Quote (Simon @ Dec 8 2014 12:03am)
skummade igenom först när du postade denna tråd och nu läste jag igen. waaaaay to flummigt för min smak, sen förstår jag inte vad som är den stora grejen. speciellt med tanke på vårat klimat och hur pass utvecklat land vi bor i. känns ju lite drygt att backa 500 år i tiden för att leva helt miljövänligt. eller menar du mer på att vi borde börja odla tomater på balkongen istället för att köpa på ica? anyway så är det inte min grej

dela gärna med dig om hur du själv lever från denna infallsvinkel
Mat kan odlas överallt, längs husfasader, på balkonger, på taken, i parkerna, längs vägar, på vatten, ja överallt. Det är inte att backa 500 år, det är snarare att börja förbereda för nästa steg i utvecklingen. Det är knappast smartare att vara beroende av import av mat i ett system där det ses som gynnsamt att transportera mat över halva jorden för förädling för att sedan transportera det hela vägen tillbaka igen. (fisk plockas ex. upp i Norge, skickas till Kina, för att sedan skickas tillbaka och ätas som fiskpinnar) Hellre förbereda för vad som är oundvikligt så tidigt som möjligt, samtidigt som man bidrar till en renare miljö och mer habitat för djurliv. Att vara runt växter och i natur har dessutom en god hälsoeffekt. Lokal självförsörjning för invidiver, eller för ett "land" är fullt möjligt, och fullt önskvärt på alla sätt och vis, men alla behöver inte odla mat, det viktigaste är att man gör det som får en att må bra, så att man kan skina ut och inspirera andra till att harmonisera med att bli mer positiva.
Som jag skrev i tråden, behöver jag mer erfarenhet själv, men har hjälpt till på olika ställen som odlar, ibland olagligt, ibland lagligt samt sprider alternativ för hållbarhet så gott jag kan på olika sätt.
Quote (CraZeeY @ Dec 8 2014 06:59am)
many wat
Kopierar en del av ett inlägg av ubbecykelkedja på flashback.
Anarkism är maximal decentralisering av verkande och maktutövande, med maximalt ansvarskrav på individen i det samhälle den verkar. En mer försvårad definition behövs inte enligt mig. Att de flesta indoktrinerade I-landsmänniskor direkt associerar anarkism med scener ur Mad Max, eller, praktexempel där den "representativa demokratin" har misslyckats fullständigt.
Anarkism är alltså i folkmun ett slagord att beskylla sin egen ideologis fullständiga misslyckande på. När lag & ordning brutit ned fullständigt, när respekt och tolerans försvunnit, när förtroendet hos medborgarna för sin Stat eroderats till obefintlighet, då är det tydligen inte en havererad demokrati som misslyckats med sitt arbete, då är det plötsligt anarki, trots att inte en enda seriös själ har utropat några sådana ideologiska förespråkanden om en ny samhällsform.
Tänker inte debattera anarkism, eller inte anarkism, det det handlar om för mig är att sprida välmående, genom att jobba på båda fronter av att skapa balanserade individer som bidrar till balanserade livsmiljöer, samtidigt som man jobbar för balanserade livsmiljöer som natuligtvis underlättar utvecklingen av balanserade individer.
Kärlek!