d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Discuss
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Aug 27 2012 12:07pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 07:38pm)
900-ish

det är dock väldigt intressanta resultat som visar hur svensk skola går från att vara en av de bästa i världen till att bli något horribelt skit


Skyll på skolorna, gör det. Ta en titt på dagens ungdom istället. Fråga dom vad två plus två delat på två är. Fråga dom vad USAs huvudstad heter.
Allt detta får dom höra i skolorna, men tyvärr går det mesta rakt igenom huvudet.
Det är lätt att skylla på lärarna, men bovarna är ju faktiskt ungdomarna.
Member
Posts: 78,286
Joined: Jun 22 2005
Gold: 30.10
Aug 27 2012 12:22pm
Quote (umade @ Aug 27 2012 07:07pm)
Skyll på skolorna, gör det. Ta en titt på dagens ungdom istället. Fråga dom vad två plus två delat på två är. Fråga dom vad USAs huvudstad heter.
Allt detta får dom höra i skolorna, men tyvärr går det mesta rakt igenom huvudet.
Det är lätt att skylla på lärarna, men bovarna är ju faktiskt ungdomarna.


:) jag nämnde aldrig lärarna, gjorde jag?

ungdomar nappar om de får en konkret undervisning

This post was edited by dej on Aug 27 2012 12:22pm
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Aug 27 2012 12:22pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 08:22pm)
:) jag nämnde aldrig lärarna, gjorde jag?


Du tycker att svensk skola gått från att vara top notch till kass?

Vad kul att du vet hur ungdomar fungerar :(

Alla gillar konkret undervisning osv

allvetarN dej

This post was edited by umade on Aug 27 2012 12:23pm
Member
Posts: 78,286
Joined: Jun 22 2005
Gold: 30.10
Aug 27 2012 12:25pm
Quote (umade @ Aug 27 2012 07:22pm)
Du tycker att svensk skola gått från att vara top notch till kass?

Vad kul att du vet hur ungdomar fungerar :(

Alla gillar konkret undervisning osv

allvetarN dej


jag tycker att sveriges skola är urusel idag, ja. fokus ligger på fel saker och fokus ligger alldeles för mycket på formativ bedömning.

lätt att skylla på ungdomarna också :-)
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Aug 27 2012 12:26pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 08:25pm)
jag tycker att sveriges skola är urusel idag, ja. fokus ligger på fel saker och fokus ligger alldeles för mycket på formativ bedömning.

lätt att skylla på ungdomarna också :-)


Hur många skolor har du gått på?
Jag tycker att dagens ungdomar är lata.
Member
Posts: 78,286
Joined: Jun 22 2005
Gold: 30.10
Aug 27 2012 12:28pm
Quote (umade @ Aug 27 2012 07:26pm)
Hur många skolor har du gått på?
Jag tycker att dagens ungdomar är lata.


aktivt? tre gymnasium och tre grundskolor.

det största problemet ligger hos regeringen där man ska börja arbeta mot en formativ bedömning där det är "fel" att säga vad ungen gjort "fel" och får därför inget konkret svar på vad den ska förbättra.

är dagens ungdomar lata? ja. var gårdagens ungdomar lata? ja

avgiftsbelägg gymnasiet

This post was edited by dej on Aug 27 2012 12:28pm
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
Aug 27 2012 12:29pm
Quote (umade @ 27 Aug 2012 20:07)
Skyll på skolorna, gör det. Ta en titt på dagens ungdom istället. Fråga dom vad två plus två delat på två är. Fråga dom vad USAs huvudstad heter.
Allt detta får dom höra i skolorna, men tyvärr går det mesta rakt igenom huvudet.
Det är lätt att skylla på lärarna, men bovarna är ju faktiskt ungdomarna.


Skön troll bre
Member
Posts: 10,356
Joined: Jan 1 2009
Gold: 1.00
Aug 27 2012 12:30pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 08:22pm)
:) jag nämnde aldrig lärarna, gjorde jag?

ungdomar nappar om de får en konkret undervisning


haw do i reeeech dees kiidz
Member
Posts: 107,673
Joined: Jan 20 2007
Gold: 2,443.00
Aug 27 2012 12:31pm
Quote (dej @ Aug 27 2012 08:28pm)
aktivt? tre gymnasium och tre grundskolor.

det största problemet ligger hos regeringen där man ska börja arbeta mot en formativ bedömning där det är "fel" att säga vad ungen gjort "fel" och får därför inget konkret svar på vad den ska förbättra.

är dagens ungdomar lata? ja. var gårdagens ungdomar lata? ja

avgiftsbelägg gymnasiet


strong troll

Hade gårdagens ungdomar lika mycket dom kunde göra hemma? Nä
Har varje ungdom en dator hemma som dom sitter och slösurfar/spelar på? Ja

Jag har alltid fått bra med tips av mina lärare på vad jag ska förbättra, jag förstår inte varför du sitter och säger att svensk skola är dålig bara för att du gått på ett par skolor som haft några kassa lärare.
Member
Posts: 78,286
Joined: Jun 22 2005
Gold: 30.10
Aug 27 2012 12:32pm
Quote (Yla123 @ Aug 27 2012 07:30pm)
haw do i reeeech dees kiidz


genom att förstå vilken nivå barnen ligger på, intressera sig för deras intressen och gör uppgifter som de kan relatera till.

Quote (umade @ Aug 27 2012 07:31pm)
strong troll

Hade gårdagens ungdomar lika mycket dom kunde göra hemma? Nä
Har varje ungdom en dator hemma som dom sitter och slösurfar/spelar på? Ja

Jag har alltid fått bra med tips av mina lärare på vad jag ska förbättra, jag förstår inte varför du sitter och säger att svensk skola är dålig bara för att du gått på ett par skolor som haft några kassa lärare.


hur många skolor har du gått i? :)

vad gjorde gårdagens ungdom istället? de hade hyss för sig. de spelade d&d, de läste böcker, de gjorde annat. de var ute.

det finns hur mycket forskning som helst på att den svenska skolan är på väg neråt



This post was edited by dej on Aug 27 2012 12:33pm
Go Back To Svenska Topic List
Prev1234Next
Add Reply New Topic New Poll