d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Då Har Jag Kommit Igång
Prev1101112131417Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.01
Apr 11 2011 06:15am
Quote (Ez4Real @ 11 Apr 2011 09:01)
för fan chefen du kan ju inte göra sånt du måste ju spela lite League of legends med mig med :( har inte sett dig inne på jävligt länge:S

mm men de har varit så mycket sista tiden... sen så var jag in på sjukhuset för 2 veckor sedan, fick fara in på ''akuten'' i fredags och ska ev in idag med om jag får en tid...

herre jävlar vilket tjaffs det vart om hur man ska träna? hört om personligtränare? dom hade inte funnits om alla var likadana...

This post was edited by Chefen on Apr 11 2011 06:16am
Member
Gold: 0.00
Warn: 30%
Apr 11 2011 06:26am
runka & drick så har du ett träningspass & gratis protein dryck
Member
Gold: 3.43
Apr 11 2011 06:33am
Quote (Fil @ 11 Apr 2011 09:14)
för att gå ner i vikt ska du öka din ämnesomsättning. Det gör du genom att vara aktiv, intervall/högt tempo ger anaeroba färdigheter vilket inte är prio nummer ett när man vill gå ner i vikt.
Självklart kan man göra så, men lågintensiv träning är mycket effektivare!

Okej vi kan börja här då (och svaret var inte riktat till just dig, men du uppför dig ju som en jävla tupp direkt :)). Vad menar du med att; för att gå ner i vikt bör du "öka din ämnesomsättning"?

För att gå ner i vikt ska du ligga på kaloriunderskott, right? Detta kan du ju uppnå genom att dra ner på maten, öka din energiförbrukning genom motion eller en blandning av dessa (som självklart är att föredra).
Träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning så med andra ord kommer du att ha en lika stor viktminskning vid ett likadant kaloriunderskott skapat av att du ätit mindre alternativt ökat din energiförbrukning genom motion.
Så min fråga är; hur gör du för att öka din ämnesomsättning? Detta är ju en av de mest seglivade myterna som finns.

Och varför är lågintensiv träning att föredra? Mig veterligen har personer som uträttar högintensiv konditionsträning mindre andel kroppsfett än en person som utöver lågintensiv. Den högintensiva konditionsträningen har ju exempelvis till fördel att den utsöndrar tillväxthormon (som är ett kraftfullt fettförbrännande hormon).
Vad som dock får anses viktigt är snarare att välja den typ av konditionsträning som gör att du får en så hög energiförbrukning som möjligt under aktiviteten.
Ett exempel; om du lunkar på i trevligt tempo och klarar av detta tills du förbrukat 1000 kalorier men däremot bara orkar med högintensiv träning tills du förbrukat 700 kalorier så är det ur viktminskningssynpunkt fördelaktigt att välja den lågintensiva träningen. Däremot om du fungerar omvänt och hatar att vara ute på långa löprundor och hellre springer ihjäl dig med intervallsträning och annat så är den högintensiva bara att föredra. Förstår du vad jag menar?

Ska vi inte börja snacka om att morgonpromenader är bra för att tappa fettvikt eller att vi alla kanske går in i ett svältläge om vi äter för lite? Eller varför inte att äta regelbundet för att hålla ämnesomsättningen och fettförbränningen igång? :D :D :D
Member
Gold: 26,189.00
Apr 11 2011 06:34am
Quote (snoramej @ 11 Apr 2011 12:58)
Då tränar du för tungt, ju.

Eller så har du fuckad teknik.

Kan inte påstå att jag körde för tungt, är stark i axlarna...

Men hade kört bröst innan också och det tar ju en hel jävla del på axlarna... får skylla på det ^^
Member
Gold: 691.93
Apr 11 2011 08:42am
Quote (gorgy @ Apr 11 2011 12:33pm)
Okej vi kan börja här då (och svaret var inte riktat till just dig, men du uppför dig ju som en jävla tupp direkt :)). Vad menar du med att; för att gå ner i vikt bör du "öka din ämnesomsättning"?

För att gå ner i vikt ska du ligga på kaloriunderskott, right? Detta kan du ju uppnå genom att dra ner på maten, öka din energiförbrukning genom motion eller en blandning av dessa (som självklart är att föredra).
Träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning så med andra ord kommer du att ha en lika stor viktminskning vid ett likadant kaloriunderskott skapat av att du ätit mindre alternativt ökat din energiförbrukning genom motion.
Så min fråga är; hur gör du för att öka din ämnesomsättning? Detta är ju en av de mest seglivade myterna som finns.

Och varför är lågintensiv träning att föredra? Mig veterligen har personer som uträttar högintensiv konditionsträning mindre andel kroppsfett än en person som utöver lågintensiv. Den högintensiva konditionsträningen har ju exempelvis till fördel att den utsöndrar tillväxthormon (som är ett kraftfullt fettförbrännande hormon).
Vad som dock får anses viktigt är snarare att välja den typ av konditionsträning som gör att du får en så hög energiförbrukning som möjligt under aktiviteten.
Ett exempel; om du lunkar på i trevligt tempo och klarar av detta tills du förbrukat 1000 kalorier men däremot bara orkar med högintensiv träning tills du förbrukat 700 kalorier så är det ur viktminskningssynpunkt fördelaktigt att välja den lågintensiva träningen. Däremot om du fungerar omvänt och hatar att vara ute på långa löprundor och hellre springer ihjäl dig med intervallsträning och annat så är den högintensiva bara att föredra. Förstår du vad jag menar?

Ska vi inte börja snacka om att morgonpromenader är bra för att tappa fettvikt eller att vi alla kanske går in i ett svältläge om vi äter för lite? Eller varför inte att äta regelbundet för att hålla ämnesomsättningen och fettförbränningen igång? :D :D :D

Bra sagt!

Håller med till fullo:)
Member
Gold: 7,821.00
Apr 11 2011 04:01pm
Quote (gorgy @ 11 Apr 2011 13:33)

Frågan är vem som inte reagerar på den översittarattityd du visade upp i ditt inlägg. Det kanske inte var menat så men läs igenom det du skrev så kanske du inser att det finns trevligare sätt att dela med sig av sin erfarenhet på.
Ökad ämnesomsättning är större mängd matintag som krävs för att gå +/- noll.

Lågintensiv träning är att föredra eftersom den påverkar viljan att träna mindre, alltså, för en som vill gå ner i vikt är det att föredra en träningsvariant som inte är psykologiskt jobbig att börja med. (Alltför många ringaktar den psykologiska biten när de sätter igång med sina nyårslöften, men vi båda vet väl att alltför många slutar just där?)

Du kan gärna dra lite kostråd om du vill. Kosten är lika viktig som träningen att sköta. Jag har bevisat för mig själv att jag klarar av att gå ner i vikt utan några större krusiduller varken psykologiskt eller fysiskt.

This post was edited by Fil on Apr 11 2011 04:02pm
Member
Gold: 3.43
Apr 11 2011 04:13pm
Quote (Fil @ 11 Apr 2011 23:01)
Frågan är vem som inte reagerar på den översittarattityd du visade upp i ditt inlägg. Det kanske inte var menat så men läs igenom det du skrev så kanske du inser att det finns trevligare sätt att dela med sig av sin erfarenhet på.
Ökad ämnesomsättning är större mängd matintag som krävs för att gå +/- noll.

Lågintensiv träning är att föredra eftersom den påverkar viljan att träna mindre, alltså, för en som vill gå ner i vikt är det att föredra en träningsvariant som inte är psykologiskt jobbig att börja med. (Alltför många ringaktar den psykologiska biten när de sätter igång med sina nyårslöften, men vi båda vet väl att alltför många slutar just där?)

Du kan gärna dra lite kostråd om du vill. Kosten är lika viktig som träningen att sköta. Jag har bevisat för mig själv att jag klarar av att gå ner i vikt utan några större krusiduller varken psykologiskt eller fysiskt.

Jo visst var det en onödig start men det värsta som finns är folk som lurar andra in på onda vägar. Om man nu inte har vetenskapliga bevis för det man säger så börjar man meningen med; Jag tror, Personligen tycker jag - etcetc. Så slipper folk gå i graven på soprekommendationer.

Och som jag beskrev i mitt inlägg så finns det ingen generell profil som säger att lågintensiv är bättre för alla. Det beror helt på hur du är funtad själv och vad du sysslat med tidigare.

Och hur i hela fridens namn ökar du din ämnesomsättning så att du kan gå +/- noll vid ett större matintag? Nu förutsätter jag att det inte är genom ett ökat energibehov i form av aktiviteter du utför - för det är ju verkligen inte ämnesomsättningen.
Om du nu presenterar någon revolutionerande idé så kan du gärna ge lite källor på den. Vad skulle det vara för fördel (förutom ur näringssynpunkt) att lägga sig på ett kaloriunderskott på 500 när du har ett energibehov på 3000 i jämförelse med att lägga sig på ett kaloriunderskott på 500 vid ett energibehov på 2500? Viktminskningen skulle ju bli densamma?

Sen måste jag också fråga vad du menar med att träningens tid är det som är avgörande för fettförbränningen?

Jag har fått vetenskapliga studier skickade till mig i 4 år och läser böcker/artiklar frekvent samt är väldigt aktiv på kost-/träningsforum och aldrig stött på några liknande påståenden. Och visst kan jag svara på kostfrågor om det kommer några sådana.

Member
Gold: 2,069.00
Apr 11 2011 06:04pm
Quote (orvars @ 11 Apr 2011 12:46)
Körde BIP-test i skolan idag, kom till 12.5, någon annan som har kört detta test?

Fick typ också 12 och då tog jag ihjäl mig själv lol
Member
Gold: 0.01
Apr 12 2011 03:55am
Quote (Litttle_Brother @ 12 Apr 2011 00:04)
Fick typ också 12 och då tog jag ihjäl mig själv lol

vad är de för test?
Member
Gold: 7,940.00
Apr 12 2011 04:00am
Quote (Chefen @ 12 Apr 2011 11:55)
vad är de för test?

Chefen du har rätt, jag börjar skapa lite mage här :O

så jag tänkte att det är dags nu för att börja bränna lite.

gieb tips grabbar! Jag är korsbandsskadad och opererade mig för 3 månader sedan. Så jag kan inte köra allt för hårt :S
Go Back To Svenska Topic List
Prev1101112131417Next
Add Reply New Topic New Poll