Quote (Fil @ 11 Apr 2011 09:14)
för att gå ner i vikt ska du öka din ämnesomsättning. Det gör du genom att vara aktiv, intervall/högt tempo ger anaeroba färdigheter vilket inte är prio nummer ett när man vill gå ner i vikt.
Självklart kan man göra så, men lågintensiv träning är mycket effektivare!
Okej vi kan börja här då (och svaret var inte riktat till just dig, men du uppför dig ju som en jävla tupp direkt :)). Vad menar du med att; för att gå ner i vikt bör du "öka din ämnesomsättning"?
För att gå ner i vikt ska du ligga på kaloriunderskott, right? Detta kan du ju uppnå genom att dra ner på maten, öka din energiförbrukning genom motion eller en blandning av dessa (som självklart är att föredra).
Träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning så med andra ord kommer du att ha en lika stor viktminskning vid ett likadant kaloriunderskott skapat av att du ätit mindre alternativt ökat din energiförbrukning genom motion.
Så min fråga är; hur gör du för att öka din ämnesomsättning? Detta är ju en av de mest seglivade myterna som finns.
Och varför är lågintensiv träning att föredra? Mig veterligen har personer som uträttar högintensiv konditionsträning mindre andel kroppsfett än en person som utöver lågintensiv. Den högintensiva konditionsträningen har ju exempelvis till fördel att den utsöndrar tillväxthormon (som är ett kraftfullt fettförbrännande hormon).
Vad som dock får anses viktigt är snarare att välja den typ av konditionsträning som gör att du får en så hög energiförbrukning som möjligt under aktiviteten.
Ett exempel; om du lunkar på i trevligt tempo och klarar av detta tills du förbrukat 1000 kalorier men däremot bara orkar med högintensiv träning tills du förbrukat 700 kalorier så är det ur viktminskningssynpunkt fördelaktigt att välja den lågintensiva träningen. Däremot om du fungerar omvänt och hatar att vara ute på långa löprundor och hellre springer ihjäl dig med intervallsträning och annat så är den högintensiva bara att föredra. Förstår du vad jag menar?
Ska vi inte börja snacka om att morgonpromenader är bra för att tappa fettvikt eller att vi alla kanske går in i ett svältläge om vi äter för lite? Eller varför inte att äta regelbundet för att hålla ämnesomsättningen och fettförbränningen igång?

:D