d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Lite Engelska Hjälp Kanske?
Prev1111213141517Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 7,821.00
Jun 15 2011 07:59am
Quote (xpd-trader @ 15 Jun 2011 15:57)
att inte ens orka läsa matematik c-e  är för många att vara lågpresterande

jag är t ex humanist, men har självklart läst t om MaE - det var tufft, men skönt att klara

det finns ett samband mellan iq och matematik och eftersom du inte "orkar" läsa högre än MaB så är du måhända smartare, men inte intelligentare, än de flesta?

Det ligger mycket i det. Matematik är träning för hjärnan i rationellt tänkande.

På samtliga civ ing-program läser man extremt mycket matematik, ofta är det inte för att matematiken i sig behövs utan för att alla som är civ ing ska ha fått samma träning i rationell problemlösning!
Member
Gold: 7,531.00
Jun 15 2011 08:00am
Quote (xpd-trader @ 15 Jun 2011 14:57)
att inte ens orka läsa matematik c-e  är för många att vara lågpresterande

jag är t ex humanist, men har självklart läst t om MaE - det var tufft, men skönt att klara

det finns ett samband mellan iq och matematik och eftersom du inte "orkar" läsa högre än MaB så är du måhända smartare, men inte intelligentare, än de flesta?

När fan sa jag att jag inte "orkar" läsa högre matte än B?

Jag sa bara att matte alltid varit mitt sämsta ämne och jag är inte särskilt duktig på det, jag har problem med matte.

IQ och matte har inget samband.
Member
Gold: 457,914.30
Jun 15 2011 08:02am
Quote (snoramej @ 15 Jun 2011 16:00)

Jag sa bara att matte alltid varit mitt sämsta ämne och jag är inte särskilt duktig på det, jag har problem med matte.

Tvärtom, jag skulle hävda att matematik är ett av de ämnen som har mest samband med IQ.

IQ =/= smart. det finns så många definitioner av intellekt så att IQ egentligen inte betyder så mkt. Det är givet att det säger mycket om ens möjligheter till att förstå samband osv men det är mycket mer i begreppet "intelligent" som imho inte ryms i IQ-begreppet.
dålig, men kanske den bästa måttstocken helt enkelt.

This post was edited by SpAz. on Jun 15 2011 08:04am
Member
Jun 15 2011 08:02am
Quote (snoramej @ 15 Jun 2011 16:00)

Att du ens påstår sådana dumheter! ^^
Member
Jun 15 2011 08:03am
Quote (SpAz. @ 15 Jun 2011 15:02)
iq och matte har visst samband.

O'rly? Hur?

Hur kan du då förklara att jag inte är dum, när jag är riktigt dålig på matte? Jag är sjukt duktig på språk, samhällsämnen och mina "knegarämnen" ja, egentligen allt annat förutom matte.

This post was edited by snoramej on Jun 15 2011 08:05am
Member
Jun 15 2011 08:06am
Quote (snoramej @ 15 Jun 2011 16:03)
O'rly? Hur?

Hur kan du då förklara att jag inte är dum, när jag är riktigt dålig på matte? Jag är sjukt duktig på språk, samhällsämnen och mina "knegarämnen".

Du kanske hade en jättedålig mattelärare i grundskolan/gymnasiet? Det finns säkert fler orsaker. Eller så är du helt enkelt inte så intelligent som du tror.
Member
Jun 15 2011 08:07am
Quote (snoramej @ 15 Jun 2011 16:03)
O'rly? Hur?

Hur kan du då förklara att jag inte är dum, när jag är riktigt dålig på matte? Jag är sjukt duktig på språk, samhällsämnen och mina "knegarämnen".

ptja, varför ska jag förklara för dig hur det kommer sig att du "inte är dum"? Då måste du först framhäva något som pekar på att du är smart.

Om någon är "korkad" eller "dum" eller "osmart" är på många sätt subjektivt. I detta ryms saker som objektivitet/kritiskt granskande (dvs icke-naivitet), begrepp om omvärlden storlek, former osv (påverkar IQ mycket), även samband logik osv. Men det kan ju också vara KUNSKAP, vilket inte på något sätt är IQ-relaterat. Och sinneserfarenheter, Emotionell och kreativ intelligens...

Är man riiktigt jävla kass på matte, typ form och siffer-dyslektiker, lär det påverka ditt IQ.

Matematik är det ämne jag närmast förknippar med just IQ av ämnena i grundskolan/gymnasiet

så har du riktigt svårt för matte men ändå fått bra resultat på IQ test kan det ligga till såhär:
1. Du har inte gett matematik en chans, dålig inställning och blir uttråkad kanske? tror inte att det "kan ge dig något att lära dig"
eller
2. Du har som Filip säger haft oinspirerande lärare, eller kanske för roliga klasskamrater så du tappat koncentrationen
3. Du har inte högt IQ, du hade tur på testet / testet är otillräckligt.
eller kanske ngt annat

Och btw: tycker man att man är smart, så säger man det inte. Det är för det första stigma på det med rådande normer, men sen så motverkar det sitt syfte. Man framstår ej som smart om man påstår sig vara det. Man pratar inte om begreppet smart/osmart överhuvudtaget helst. Man argumenterar om det relevanta...
Ett litet tips bara.

This post was edited by SpAz. on Jun 15 2011 08:12am
Member
Jun 15 2011 08:11am
Quote (Fil @ 15 Jun 2011 15:06)
Du kanske hade en jättedålig mattelärare i grundskolan/gymnasiet? Det finns säkert fler orsaker. Eller så är du helt enkelt inte så intelligent som du tror.

Nej, jag har inte haft någon särskilt dålig lärare.

Quote (SpAz. @ 15 Jun 2011 15:07)
ptja, varför ska jag förklara för dig hur det kommer sig att du "inte är dum"? Då måste du först framhäva något som pekar på att du är smart.

Om någon är "korkad" eller "dum" eller "osmart" är på många sätt subjektivt. I detta ryms saker som objektivitet/kritiskt granskande (dvs icke-naivitet), begrepp om omvärlden storlek, former osv (påverkar IQ mycket), även samband logik osv. Men det kan ju också vara KUNSKAP, vilket inte på något sätt är IQ-relaterat. Och sinneserfarenheter, Emotionell och kreativ intelligens...

Är man riiktigt jävla kass på matte, typ form och siffer-dyslektiker, lär det påverka ditt IQ.

Matematik är det ämne jag närmast förknippar med just IQ av ämnena i grundskolan/gymnasiet

så har du riktigt svårt för matte men ändå fått bra resultat på IQ test kan det ligga till såhär:
1. Du har inte gett matematik en chans, dålig inställning och blir uttråkad kanske? tror inte att det "kan ge dig något att lära dig"
eller
2. Du har som Filip säger haft oinspirerande lärare, eller kanske för roliga klasskamrater så du tappat koncentrationen
3. Du har inte högt IQ, du hade tur på testet / testet är otillräckligt.
eller kanske ngt annat

Du behöver inte förklara för mig varför jag inte är dum.

Dock så kan det vara så att jag är "street-smart" och inte så "book-smart" men hur kommer det sig då att jag som sagt är bra på alla ämnen förutom just matte?

Jag har iofs alltid varit för pratig men det är inte bara på mattelektionerna.

This post was edited by snoramej on Jun 15 2011 08:12am
Member
Jun 15 2011 08:19am
Quote (snoramej @ 15 Jun 2011 16:11)
Nej, jag har inte haft någon särskilt dålig lärare.

Du behöver inte förklara för mig varför jag inte är dum.

Dock så kan det vara så att jag är "street-smart" och inte så "book-smart" men hur kommer det sig då att jag  som sagt är bra på alla ämnen förutom just matte?

Jag har iofs alltid varit för pratig men det är inte bara på mattelektionerna.

jag vet alldeles för lite om dig för att bedömma om du är "smart" eller "korkad", och sen har jag verkligen inget intresse av att bedömma dig på det sättet ;) det är irrelevant. och dessutom som viktigare är som jag sa tidigare så är både begreppet "smart" och "korkad" två breda, svårdefinierade och beroende på bedömningssätt och sammanhang nästan alltid subjektiva begrepp! (dvs det beror på tycke och smak vad som är att vara smart. En "utredare" kan säga att du är smart, medan nästa utredare kan säga att du är dum - beroende på utgångspunkt)

Som sagt så är verkligen inte matematik liktydigt med intellekt / "smarthet", och inte ens heller liktydigt med IQ. Men det är på många sätt det ämnet tillsammans med andra tekniska ämnen, så som fysik ex, som jag kopplar närmast till traditionella betydelser av IQ och IQ-test.
Varför du inte är bra på matte, eller tror dig vara dålig på, det är omöjligt att svara på imho, kan bero på intressen, bakgrund, all möjlig skit. Eller att du är mer kreativt intelligent än logiskt intelligent (reserverar mig för att det heter något annat, men ni hajjar vad jag menar? ^^)

Bra på matte =/= smart människa. Det finns korkade matematiker, trångsynta matematiker osv. Fast högt IQ är vanligt om man är professor i matematik är min gissning...
Member
Jun 15 2011 08:21am
Quote (SpAz. @ 15 Jun 2011 15:19)
jag vet alldeles för lite om dig för att bedömma om du är "smart" eller "korkad", och sen har jag verkligen inget intresse av att bedömma dig på det sättet ;) det är irrelevant. och dessutom som viktigare är som jag sa tidigare så är både begreppet "smart" och "korkad" två breda, svårdefinierade och beroende på bedömningssätt och sammanhang nästan alltid subjektiva begrepp! (dvs det beror på tycke och smak vad som är att vara smart. En "utredare" kan säga att du är smart, medan nästa utredare kan säga att du är dum - beroende på utgångspunkt)

Som sagt så är verkligen inte matematik liktydigt med intellekt / "smarthet", och inte ens heller liktydigt med IQ. Men det är på många sätt det ämnet tillsammans med andra tekniska ämnen, så som fysik ex, som jag kopplar närmast till traditionella betydelser av IQ och IQ-test.
Varför du inte är bra på matte, eller tror dig vara dålig på, det är omöjligt att svara på imho, kan bero på intressen, bakgrund, all möjlig skit. Eller att du är mer kreativt intelligent än logiskt intelligent (reserverar mig för att det heter något annat, men ni hajjar vad jag menar? ^^)

Bra på matte =/= smart människa. Det finns korkade matematiker, trångsynta matematiker osv. Fast högt IQ är vanligt om man är professor i matematik är min gissning...

Tvivlar på att xpd kommer hålla med dig om allt det där tbh. Han verkar ha en annan syn på IQ och intelligens, alla knegare är ju trots allt dumma jävlar som inte väljer att plugga vidare.
Go Back To Svenska Topic List
Prev1111213141517Next
Add Reply New Topic New Poll