d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Wtf
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 457,914.30
Jul 3 2013 04:53am
Quote (Spetch @ 3 Jul 2013 12:49)
Låter ju som att något snille fick en helt korkad idé där han ville skyffla bort rasismen inom arbetslivet genom att bara anställa folk med utländsk bakgrund till diverse chefspositioner?
Kanske missförstår, ska ta och läsa igenom allt när jag väl kommer hem. Blev bara lite nyfiken då man sitter här på jobbet i sin ensamhet med en koppkaffe som blir nummer #11 bara redan idag i brist på saker att göra atm.

Tack för svar dock :)

ungefär så tolkar jag det också - men som du har jag bara skummat igenom första flashbackposten + realisten länken läste jag "ingressen". Och har bara sett rapportering från den "tidningen" och ptja, det är trots allt realisten är du inte rånationalist/främlingsfientlig/rätt o slätt rasist ska du läsa det som står där med en rejäl skopa källkritik

This post was edited by SpAz. on Jul 3 2013 04:53am
Member
Gold: 7,821.00
Jul 3 2013 04:57am
Quote (SpAz. @ 3 Jul 2013 12:45)
Dom verkar ha sagt att dom aktivt ska gå ut och rekrytera utlandsfödda/invandrare (dom kommer få problem med att definiera här vad som krävs för bakgrund gissar jag) till "minst" 50 chefspositioner.
På så vis diskriminerar dom "etniska svenskar" med likvärdig kompetens.
PR mässigt katastrofalt.
tvivelaktig legal status också. Kan säkert bli ett fall för DO. eller kanske inte vet inte om det någonsin har tagits upp positiv diskriminering av utlandsfödda dit.

dubbelpost...

Nej, man kan inte diskriminera etniska svenskar enligt lagen. Det är vattentätt.
Läste en artikel som handlade om att en stockholmare anmält en eventuell arbetsgivare i Lund som sa att han inte var en möjlig kandidat till jobbet eftersom han var "stockholmare och stolt över det"
Arbetsgivaren blev friad från diskrimineringsanklagelserna.

This post was edited by Fil on Jul 3 2013 04:57am
Retired Moderator
Gold: 85.47
Trader: Trusted
Jul 3 2013 04:58am
Quote (SpAz. @ Jul 3 2013 11:53am)
ungefär så tolkar jag det också - men som du har jag bara skummat igenom första flashbackposten + realisten länken läste jag "ingressen". Och har bara sett rapportering från den "tidningen" och ptja, det är trots allt realisten är du inte rånationalist/främlingsfientlig/rätt o slätt rasist ska du läsa det som står där med en rejäl skopa källkritik

Jo. Man får nog ta det men en jävla stor nypa salt också tror jag.
Får se hur officiellt det drar sig och hur media beter sig. Kommer köpa kladdkaka när aftonbladet väl börjar eskalera ämnet och läsa ord för ord kommentar för kommentar.

Men tycker fortfarande att det låter skumt, att anställa folk för deras bakgrund istället för erfarenhet för att få bort rasism eller kritik till deras låg volym till chefspositioner med utländsk bakgrund är ju inte direkta lösningen.
Tycker det är helt fel, man går ju nästan i princip helt fel håll...
Jaja! Intressant! Ska kolla när jag kommer hem :) Skål!
Member
Jul 3 2013 05:09am
Quote (Fil @ 3 Jul 2013 12:57)
Nej, man kan inte diskriminera etniska svenskar enligt lagen. Det är vattentätt.
Läste en artikel som handlade om att en stockholmare anmält en eventuell arbetsgivare i Lund som sa att han inte var en möjlig kandidat till jobbet eftersom han var "stockholmare och stolt över det"
Arbetsgivaren blev friad från diskrimineringsanklagelserna.

Är du säker på det, har du källa? jag är inte lika bergssäker. Men DO är väl inte ett domstolsväsende heller så jag vet inte om dom "friar" på samma sätt som en rättssal. dom gör nog som dom vill.

Stockholmare o stolt över det-anekdoten gav mig ett skönt garv btw haha :D
Quote (Spetch @ 3 Jul 2013 12:58)
Jo. Man får nog ta det men en jävla stor nypa salt också tror jag.
Får se hur officiellt det drar sig och hur media beter sig. Kommer köpa kladdkaka när aftonbladet väl börjar eskalera ämnet och läsa ord för ord kommentar för kommentar.

Men tycker fortfarande att det låter skumt, att anställa folk för deras bakgrund istället för erfarenhet för att få bort rasism eller kritik till deras låg volym till chefspositioner med utländsk bakgrund är ju inte direkta lösningen.
Tycker det är helt fel, man går ju nästan i princip helt fel håll...
Jaja! Intressant! Ska kolla när jag kommer hem :) Skål!

Officiellt kommer nog (tyvärr) media dra sig in i det sista med rapportering, om det blir någon alls. och om det faktiskt är sant att Max agerat såhär.
Det är därför jag tycker att Realisten o andra sidor har existensberättigande oavsett hur vidrig människosyn dom kan representera ibland. För inte från något etablerat håll törs det ta i vissa frågor... Som sagt: Sverige är vidrigt ängsligt och det gör mig galen.

This post was edited by SpAz. on Jul 3 2013 05:11am
Member
Gold: 0.00
Jul 3 2013 07:58am
Iaf, om videon från Brandos är sann är det så otroligt att jag inte vet jag ska säga... men även om man hatar SD utav hela sitt hjärta så borde företagen förstå att man inte går ut och säger något sånt här pga den negativa publiciteten det skapar? :wallbash:
Member
Gold: 12.00
Jul 3 2013 09:26am
Quote (bomben @ 3 Jul 2013 15:58)
Iaf, om videon från Brandos är sann är det så otroligt att jag inte vet jag ska säga... men även om man hatar SD utav hela sitt hjärta så borde företagen förstå att man inte går ut och säger något sånt här pga den negativa publiciteten det skapar?  :wallbash:

Brandos konkade i år. Föga förvånande.
Retired Moderator
Gold: 85.47
Trader: Trusted
Jul 3 2013 11:53am
Quote (Dreamfuel @ Jul 3 2013 04:26pm)
Brandos konkade i år. Föga förvånande.

De har inte konkat ännu, va? Still up and running! Fast på gränsen till det.

OnT:
Läste detta nu, och kan inte hjälpa mig än att undra hur fan dom tänker?
Member
Jul 3 2013 12:11pm
Quote (bomben @ 3 Jul 2013 15:58)
Iaf, om videon från Brandos är sann är det så otroligt att jag inte vet jag ska säga... men även om man hatar SD utav hela sitt hjärta så borde företagen förstå att man inte går ut och säger något sånt här pga den negativa publiciteten det skapar?  :wallbash:

alla företagare är inte smarta :P
Member
Gold: 0.00
Jul 3 2013 12:47pm
Att som företag ta ställning politiskt är så korkat. De kommer bara förlora kunder på det här.

Tråkigt. Gillar (gillade) Max. Men tänker inte stödja några svenskdiskriminerande rasister.

Edit:

Quote (Svartermetalisk @ 3 Jul 2013 11:25)
Dom ska kvotera bort alla svenskfödda kandidater till höga positioner till förmån för kulturberikare

Det enda rätta att göra i denna situation är att bojkotta kedjan

Bättre än jag själv hade kunna säga det.

This post was edited by Anba on Jul 3 2013 12:50pm
Member
Gold: 12.00
Jul 3 2013 12:59pm
Quote (Spetch @ 3 Jul 2013 19:53)
De har inte konkat ännu, va? Still up and running! Fast på gränsen till det.

OnT:
Läste detta nu, och kan inte hjälpa mig än att undra hur fan dom tänker?

Läste att de hade begärt konkursansökan och börjat sparka folk. Kanske bara hallucinerat och drömt om det, men lite google skulle nog kunna räta ut det.
Go Back To Svenska Topic List
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll