti skulle rikta in sig på att bara ta röster av de som är högskoleutbildade så skulle det partiet inte bli särskilt långlivat. Det finns nämligen inte tillräckligt många för att utgöra en majoritet inom nånting annat än just områden som rör dem.

Att det skulle vara något negativt är bara nått jävla påhitt som meningsmotståndare mot SD har hittat på för att försöka smutskasta dem. Att samma typ av människor röstar på samtliga andra partier också är det ingen som tänker på, om det inte direkt gynnar dem att spela det kortet.

Care to explain there, buddy boy?

”The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”
Member
Gold: 457,914.30
Sep 15 2014 07:48pm
Quote (CraZeeY @ 15 Sep 2014 20:59)
Skattehöjningar = svaret på alla frågor.

Ungdomar får fler jobb, politiker får lägre löner, anställda i den offentliga sektorn får mer lön etc

Eller..?

ye~~
Quote (Simon @ 15 Sep 2014 21:32)
fan vad skönt det är att höra att det finns flera som diggar liberalism. för ofta när jag nämner att min utopi är ett helt totalliberalt samhälle så blir man idiotförklarad och kallad för iskall osv haha. jag tror dock inte att ett helt liberalt samhälle skulle fungera speciellt bra i verkligheten =(

faktum är att utanför Sverige tror inte alla att det är en utopi, även om många gett upp anarkokapitalismen. Jag är inkluderad i andra gruppen, fast jag är trots allt uppväxt och fostrad i ett land som sänder det här på tv:

http://www.youtube.com/watch?v=y3hd4CKGY98

Quote (Dreamfuel @ 16 Sep 2014 00:07)

medger att du har en poäng. demokrati = 1/5 toasters?
tror dock att vi kommer undan helt ok som riktig demokrati i.o.m. att en klar majoritet faktiskt är intresserade av politik. av dem som röstar skulle jag säga 75%, av hela riket 65%? alla röstar ju inte trots allt.

This post was edited by SpAz. on Sep 15 2014 07:49pm
Member
Gold: 14,327.50
Sep 16 2014 01:36am
Hög utbildning =/= hög intelligens. Hoppas att folk fattar detta.

Bara för att någon jobbar som hantverkare av diverse form så betyder det inte att denna individ är "dum" eller "korkad". Jag går en civilingenjörsutbildning just nu men har tidigare arbetat på bygge och jag kan lätt säga som så att jag träffade på mycket fler politiskt intresserade samt generellt mer intelligenta människor där än vad jag gjort under min utbildning (2 år hittills) .

Jag skulle verkligen inte säga att de som röstar SD inte kan något om politik, jag finner faktiskt det tvärtom. Alla jag känner som röstat SD är väldigt intresserade i politik och är mycket insatta. Klart som fan att det finns mindre begåvade som röstar SD men det finns det även hos de andra partierna.
Member
Gold: 7,821.00
Sep 16 2014 02:53am
Quote (CraZeeY @ 16 Sep 2014 09:36)
Hög utbildning =/= hög intelligens. Hoppas att folk fattar detta.

Bara för att någon jobbar som hantverkare av diverse form så betyder det inte att denna individ är "dum" eller "korkad". Jag går en civilingenjörsutbildning just nu men har tidigare arbetat på bygge och jag kan lätt säga som så att jag träffade på mycket fler politiskt intresserade samt generellt mer intelligenta människor där än vad jag gjort under min utbildning (2 år hittills) .

Jag skulle verkligen inte säga att de som röstar SD inte kan något om politik, jag finner faktiskt det tvärtom. Alla jag känner som röstat SD är väldigt intresserade i politik och är mycket insatta. Klart som fan att det finns mindre begåvade som röstar SD men det finns det även hos de andra partierna.

Jag har träffat idioter som röstar på alla partier, men jag har också träffat intelligenta sympatisörer av alla riksdagspartier.

Tycker det är en ickefråga. Däremot är drt intressant att se hur olika stadsdelar kan ge så olika valresultat.
Member
Gold: 30.00
Sep 16 2014 04:33am
Såg ni btw att Löfven nobbade V för att ha bättre möjligheter att kompromissa med högerpartierna?
Detta var det bästa som kunde hända imo, S har som jag var inne på tidigare mer gemensamt med högerpartierna nära mittfåran än med hippievänstern.

Quote (Spetch @ Sep 14 2014 02:43pm)

Men majoriteten som röstar på SD har inte koll på politik i övrigt.
Det har nog inte alla som röstar på S eller M heller, men det är troligtvis en grymt större faktor naiva människor som röstar på SD.

*Källa behövs*

Folk som röstar SD är förmodligen mer intresserade av politik än dom som går och slentrianröstar S varje år därför att det var det deras mor och mormor röstade på.

Member
Gold: 457,914.30
Sep 16 2014 06:13am
Quote (Svartermetalisk @ 16 Sep 2014 12:33)
Såg ni btw  att Löfven nobbade V för att ha bättre möjligheter att kompromissa med högerpartierna?
Detta var det bästa som kunde hända imo, S har som jag var inne på tidigare mer gemensamt med högerpartierna nära mittfåran än med hippievänstern.

*Källa behövs*

Folk som röstar SD är förmodligen mer intresserade av politik än dom som går och slentrianröstar S varje år därför att det var det deras mor och mormor röstade på.

synd att Reinfeldt kastade in handduken så jävla fort... regeringskris och omval = såssarna är avslöjade som ej handlingskraftiga muppar = Egen majoritet Alliansen WINNNNNN SWE xD
självklart en utopi, alla vet att vid omval rusar SD i höjden. Såssarna ökar för att "folk är trötta o bara vill få till en regering" och M tappar utan freddan o borgan

This post was edited by SpAz. on Sep 16 2014 06:14am
Member
Gold: 12.00
Sep 16 2014 06:54am
Quote (yla @ 16 Sep 2014 00:19)
Care to explain there, buddy boy?

Vad behövs förklaras? Det är väl ingen hemlighet att extremvänstern med AFA och RF i fronten gör hembesök och hotar, misshandlar och hänger ut meningsmotståndare. Och det är inte bara Sverigedemokrater utan även Centerpartister, Moderater och Kristdemokrater. Den enda anledningen är att de röstar " fel ".
Om du går in på Twitter runt valtider och läser under #SvPol så ser du mer än en fullständigt efterbliven vänsterextremist som kräker ur sig rena mordhot mot allt ifrån Sverigedemokrater till Piratpartister, just för att de inte röstar V.
Och för att addresera den andra delen av det du boldade så är det folk ifrån arbetarklassen som blir mordhotade, av andra medlemmar ur arbetarklassen, eller rentav överklass-kids som tror att eftersom de sommarjobbade på ICA så är de nu "arbetare".

Det märks förövrigt att det är argumentfattigt när det börjar dyka upp helt orelaterade citat och onliners. Inte för att vara sån, men det är typiskt vänsterröstare att istället för att bemöta fakta och argument, istället gömma sig bakom nått generaliserande citat.

Quote (Svartermetalisk @ 16 Sep 2014 12:33)

Eller de som går och röstar MP för att de tror att det gör miljön en tjänst.

This post was edited by Dreamfuel on Sep 16 2014 06:56am
Member
Gold: 0.00
Sep 16 2014 07:07am
Quote (Dreamfuel @ 16 Sep 2014 14:54)
Vad behövs förklaras? Det är väl ingen hemlighet att extremvänstern med AFA och RF i fronten gör hembesök och hotar, misshandlar och hänger ut meningsmotståndare. Och det är inte bara Sverigedemokrater utan även Centerpartister, Moderater och Kristdemokrater. Den enda anledningen är att de röstar " fel ".
Om du går in på Twitter runt valtider och läser under #SvPol så ser du mer än en fullständigt efterbliven vänsterextremist som kräker ur sig rena mordhot mot allt ifrån Sverigedemokrater till Piratpartister, just för att de inte röstar V.
Och för att addresera den andra delen av det du boldade så är det folk ifrån arbetarklassen som blir mordhotade, av andra medlemmar ur arbetarklassen, eller rentav överklass-kids som tror att eftersom de sommarjobbade på ICA så är de nu "arbetare".

Det märks förövrigt att det är argumentfattigt när det börjar dyka upp helt orelaterade citat och onliners. Inte för att vara sån, men det är typiskt vänsterröstare att istället för att bemöta fakta och argument, istället gömma sig bakom nått generaliserande citat.

Eller de som går och röstar MP för att de tror att det gör miljön en tjänst.

ju fler röster MP får desto mer måste de andra partierna tänka till när det gäller miljön vilket leder till att de faktiskt gör miljön en tjänst
Retired Moderator
Gold: 85.47
Trader: Trusted
Sep 16 2014 07:14am
Quote (Simon @ Sep 16 2014 03:07pm)
ju fler röster MP får desto mer måste de andra partierna tänka till när det gäller miljön vilket leder till att de faktiskt gör miljön en tjänst

Och dyra bensinpriser.
Inb4 25kr/L 2016
Go Back To Svenska Topic List
Prev1131415161724Next
Add Reply New Topic New Poll