d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Hej Swesubbare > Funderingar Kring Semester / Jobb
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 7,821.00
Apr 4 2013 11:59am
Du kanske ska offra din semester. Här har du en nagel i ögat på chefen.
Säg att du vill ha semester i sommar, det har du lagstadgad rätt till. Men du kan tänka dig att lägga den när sommarhetsen är över om du får tillsvidarekontrakt.

Det är nog det bästa du kan göra för framtiden.

Bit ihop! Det är rätt värt det om du får den tryggheten!
Förstår att det kan vara slitigt, men fast anställning är relativt få förunnat! (Vid din ålder)

This post was edited by Fil on Apr 4 2013 12:01pm
Member
Gold: 54.00
Apr 4 2013 11:59am
Quote (Ekaan @ 4 Apr 2013 18:50)
säg såhär

får jag inte semester slutar jag
kommer fungera

elr så blir det bara: k, bry
Member
Gold: 30.00
Apr 4 2013 12:07pm
Quote (Fil @ Apr 4 2013 06:59pm)
Säg att du vill ha semester i sommar, det har du lagstadgad rätt till. Men du kan tänka dig att lägga den när sommarhetsen är över om du får tillsvidarekontrakt.

Förstår att det kan vara slitigt, men fast anställning är relativt få förunnat! (Vid din ålder)

detta är smart, gör detta

antingen får du semester eller så får du anställning win / win men offra inte din rätt till ledighet om chefen inte vill ge något tillbaka

This post was edited by Svartermetalisk on Apr 4 2013 12:08pm
Member
Gold: 7,531.00
Apr 4 2013 12:48pm
Var jobbar du?

Min far har mycket kontakter, kan nästan garantera att jag kan fixa något åt dig

This post was edited by generalet on Apr 4 2013 12:48pm
Member
Gold: 3,895.72
Apr 4 2013 12:50pm
Vet inte vad ditt jobb går ut på men det ligger i hans intresse att ha kvar en lojal anställd istället för att anställa nån ny noob som måste lära sig och komma in i jobbet...

1 snubbe slutar = 1 plats TILL DIG = 4 veckors semester garanterat va? säg bara som det är du kommer ta semester one way or the other så om han inte vill bli körd i sommar med någon ny noob sommarjobbare så gör han det enda rätta och behåller någon som visat sig duglig.

Övertyga snubben att ge dig den nya platsen innan sommaren n' get that vacay.
Member
Gold: 2,069.00
Apr 4 2013 12:51pm
Quote (Ekaan @ 4 Apr 2013 18:50)
säg såhär

får jag inte semester slutar jag
kommer fungera

Alltså, väldigt kort sagt så är det ju typ så jag kommer säga, fast inte just dom orden. För jag jobbar ju ändå gärna kvar också, samt så kan han ju ersätta mig med någon annan,

Quote (c00kie_m0nster @ 4 Apr 2013 18:51)
what did u say!?! :fume:

- Tell me where is gandalf. For I much desire to speak with him.

- A balrog of morgoth.

- What did u say?!?

Quote (Kerzhakov @ 4 Apr 2013 18:51)
Låter som att dom bryter på lite regler, du är timanställd men jobbar på något "schema" dvs att dom inte ringer in dig.
Vad står det på dina anställningspapper?

e: du kan pma om du vill, har rätt mycket kunskap om detta med anställning och regler

Bara att jag jobbar utan anställningspapper i första hand är ju att bryta på regler :D
Läste du hela inlägget? Har inga anställningspapper.

Nog kan jag dra ett pm om du vill men har inte så mycket mer att säga än det jag just skrev i min första post.

Quote (Svartermetalisk @ 4 Apr 2013 18:53)
Du har rätt att vara ledig även även om du inte är fast anställd, säg till chefen redan nu att du vill vara ledig den här och den här månaden.

Du är inte en orimlig begäran när du ger så här mycket avance

avance??

nej jag vet, jag ska även nämna att jag t ex inte hade nå semester knappt förra året och att jag ställde upp och jobbade väldigt mycket extra förra sommaren när det behövdes.

Quote (Marcusd0 @ 4 Apr 2013 18:54)
Han är en pussy och osäker på vad han ska göra, han får ta tag lite i sakerna och allting kommer inte in som en hemläxa i skolan. Vill man veta något och se hur planen ser ut får han fan gå till chefen och fråga.

han vågar inte B)

Du har ju ingen koll hör jag d0.

Istället för att försöka trycka ner på mig/dissa mig, ge mig några tips, om du har, annars skit i o skriva.

Jag är INTE ALLS rädd för att prata om detta med chefen, och är INTE ALLS heller rädd att förlora jobbet om de så skulle hända. VARFÖR jag frågar detta är ju för att jag vill göra det på så BRA sätt som möjligt ju...
Member
Apr 4 2013 01:04pm
Ey LS, varför väljer du selektivt ut de sämsta tipsen? :(
Member
Apr 4 2013 01:06pm
Quote (K1NGEN @ 4 Apr 2013 18:55)
Jobba aldrig inte utan anställningspapper, så i princip jobbar du där svart nu?

Jag har ju försökt få papper på det? Sen vet jag inte riktigt om man skulle kalla de svart? Jag betalar ju skatt osv, för vanlig/riktigt lön.

Quote (Fil @ 4 Apr 2013 18:59)

Det är detta jag har funderat över också. Men jag vill verkligen inte det. Jag känner verkligen att jag vill ha semester i sommar.

Tänker inte offra mig för företaget ännu en sommar, när dom inte ställer upp för mig alls. Två bra exempel:

• Innan jag började hade jag praktik i 2 månader, även fast jag gjorde samma jobb som de andra, och de ska noteras att de andra sommarjobbarna som började efter mig, INTE behövde ha praktik innan de började jobba. De fick jobb (betalt) direkt.

• Senaste jobbfesten som företaget betalar då såklart, fick jag inte komma med pga jag inte var fast anställd, ÄNDÅ fick en annan kille (dock fast anställd) som jobbat där mycket kortare än mig komma på festen. Då borde jag också fått komma med imo pga jag jobbat där mkt längre.
    PLUS en annan tjej som jobbar där som INTE är fast anställd som varit där något längre än mig fixade chefen så att hon också fick komma på jobbfesten. Men inte jag då. Detta spelade inte så stor roll för mig faktiskt
    att jag missade den, men det är själva principen, och stilen som är riktigt dåligt tycker jag...

Quote (Intenso8 @ 4 Apr 2013 18:59)
elr så blir det bara: k, bry

Precis, kan bli så också.

Quote (Svartermetalisk @ 4 Apr 2013 19:07)
detta är smart, gör detta

antingen får du semester eller så får du anställning win / win men offra inte din rätt till ledighet om chefen inte vill ge något tillbaka

Rätt, men tänker inte offra hela semestern alls. Har redan jobbat nästan hela förra sommaren åt företaget. Samt sommaren innan på ett annat jobb, nä nu i sommar ska jag vara ledig ett tag, så är det bara..

Quote (generalet @ 4 Apr 2013 19:48)
Var jobbar du?

Min far har mycket kontakter, kan nästan garantera att jag kan fixa något åt dig

Det där lät "gangstah" eller nåt :D

Jag bor i Norra Sverige, Luleå. Antar att du bor nånstans i södra som alla andra.

Men sen kan jag söka jobb själv också ^^ OM jag nu slutar här.

Quote (RuWL @ 4 Apr 2013 19:50)
Vet inte vad ditt jobb går ut på men det ligger i hans intresse att ha kvar en lojal anställd istället för att anställa nån ny noob som måste lära sig och komma in i jobbet...

1 snubbe slutar = 1 plats TILL DIG = 4 veckors semester garanterat va? säg bara som det är du kommer ta semester one way or the other så om han inte vill bli körd i sommar med någon ny noob sommarjobbare så gör han det enda rätta och behåller någon som visat sig duglig.

Övertyga snubben att ge dig den nya platsen innan sommaren n' get that vacay.

Jo, att jag har erfarenhet och varit där ett tag nu, är ju till fördel för mig att han kanske vill ha kvar mig då.

Men den platsen kan jag inte få, det krävs mer och annan erfarenhet, samt så vill jag inte ha den heller för det är inte samma som de jag har nu...

This post was edited by Litttle_Brother on Apr 4 2013 01:10pm
Member
Apr 4 2013 01:06pm
Quote (Fil @ 4 Apr 2013 20:04)
Ey LS, varför väljer du selektivt ut de sämsta tipsen? :(

Har ju svarat på typ varje post? ^^

Hade bara inte hunnit svara på din post än! :D
Member
Apr 4 2013 01:10pm
Ok

Då är det bara att gå ut hårt.
Är du ansluten till facket? Om inte din klubb är totalt jävla tam så vet de precis hur proceduren går till för att du ska få ledigt. För du har laglig rätt att ta ut 4 veckor (tror det är 4) juni, juli eller augusti.
Det har alla, oavsett anställningsform.
Go Back To Svenska Topic List
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll