Quote (Simon @ 25 Jul 2013 17:27)
okej men bilen är värd minst 30 och jag tänkte köra in den till ford så får dom ge mig en offert. ja det är en display som säger esp ur funktion, plus att lampan lyser på instrumentpanelen. men det spelar ingen roll för jag vill fixa det helt.
men ska fixa parkeringslyktan imorgon.
så nu undrar jag: jag kan alltså åka och besikta bilen igen och få ytterligare en månad på mig att fixa esp? eller får jag körförbud eftersom mina 30 dagar redan gått?
JAg hade ringt och frågat bilprovningen....läser man på olika bilforum så verkar det fungera och du får en månad till du har ju trots allt åtgärdat en av 2:orna
saxat från bilprovningen.se
"Fordonet har underkänts – ny besiktning måste utföras
När ditt fordon blivit underkänt med krav på efterkontroll bör du åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll. Denna måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.
Du kan göra en ombesiktning hos ett besiktningsföretag eller låta en ackrediterad verkstad reparera felet och intyga (släcka) åtgärden. En verkstad får inte ”släcka andra fel” än de som tillhör den egna reparationen. Om kontrollbesiktningen inte är fullbordad måste en ny kontrollbesiktning ske vid besiktningsföretag.Om ditt fordon inte har besiktats eller intygats av en ackrediterad verkstad inom angiven tid inträder körförbud. Normalt inträder detta efter en månad,
men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning."
This post was edited by DUNK3LHEIT on Jul 25 2013 10:04am