Quote (snoramej @ 15 Jun 2011 16:03)
O'rly? Hur?
Hur kan du då förklara att jag inte är dum, när jag är riktigt dålig på matte? Jag är sjukt duktig på språk, samhällsämnen och mina "knegarämnen".
ptja, varför ska jag förklara för dig hur det kommer sig att du "inte är dum"? Då måste du först framhäva något som pekar på att du är smart.
Om någon är "korkad" eller "dum" eller "osmart" är på många sätt subjektivt. I detta ryms saker som objektivitet/kritiskt granskande (dvs icke-naivitet), begrepp om omvärlden storlek, former osv (påverkar IQ mycket), även samband logik osv. Men det kan ju också vara KUNSKAP, vilket inte på något sätt är IQ-relaterat. Och sinneserfarenheter, Emotionell och kreativ intelligens...
Är man riiktigt jävla kass på matte, typ form och siffer-dyslektiker, lär det påverka ditt IQ.
Matematik är det ämne jag närmast förknippar med just IQ av ämnena i grundskolan/gymnasiet
så har du riktigt svårt för matte men ändå fått bra resultat på IQ test kan det ligga till såhär:
1. Du har inte gett matematik en chans, dålig inställning och blir uttråkad kanske? tror inte att det "kan ge dig något att lära dig"
eller
2. Du har som Filip säger haft oinspirerande lärare, eller kanske för roliga klasskamrater så du tappat koncentrationen
3. Du har inte högt IQ, du hade tur på testet / testet är otillräckligt.
eller kanske ngt annat
Och btw: tycker man att man är smart, så säger man det inte. Det är för det första stigma på det med rådande normer, men sen så motverkar det sitt syfte. Man framstår ej som smart om man
påstår sig vara det. Man pratar inte om begreppet smart/osmart överhuvudtaget helst. Man argumenterar om det relevanta...
Ett litet tips bara.
This post was edited by SpAz. on Jun 15 2011 08:12am