d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Hus Eller Lägenhet? > ..
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 63,968
Joined: Oct 13 2009
Gold: 354.00
Jul 25 2012 01:01pm
Mansion
Member
Posts: 19,868
Joined: Nov 8 2010
Gold: 54.00
Jul 25 2012 01:05pm
villan helt klart om du nu ska hyra den.


Quote (Jewhannes @ 25 Jul 2012 20:27)
Blir mycket arbete med att underhålla ett hus också, det ska man tänka på, kommer även komma en jäla massa dolda kostnader.
Om man är ensam tycker jag gott att lgh duger.


finns ju inga extra kostnader om han nu hyr kåken ;) det ska ju han som äger huset stå för :P

This post was edited by Intenso8 on Jul 25 2012 01:05pm
Member
Posts: 36,179
Joined: Feb 24 2009
Gold: 0.90
Jul 25 2012 01:09pm
Quote (DUNK3LHEIT @ Jul 25 2012 06:57pm)
finns ju ett par saker som kan vara jobbigt/ bli dyrt
uppvärming av huset sker genom? vedpanna/el/olja etc?


som ja skrev så ska ja kolla upp det :)

städning kommer syrran göra till stor del.....hon ska börja plugga så hon kommer bo hos mig några dagar i månaden.

Vad gäller underhåll så vet ja inte vad ja måste göra..tomten får ja sköta, huset vet ja inte eftersom det är hyres....
klippning av gräs o häck är inga bekymmer....har familj o släkt i närheten
Member
Posts: 13,906
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Jul 25 2012 11:40pm
Quote (MartinS @ 25 Jul 2012 20:22)
vad hade ni gjort? vill ha seriösa? o ni som är störda är givetvis välkomna


bor just nu ensam i linköping centrum i en 2a, pröjsar 5000kr/mån

funderar på att flytta till ett hus. har hittat en privat hyresvärd som hyr ut ett hus. 2våningar. 5rum + kök + badrum.......stor tomt etc..
3500är kallhyra.....måste ta reda lite mer vad det är för uppvärmning med mera....

vad skulle ni ha gjort?


Du kan flytta in hos mig :rolleyes:
Villa är ju sjukt nice om man ska ha över folk då man har oslagbart med plats, en tomt för grillning/aktiviteter samt att man inte stör grannar på samma sätt som man gör i en lägenhet.
Lägenhet är ju schysst då det är mycket mer praktiskt pga storlek & läge (antagligen).

Slutsats:
Villa= Megawin från ~ april-september
Lägenhet= Win i övriga lägen.
Member
Posts: 92,364
Joined: Dec 8 2005
Gold: 1,045.37
Jul 26 2012 01:05am
Lägenhet så länge du bor ensam
Member
Posts: 8,409
Joined: Aug 11 2009
Gold: 93.30
Jul 26 2012 01:28am
Du kan få ge mig lite information angående uppvärmningen så kan jag komma med en estimate på hur mycket energiförbrukningen avseende uppvärmning är.

Snittar du 75 m3 vatten / år? ( Brukar stå på fakturan hur mycket vatten man gjort av med ) du kan kolla själv genom denna lilla formel jag kör med:

Member
Posts: 11,066
Joined: May 11 2008
Gold: 0.01
Jul 26 2012 02:39am
har erfarenhet ifrån båda delarna

köpa hur så bör man göra de i ett vinst syfte? alltså fixa lite här och där, kommer alltid finnas saker att göra (bokstavligen).. skottning/gräsklippning/trimma diverse tråkigheter

lya, vrida nyckeln, händer det nått så är det ett telefonnummer bort


MEN.. i huset är det jävligt mycket mer frihet! men rätt dyrt att ta det själv då det är jävligt svårt idag att få ett bra lönelöfte oavsett vad du deklarerade (om ni nu inte är 2) sen vet du väl hur dom ''nya avtalen'' ser ut? rätt mycket du ska punga ut i början
Member
Posts: 4,192
Joined: Feb 1 2010
Gold: 79.20
Jul 26 2012 02:55am
Quote (SCXiao @ Jul 26 2012 08:05am)
Lägenhet så länge du bor ensam


this.

Själv håller jag på att leta hus..
Bjöd 1.3 mille men blev för dyrt..

This post was edited by Tolla on Jul 26 2012 02:57am
Member
Posts: 4,192
Joined: Feb 1 2010
Gold: 79.20
Jul 26 2012 02:58am
Quote (Chefen @ Jul 26 2012 09:39am)
har erfarenhet ifrån båda delarna

köpa hur så bör man göra de i ett vinst syfte? alltså fixa lite här och där, kommer alltid finnas saker att göra (bokstavligen).. skottning/gräsklippning/trimma diverse tråkigheter

lya, vrida nyckeln, händer det nått så är det ett telefonnummer bort


MEN.. i huset är det jävligt mycket mer frihet! men rätt dyrt att ta det själv då det är jävligt svårt idag att få ett bra lönelöfte oavsett vad du deklarerade (om ni nu inte är 2) sen vet du väl hur dom ''nya avtalen'' ser ut? rätt mycket du ska punga ut i början


Dock ska han ju hyra det..
Member
Posts: 73,188
Joined: Jun 12 2007
Gold: 930.63
Trader: Trusted
Jul 26 2012 03:00am
hmm, vänta nått år med hus istället, kommer komma en jävla massa andra kostnader på det + en helvetes massa mer att göra.
Go Back To Svenska Topic List
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll